A búcsúztatás ünnepélyességéhez szükség van egy elegáns pompakocsira
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A koporsót szállító autó, melyben az elhunytat utolsó útjára kísérik, a gyászszertartás nélkülözhetetlen kelléke. Egyszerre funkcionális és reprezentatív tárgy, mellyel a hozzátartozók kifejezhetik elveszített családtagjuk iránti tiszteletüket és szeretetüket. Nem véletlen, hogy a klasszikus halottaskocsi egy elegáns és méltóságteljes luxusautó alaposan átalakított változata. Száz év alatt szinte minden típusból készült már szertartás- vagy pompakocsi (az elegánsabbakat így hívják); az átépítés gyakran meglepő formákat és arányokat eredményez.
Lóvontatású halottaskocsi a múlt század elejéről
A múlt század első évtizedéig a halottaskocsik valódi lóvontatású kocsik voltak, melyekre egy körbeüvegezett, díszes felépítményt készítettek, a fogatot hagyományosan fekete lovak húzták. 1907-ben Párizsban elkészült az első elektromos szertartáskocsi, két évvel később az Egyesült Államokban pedig már benzinmotoros átalakítások is készültek, melyek szélesebb körben csak a húszas években terjedtek el. A szériamodellek átépítését egyedi felépítményeket gyártó cégek készítették, országonként különböző alapokra, eltérő stílusban.
A legismertebb angol halottaskocsi, a Woodall Nicholson cég Daimler átalakítása
Az európai halottaskocsik közös tulajdonsága a hatalmas üvegfelületekkel körbevett, luxusszínvonalon berendezett karosszéria. A magas oldalablakok és a hosszú raktér miatt a legtöbb modellt alaposan át kell építeni, meg kell nyújtani a tengelytávot és vadonatúj karosszériaelemekre is szükség van. Többnyire csupán a változatlanul maradt orr-rész és a jellegzetes hátsó lámpák árulkodnak arról, milyen gyártmányú a hagyományosan feketére fényezett autó, melynek fontos kelléke a koszorúk szállítására használt tetőcsomagtartó.
Egy másik tradicionális angol autóra, az Austin FX4 londoni taxira emlékeztetnek az XJ arányai
Nagy-Britannia legismertebb halottaskocsija az 1968-tól 1992-ig változatlan formában gyártott Daimler DS420 átalakítása, melyet a Woodall Nicholson cég készített. A jellegzetes típus szinte minden angol film temetési jelenetében felbukkan, Rowan Atkinson vígjátékában még egy látványos autós üldözést is forgattak egy 1980-as példánnyal. Arisztokratikus karakterüknek köszönhetően a brit gyártmányok kiválóan alkalmasak erre a szerepkörre, a Jaguar XJ még a londoni taxikat idéző arányaival is elegáns maradt. Kisebb vállalkozások számára olcsóbb modelleket, Fordokat és Vauxhallokat is kínálnak.
Többféle kombinációban is gyárt átalakított Mercedeseket a nagy múltú Binz
Megfelelő kiindulási alapot Németországban is találunk, a legismertebb karosszériaszobrász műhely, a Binz már számtalan Mercedes-Benz halottaskocsit készített. A stuttgarti márka klasszikus eleganciát kínál, bármelyik modellje méltó az utolsó út megtételére. A variációk száma Karl Benz hazájában is határtalan, a temetkezési vállalkozók a vadonatúj E osztály mellett akár Opel és Ford modelleket is választhatnak. Az elmúlt évtizedek során szinte egyetlen márka csúcsmodellje sem kerülhette el, hogy a Pollmann, a Welsch, vagy más cégek szertartáskocsivá alakítsák, még Barkasból is készült feketére fényezett változat.
Hatalmas túlnyúlás és magasra húzott tető teszi szokatlan látvánnyá az Intercar Maseratiját
A kétütemű keletnémet kisáruszállító nem a legalkalmasabb arra, hogy a gyászolók között lépésben tegyen meg egy több száz méteres utat. Jobb választás az olasz Intercar elektromos hajtáslánccal szerelt Chrysler 300C átalakítása. Az 50 km/órás csúcssebességre képes, 50 kilométer hatótávolságú, 6,3 méter hosszú CR 400 igazi kuriózum, hiszen az olaszoknál is elsősorban saját gyártmányaik élveznek elsőbbséget. A cég stílusos újdonsága a Maserati Quattroporte alapú, ötszemélyes Q 500. A repülőgép-szerencsétlenségben elhunyt lengyel államfő, Lech Kaczynski temetésén mindkét új modell feltűnt.
Az amerikai szertartáskocsikon bőrtető és zárt hátsórész helyettesíti a nagy oldalablakokat
A tengerentúlon eltérő szokások szerint alakítják át a szigorúan hazai gyártmányokat. Az amerikai típusok méretben kivételesen nem nőnek európai rokonaik fölé, sőt kevésbé fényűzőek és egyediek. Az átalakítások általában Cadillac alapokon készülnek, de hiába keresnénk magasra nyúló tetőoszlopokat és nagy ablakfelületeket, az elcsúsztatott S betűvel jelölt, kombi karosszériás, bőrtetős halottaskocsik raktere mindig zárt, az ablakokat pedig függöny takarja.
Japán halottaskocsi: amerikai limuzin buddhista templommal a hátán
Japánban az ősi hagyományok találkoznak a modern technikával. A japán és amerikai limuzinokból, vagy hazai gyártású pickupokból készülő modellek rakterét egy buddhista templom kicsinyített mása helyettesíti. Bár hagyományos, amerikai stílusú halottaskocsikat is használnak, az eredeti japán hagyományokra támaszkodó változat az elterjedtebb, amely országrészenként eltérő stílusú. Megkülönböztetik a Tokyo, a Nagoya, a Kansai és a Kanazawa irányzatot. Utóbbi különlegessége, hogy az alapautó karosszériáját a megszokott fekete helyett pirosra fényezik.