Négy autó (Renault Twingo Gordini, Toyota RAV4, Mazda MX-5, Audi A1), három különböző hajtási mód, nyári és téli gumi
A tél közeledtével minden évben részletesen felsoroljuk, hogyan kell felkészítenünk autónkat a biztonságos téli közlekedésre. Ezeket keretes írásunkban ismét elolvashatják, de ezúttal videón is megmutatjuk, miért nem érdemes spórolni a felkészítéssel, és miért fontos a vezető tudása is.
Egy vezetéstechnikai pályán biztonságos módon lehet kitapasztalni az autónk képességeit
A Tanpálya Vezetéstechnikai Centrumban kiderült, mennyire másképpen kell vezetni a különböző meghajtású autókat, és az is, hogy az összkerékhajtás még nem jelent biztosítékot a tapadásra. Sokan azt hiszik, hogy márkás 4x4-es autójukra felesleges a téli gumi, de tesztünkből kiderült, hogy egy ilyen autó csak elindulni tud jobban, a megállás annak is ugyanolyan gondot jelent nyári gumival.
Jól láthatóan kirajzolódott a különbség: a csúszófelületen (amely a jégnél azért jobb tapadást biztosított) a nyári gumis autó körülbelül kétszer akkora távon állt meg, mint a téli gumis. Egy városi ötvenes sebességről a modern Audi A1-es téli gumival huszonkét méter alatt is meg tudott állni, a másik háromnak - hajtási módtól függetlenül - több mint ötven méterre volt szüksége. A fékút tehát már ötvenes tempónál is több mint kétszeresére nőtt.
A kikerülési manővereknél már az is kirajzolódott, hogy egy hátsókerék-hajtású autóval sokkal több gondunk akadhat, bár a menetstabilizáló ezen sokat segíthet. Érdemes azonban gyakorolni az ilyen autó vezetését, sokkal többször jut el ugyanis túlkormányzott helyzetbe, amit sokkal nehezebb korrigálni. Éppen ezért javasolják a gumis cégek is, hogy mindig a jobb tapadást biztosító, kevésbé kopott gumiabroncs legyen a hátsó tengelyen, mert akkor az autó inkább alulkormányzott lesz, amit könnyebb kontrollálni.
Bekapcsolt menetstabilizálóval is elég egy rossz mozdulat, ezzel is meg lehet pördülni
De ez sem természetes: a vezetők nagy többsége egy alulkormányzott autó esetében ijedtében még inkább elfordítja a kormányt, ami tovább csökkenti annak az esélyét, hogy az abroncs ismét megtapadjon. Ilyenkor igenis várni kell, hogy a lassuló autó újra visszanyerje a tapadást. Erről az ösztönös rossz mozdulatról való leszokásra egy vezetéstechnikai kurzus a legmegfelelőbb mód.
A szintén erősen csúszós körpályán már az látszott, hogy az összkerékhajtásnak természetesen vannak előnyei, de egy kopott abronccsal szerelt elsőkerekes autó ugyanolyan jó lehet, mint egy jobb gumival szerelt hátsókerekes. A megfelelő abroncs itt is durva előnyben volt, amit egy hasonló hajtású nyári gumis autó 22-25-tel tett meg, az téli gumival 35-36 kilométer/órával is sikerült. Egy ilyen köríven is rengeteget számít a vezető felkészültsége: egy tapasztalatlan sofőr még bekapcsolt menetstabilizáló elektronikával is képes megforogni.
Száraz úton nem biztos, hogy jobb a téli gumi, de a tapadás és/vagy a hőmérséklet csökkenésével egyre nagyobb előnyben van
A tesztünk leginkább tanulságos része azonban az emelkedőn elindulás, gyorsítás, valamint a fékezés tesztje lett. Itt világosan látszott, hogy nyári gumival csak az összkerekes autó tud felmenni (a másik kettő csak szánalmasan vergődött a lejtő alján), de az is csak az elindulás pillanatában volt jó, a gyorsítás során már gondban volt, csak 42-43 kilométer/órára tudott felgyorsulni, miközben a téli gumival 61 km/órára is képes volt az Audi. A négykerekes Toyota azonban a lefelé fékezésnél már nagy gondban volt, csaknem harminc méterrel később állt meg körülbelül 50-ről. Tanulság: az, hogy valahová fel tudunk menni egy 4x4-es autóval, még nem jelenti azt, hogy bátran jöhetünk lefelé is.
Cikkajánló |
A vezetéstechnikai rész tehát bizonyította, hogy hajtási módtól függetlenül téli gumival közlekedni más dimenzió. Száraz körülmények között nincs különbség, sőt meleg időben még nedves úton sem. De amint hűl a hőmérséklet, vagy nagyobb mennyiségű csapadék van az úton, a téli gumi csodákra képes a nyárihoz képest. Azonos kategóriájú abroncsoknál az összkerékhajtás elindulásnál és kanyarban előny, de éppen a fékezésnél már nem az, ezért nem indokolt ilyen autókkal száguldozni. Sőt, a mai szabadidő-autók még nehezek is, ami a fékút során szintén hátrányos tényező.
Téli tanácsok, röviden
|