A legutóbbi, németországi futam után a Japán-rali is olyan, amely 2009-ben kimaradt a naptárból. Idén új központtal, de a régi pályákon rendezik meg a versenyt, Sapporoban lesz a szervizpark. A nagyváros a hetvenes években már téli olimpiának is adott otthont, majd a 2002-es labdarúgó világbajnokságnak is helyszíne volt, így valószínűleg nem lesz gond a szervezettséggel. A gyorsaságik ugyanazon a területen fekszenek ahol a korábbi esztendőkben, földes, saras utak várják a versenyzőket. A sok egyenessel és derékszögű kanyarral tarkított pályákat valószínűleg eső is áztatja majd, és érdekessége a futamnak, hogy az alig több mint 300 versenykilométer 26 gyorsasági szakaszra oszlik. Ebből jelentős részt kap a szilárd burkolatú szuperspeciál, melyet összesen nyolcszor kell majd teljesíteni, és az lesz a hivatalos teszt helyszíne is. Sokat kell majd közúton menni, ez különösen érdekes lesz a baloldali közlekedés, és a dugók világában.
Loeb előnye nagyon megnyugtató a tabellán, a dolgok kedvező alakulása esetén akár már a szigetországban megvédheti címét. Ehhez 17 ponttal kellene többet szereznie az összetett-beli második Ogiernél, és eggyel Latvalánál, de talán ő sem bánná, ha inkább a következő, hazai futamán sikerülne a dolog, ezért nemigen fogja forszírozni a győzelmet. (2006-ban már nyert itt, így emiatt sem kell hajtania.) A fiatalabbik francia Finnország után újra gyári C4 WRC-ben ülhet, ahogy majd Walesben is, murván jobban bízik benne a vezetőség, mint Sordóban. A spanyol így Kimi Räikkönen társaságában a Junior Team színeiben indul, ők ketten nem igazán számítanak esélyesnek.
Nem így a fordosok: Hirvonen és Latvala is nagyon szeretne bizonyítani, hát még a csapatuk. Ők eleve murván jobbak inkább, ráadásul az utolsó két Japán-ralit Hirvonen nyerte. Mivel a pályák nem fekszenek túl magasan, ez sem lesz a Focus WRC-k számára akadály, hiszen Mexikóban és Bulgáriában, ahol a hegyekben voltak a gyorsaságik, eléggé elgyengült az autók erőforrása. Al Quassimi is csatlakozik a finnekhez, az első tízben szeretne végezi az arab pilóta.
Mint már annyiszor, ezúttal is Petter Solberg a futam titkos favoritja. Ő megígérte, hogy idén még nyerni fog egy versenyt, talán itt rá a legnagyobb az esélye. Mellette szól a közönség imádata is: a japánok eleve hősként tisztelik a ralisokat és rajonganak értük, Solberg viszont - korábbi Subaruban eltöltött, sikeres évei miatt - még közülük is kiemelkedik, óriási szurkolótábora van. Autója jó murván, neki is jól megy itt, az új navigátor egyelőre bevált - minden adott a jó szerepléshez.
Érdemes figyelni a Stobart Fordokra, Wilsonnak és Henning Solbergnek is rendre jól megy a sárban, mindenképpen előrébb végezhetnek, mint ahogy idén megszokhattuk. Újra rajthoz áll az egyszemélyes Munchi's csapat is, Villagrával a volánnál, a megszokott Ford Focus WRC-vel.
A nagyok mellett az SWRC és a PWRC mezőny indul, no meg számos helyi páros a kisebb kategóiákban, összesen 71 egység szerepel a nevezési listán. Az S2000-es és a hagyományos N-es autók közül is többen távol maradnak a nagy távolság miatt, a papírforma alapján előbbieknél Prokop-Ketomaa, utóbbiaknál Arai-Paddon párharc várható a győzelemért. Indul egy Toyota Auris S2000-es gép is egy cseh párossal, igaz, nem gyári alakulatként.
A futam helyi idő szerint már csütörtök este megkezdődik a szuperspeciállal, az időeltolódás Magyarországhoz képest hét óra.
A világbajnokság állása:
1. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 191 |
2. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | 133 |
3. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | 117 |
4. | P. Solberg/Patterson | Citroën C4 WRC | 100 |
5. | Sordo/Vallejo | Citroën C4 WRC | 95 |
6. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | 86 |
7. | Wilson/Martin | Ford Focus RS WRC | 56 |
8. | Villagra/Perez-Companc | Ford Focus RS WRC | 26 |
9. | H. Solberg/Minor | Ford Focus RS WRC | 25 |
10. | Räikkönen/Lindström | Citroën C4 WRC | 21 |
A világbajnokság állása, gyártók:
1. | Citroën Total World Rally Team | 308 | |
2. | BP Ford Abu Dhabi World Rally Team | 222 | |
3. | Citroën Junior Team | 168 | |
4. | Stobart M-Sport Ford Rally Team | 118 | |
5. | Munchi's Ford World Rally Team | 40 |
A világbajnokság állása, SWRC:
1. | Pons/Haro | Ford Fiesta S2000 | 96 |
2. | Andersson/Fredriksson | Skoda Fabia S2000 | 83 |
3. | Prokop/Tomanek | Ford Fiesta S2000 | 78 |
A világbajnokság állása, PWRC:
1. | Araujó/Miguel | Mitsubishi Lancer Evo X | 83 |
2. | Flodin/Bergsten | Subaru Impreza STi | 65 |
3. | Paddon/Kennard | Mitsubishi Lancer Evo X | 58 |