Bámulatos, amit Loeb elért: hatvan futamgyőzelem és hét világbajnoki cím. Az újabb címvédést szülővárosában, Haguenauban sikerült bebiztosítani
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Rövid, de annál izgalmasabb zárónap várt a Francia-rali versenyben maradt mezőnyére. Turán Frigyesék még pénteken kiestek (a remek 8. helyről), szombati kálváriája után pedig Kimi Räikkönen is úgy döntött, nem folytatja a versenyt, hanem inkább tartogatja autóját a következő, spanyolországi futamra. Alighanem bárki más szívesen versenyzett volna még, pláne, ha rajongók ezrei várják a pálya szélén, és talán a vasárnapi négy szakasz teljesítésének anyagi vonzatai sem döntötték volna össze a finn idei költségvetését, de el kell fogadni, ő így látta jobbnak.
Persze nem ő, hanem Sébastien Loeb volt a főszereplő. Egész Elzászt megmozgatta a rali, és a zárónapon még az eddiginél is több néző lepte el a pályákat, továbbá a verseny útvonalán fekvő településeken is mindenki egész nap az utcán volt, hogy legalább néhány pillanatra láthassa a helyi hőst.
Óriási teher volt Loeb vállán: mindenki címvédést várt tőle, de rettentően nehéz körülmények között kellett már az eddigi két nap során is autóznia, és hátra volt még a szülővárosában, Haguenauban kitűzött szuperspeciál, illetve a 24 km hosszú pálya, melyet egy katonai területen jelöltek ki. Utóbbin várható volt, hogy az első néhány autó felhordja a sarat az útra, ez pedig rizikóssá tette azon pilóták számára a napot, akiknek még volt miért sietniük. Közöttük volt Petter Solberg, aki el szerette volna kapni Sordót, menekülnie kellett viszont Latvala elől. Hármójuk csatája tulajdonképpen az év végi dobogós helyekért is folyt, ezért mindannyian beeladtak apait-anyait.
Daniel Sordo saját kezűleg javította meg versenyautóját az első szakasz után, csapatától csak telefonos segítséget kaphatott
Haguenauban kezdett a mezőny, a rövid, utcai pályán Petter Solberg érte el a legjobb időt, míg Latvala túl szűkre vett egy lassítót, s összetörte a Focus WRC oldalát. Sok időbe nem került a mutatvány, de ahhoz éppen elég volt, hogy ne tudja csökkenteni lemaradását az előtte állókkal szemben. Loeb és Sordo közben biztonságosan átjött a pályán, a célban viszont a spanyol autója elkezdett füstölni. Egy megrepedt vízcső volt a hibás, s mivel épp volt az autóban egy tartalék, a pilóta könnyedén megjavította az autót.
A második és a harmadik gyorsaságit ugyanott jelölték ki, kétszer kellett ugyanazt a pályát teljesíteni. A sok néző miatt félórás késéssel tudták csak elindítani az autókat, igaz ez már nem volt szokatlan az előző két nap sorozatos csúszásai után. Elsőre Sordo volt a leggyorsabb Loeb előtt, sokat segített nekik, hogy ők még viszonylag tiszta aszfalton autózhattak. Solberg lecsúszott az útról, és nagyjából tíz másodpercet veszített, de nem sérült meg a C4 WRC, viszont így Latvala eléggé feljött rá, már csak 14 másodperccel állt a norvég mögött. A többiek inkább a biztonságra törekedtek: az ötödik Hirvonen, és a szombati kiesése után visszaálló, tízperces büntetésével is hatodik Ogier közelében sem volt senki, nem volt miért kockáztatniuk. A hetedik helyért folyó csata Villagra javára látszott eldőlni, mivel Wilson megpördült, és a kuplungja is elkezdett csúszni.
A hosszú gyorsaságit második nekifutásra nem lehetett megtartani, annyi néző gyűlt össze, ezért a mezőny útnak indult az utolsó szakasz felé, Haguenauba. A kisvárosra akár kitehették volna a "megtelt" táblát, annyian voltak kíváncsiak kedvencük címvédésére. Az élmezőny fordított sorrendben rajtolt, ezzel is növelve az izgalmakat, és amikor Loeb végre beért a városháza előtti célba, már senkit nem érdekelt, hogy a legjobb időt Latvala futotta. Hatalmas ünneplés kezdődött azonnal, az immár hétszeres világbajnokot családján és vetélytársain kívül tízezrek köszöntötték, és a szervizparkban feszülten várakozó csapatvezetőség is végre megkönnyebbülhetett.
A Loeb/Elena páros pályafutásának 60. futamgyőzelmét szerezte, nem hibáztak a három nap során, pedig nem volt könnyű dolguk. A második helyen Sordo érkezett, ezzel nemcsak a Citroën gárdáját segítette újabb világbajnoki címhez, hanem alaposan feljött a tabellán is az előtte állókra. Petter Solberg újabb hőstettet hajtott végre, hiszen privát indulóként ismét a dobogón végzett, teljesítménye előtt a negyedik helyen befutó Latvala is elismeréssel adózott. Nem zárt jó hétvégét, de az ötödik pozíciót elcsípte Hirvonen, míg a hatodik a szombati hibája miatt kissé kedvét vesztő Ogier lett. Villagra és Wilson érkeztek mögöttük újabb vb-pontokat gyűjtve, míg a tízbe Henning Solberg és Sandell fért még be. Yvan Müller is befejezte a versenyt, s bár a murvás szakaszok nem annyira tetszettek neki, az utolsó városi pályán elért hatodik helyével jelezte, gyorsan tanul.
Kellemes meglepetés volt Latvala szereplése, aki négy szakaszt is nyert a futam során, persze ehhez hozzájárult a sok murva. Spanyolországban, a tiszta utakon nehezebb dolga lesz
Az SWRC értékelés elsőségéért nagy csatát folytatott Sandell és Brynildsen, ám utóbbi a hosszú gyorsaságin felborult, és bár folytatni tudta, az ötödik helyre esett vissza. Ketomaa lett a második, a Ponst az utolsó gyorsaságin megelőző lengyel Kosciuszko előtt. Összetettben nagyon szoros az állás, hárman is esélyesek még a végső győzelemre, az itt csupán hatodikként végző Prokop viszont kiesett a játékból, mivel ő a szezonzárót mínuszolja. PWRC-ben végig uralta a ralit és nagy fölénnyel győzött a tabella éllovasa, a címvédő Araujo, Tänak és Arai végeztek mögötte. A szombaton még második Gröndal két defekttel nem ért vissza este a szervizparkba, ezért büntetést kapott, így csak az ötödik helyen végzett. A szabadkártyával induló francia Ancian győzött a JWRC kategóriában, Weijs és Neuville előtt, a bajnokságot továbbra is az ötödikként záró Burkart vezeti.
Az első Elzászban rendezett Francia-rali sok érdekességgel szolgált, és murvás-saras keskeny útjaival igazán feladta a leckét a mezőnynek. A szervezőknek még van mit tanulniuk, talán az egész idény során összesen nem volt annyi csúszás a programban, mint itt a három nap alatt. Persze ehhez a rekord számú néző is hozzájárult - talán többen voltak a pályák mellett, mint Finnországban.
A világbajnoki összetettben az első hely sorsa eldőlt, Loeb sorozatban hetedik elsőségét szerezte. Ogier stabilan továbbra is a második, de a hátralévő két futamon még lesznek izgalmak, mivel a harmadik Latvalát és az ötödik Sordót csupán 19 pont választja el, közöttük pedig ott van még Petter Solberg is - mindhármuk számára kimondott cél az év végi bronz. Hirvonen a hatodik pozícióban szerénykedik, mögötte már jelentős lemaradásban van Wilson, akit Villagra és Henning Solberg követnek. Az ezúttal nullázó Räikkönen a tizedik, Ken Blocknak pedig még mindig nincs idén pontja, annak ellenére, hogy már az ötödik futamán vett részt.
A Citroën csapat a kettős győzelemmel a gyártók között is megvédte címét, a Ford már alighanem 2011-re koncentrál. Több találgatás is napvilágot látott Loeb visszavonulásával kapcsolatban (egyesek még azt sem tartották kizártnak, hogy a francia a hetedik vb-cím bebiztosítása után azonnal bejelenti, hogy vége), de egyelőre biztos, hogy jövőre újra megpróbálja, immár a DS3 WRC-vel.
Az új navigátorral jól megy Solbergnek: Pattersonnal eddig négy futamból hármat a dobogón fejeztek be, és egy negyedik helyezést is szereztek
Folytatás három hét múlva, Spanyolországban, ahol az első napot murván, a másodikat és a harmadikat aszfalton rendezik. A futamot alighanem Sordo várja a legjobban, aki nagyon szeretne már egy futamgyőzelmet szerezni, és erre a legjobb esélye hazai pályán nyílhat.
A verseny végeredménye:
1. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 3:05:49,3 |
2. | Sordo/Vallejo | Citroën C4 WRC | +35,7 |
3. | P. Solberg/Patterson | Citroën C4 WRC | +1:16,5 |
4. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | +1:29,3 |
5. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | +3:43,8 |
6. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | +11:55,9 |
7. | Villagra/Curletto | Ford Focus RS WRC | +14:15,4 |
8. | Wilson/Martin | Ford Focus RS WRC | +14:26,9 |
9. | H. Solberg/Prevot | Ford Fiesta S2000 | +16:48,9 |
10. | Sandell/Axelsson | Skoda Fabia S2000 | +17:12,3 |
1. | Sandell/Axelsson | Skoda Fabia S2000 | 3:23:01,6 |
2. | Ketomaa/Stenberg | Ford Fiesta S2000 | +1:56,0 |
3. | Kosciuszko/Szczepaniak | Skoda Fabia S2000 | +3:07,0 |
1. | Araujo/Ramalho | Mitsubishi Lancer Evo X | 3:28:48,1 |
2. | Tänak/Sikk | Mitsubishi Lancer Evo X | +1:04,1 |
3. | Arai/Barrit | Subaru Impreza STi | +5:31,2 |
1. | Ancian/Mezy | Suzuki Swift S1600 | 3:34:09,2 |
2. | Weijs/Degandt | Citroën C2 S1600 | +1:41,3 |
3. | Neuville/Klinger | Citroën C2 S1600 | +2:42,0 |
1. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 226 |
2. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | 166 |
3. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | 144 |
4. | P. Solberg/Patterson | Citroën C4 WRC | 133 |
5. | Sordo/Vallejo | Citroën C4 WRC | 125 |
6. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | 104 |
7. | Wilson/Martin | Ford Focus RS WRC | 60 |
8. | Villagra/Perez/Curletto | Ford Focus RS WRC | 36 |
9. | H. Solberg/Minor/Prevot | Ford Focus RS WRC/Fiesta S2000 | 33 |
10. | Räikkönen/Lindström | Citroën C4 WRC | 21 |
1. | Citroën Total World Rally Team | 388 | |
2. | BP Ford Abu Dhabi World Rally Team | 277 | |
3. | Citroën Junior Team | 193 | |
4. | Stobart M-Sport Ford Rally Team | 140 | |
5. | Munchi's Ford World Rally Team | 54 |
1. | Pons/Haro | Ford Fiesta S2000 | 108 |
2. | Prokop/Tomanek | Ford Fiesta S2000 | 104 |
3. | Ketomaa/Bergsten | Ford Fiesta S2000 | 101 |
1. | Araujó/Miguel | Mitsubishi Lancer Evo X | 108 |
2. | Flodin/Bergsten | Subaru Impreza STi | 90 |
3. | Paddon/Kennard | Mitsubishi Lancer Evo X | 82 |
1. | Burkart/Kachel | Suzuki Swift S1600 | 68 |
2. | Weijs/Degandt | Citroën C2 S1600 | 61 |
3. | Kruuda/Jarveoja | Suzuki Swift S1600 | 51 |