A hivatal adatai szerint 2010 első három negyedévében több mint 12 ezer személyi sérüléses közlekedési baleset történt, ezek 69 százaléka lakott területen belül. A balesetekben 535 ember halt meg, 78-cal kevesebb, mint egy évvel korábban. A halálos balesetek száma az idén 16 százalékkal, a súlyos sérüléssel járóké (4 ezer) 12 százalékkal alacsonyabb.
Az ittasan okozott balesetek száma 20 százalékkal csökkent, a legnagyobb mértékben, több mint harmadával a motorkerékpárosok esetében. A kerékpárosoknál viszont a csökkenés mindössze 4 százalékos. Az ittasan okozott balesetek aránya a kerékpárosok (25 százalék) és a segédmotoros kerékpárt vezetők (27 százalék) között a legmagasabb.
Az ország minden régiójában mindenütt csökkent a balesetek száma, kivéve a Nyugat-Dunántúlt és a Dél-Alföldet, ahol az előző évivel azonos szinten maradt. A legkedvezőbb változás a Dél-Dunántúlon tapasztalható, ahol 21 százalékkal kevesebb baleset történt.
Az autópályákon 3 százalékkal kevesebb volt a baleset, mint egy éve, a sérültek száma viszont 6 százalékkal emelkedett. Az autópálya hosszához mért fajlagos mutatók szerint az M1-es sztrádán történt a legtöbb baleset.
A balesetekben meghalt emberek fele vétlen áldozat volt. Sajnos a a halálos balesetben elhunyt személygépkocsi-vezetők 50 százaléka, az elöl ülő utasok 36 százaléka, a hátul ülő utasok 65 százaléka nem használta a biztonsági övet.
A balesetek 60 százalékát személygépkocsik, 12 százalékát kerékpárosok, 9 százalékát tehergépkocsik, 5 százalékát segédmotoros kerékpárok okozták, a többi jármű részesedése alig érte el a 6 százalékot. A gyalogosok és az utasok összesen 8 százalékos arányban voltak okozói a baleseteknek.
Az adatok szerint a vizsgált időszakban a kerékpárosok mindössze 2 százalékkal kevesebb balesetet okoztak, mint korábban, miközben a balesetek száma összességében 10 százalékkal esett vissza. Az autóbuszok által okozott balesetek száma 7 százalékkal nőtt.
A KSH kitért arra, hogy a balesetek 93 százaléka járművezetők hibájából történt. A kategórián belül a balesetek legfőbb oka (27 százalék) az volt, hogy a vezetők nem megfelelően választották meg a sebességet, de az ilyen esetek száma 7 százalékkal alacsonyabb, mint egy éve.
A balesetek száma 2000 és 2006 között emelkedett, azóta csökken - áll a közleményben