Caravan helyett a sokkal dinamikusabbnak gondolt Sports Tourernek hívják mostantól az Astra kombit
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Huszadik század kezdete, az autógyártás hajnala. Még nincs teteje a kocsiknak, így áznak az urak cilinderei és a hölgyek habos-babos ruhakölteményei. Eltelik pár év, és megoldják a problémát a járműépítészek, fedelet szerkesztenek az emberek - először persze a hátsó utasok, aztán a sofőr - feje fölé, ám ekkor meg a tetőre kirakott csomagok áznak szét, a vasalt sarkú utazóbőröndök és a keménypapír kalapdobozok. Nincs még ugyanis csomagtartó.
Huszadik század második fele. Gyorsan része lesz a személyautóknak a raktér, ám leginkább a hátsó ülőhely rovására. Telnek az évtizedek, terebélyesebbé válnak a karosszériák, de egyik márka sem tudja kritizálhatatlanul megoldani az alsó-középkategóriában azt, hogy négy felnőtt mögött elférjen a négy felnőtthöz tartozó csomag is - nagyjából ezt a járműipari fejlődéstörténetet prezentálták az Opel vezetői az Astra kombi változatának isztambuli bemutatóján.
A legnagyobb kompakt
A kihívásra szerintük az új Sports Tourer a válasz. A "különféle személyautók fokozatosan kihízzák a saját kategóriájukat" közhelyet tovább erősítve az új kombi már-már akkora, hogy talán nem is beszélhetünk kompaktról. Vagy ha igen, akkor minden idők legnagyobb kompaktjáról. Bizony, a 470 centiméteres hossz és a tükrökkel több mint kétméteres szélesség akár könnyen megizzaszthatja a kilencvenes évekbeli Astrákon szocializálódott, de azóta sem gyakorlott úrvezetőket egy-egy szűkösebb parkolóházban.
Komolyabb csomagtartó nélküli életstílus kombinak is el tudná adni a formája a legújabb Astrát. Szerencsére a dizájn csalóka, bőven van benne hely leghátul
Apropó, régi Astrák, márkabolondoknak és számmániákusok néhány adat: az 1991-ben debütált F Astra kombi változata még csak 427 centiméter hosszú volt, szélessége pedig nem érte el a 170-et, amihez képest hosszban és szélességben is csupán egyetlen centimétert nőtt az utód G Caravan (1998-). Jelentős méretbeli ugrást 2005-től a H kódjelű típus hozott 458 centiméteres hosszával és 180-as szélességével, amely belül gyakorlatilag elérte a friss modell méreteit.
Többet mond az alsó-középkategóriás német kocsit kereső vásárlóknak a közvetlen riválisokkal való összehasonlítás. A Sports Tourer kívül jóval méretesebb a Golf Variantnál (az csak 453 centiméter) és a Ford Focus Tourniernél (az 446 centiméter, azaz 24-gyel rövidebb). Igaz, keménypapír kalapdobozból, meg vasalt sarkú bőröndből csak az ülések ledöntését követően nyel el többet az Astra 500 literről 1550 literre bővülő csomagtartója. A Variant adata 505/1495, míg a Tournieré 503/1546 liter. Tehát kívül 17-24 centivel hosszabb a fő riválisoknál, belül viszont alig nagyobb. De tény, nagyobb.
Cikkajánló |
A legapróbb ötletek
Legalább ennyire fontos, hogy a mérete mellett a használhatósága is dicséretes az új Astra rakterének. Oyan fantasztikus "ötleteket" látni a Sports Tourer csomagtartó fedelén mint a két fogantyú, ráadásul mindkettőt belülről és kívülről is meg lehet markolni. Óhatatlanul azt kérdezi az ember: miért nincs ez így harminchét éve minden egyes kombiban? Na és miért nincs így ma a piacon kapható összes más kombiban? Ennél valamivel bonyolultabb, de az autók árához képest szinte filléres tétel, hogy egy-egy kis gomb megpöckölésére az övek félrehúzása nélkül majdnem vízszintesbe ugranak a hátsó ülések háttámlái.
Elég meghúzni a gombot, és a hátsó ülések teszik a dolgukat
Szintén nem világszenzáció, hogy a csomagtartót fedő roló hátsó fele egy sínen vagy harminc centimétert felugrik, ha - bár tele mindkét kezünk szatyrokkal - a könyökünkkel rábökünk egy picit (Flexfold System). Nagy kár, hogy eddig leginkább csak az E osztályos Mercedes-Benz tulajdonosok kiváltsága volt ez. Ismét adódik a kérdés: miért nincs ez így harminchét éve minden egyes kombiban? És miért nincs így ma a piacon kapható összes más kombiban?
A felső képen normál állapotában van a roló, amelyet elég egy picit megnyomni középen, hogy máris szabaddá tegye a mély rakteret
Ahogy kell, az Astra csomagtartójának oldalfalai egyenesek és függőlegesek, egyben mindkét oldalon újabb tároló rekeszeket rejtenek. De ezzel nincs vége. Az amúgy is hatalmas csomagtartó padlólapja alatt újabb, valóban használható méretű helyeket találni. Amit egy kombi csomagelnyelésből tudhat, úgy tűnik, sikerült megtanítani neki. Igaz, az egynapos menetpróba nem hosszú hétvége előtti bevásárlásból, vagy csempe- és fürdőkádszállításból állt, a határok feszegetésére majd egy későbbi teszt adhat alkalmat.
A legtöbb kóbor jószág
A B oszloptól előre a Sports Tourer megegyezik az ötajtós Astrával, a műszerfala és a motorkínálata is ugyanaz, ezekről hosszabban korábbi tesztjeinkben olvashat. Újdonság az ár, csak 200 ezer forint plusz felárat kér az importőr a kombiért, amire nem lehet rávágni, hogy kapzsiság. Sokat írtunkmár arról, hogy a kompakt Opel belső terében használt új anyagok mennyire más érzést nyújtanak, mint amit a típustól sok-sok éven át megszoktunk. Ha megszoktunk, és nem tértünk be a konkurencia legközelebbi szalonjába. Igényesebb, ízlésesebb, tetszetősebb az új interiőr, és van még annyira friss a modell, hogy közel egy évvel az első személyes benyomásokután sem kopik a vonzereje.
Isztambulba, ebbe - a agglomeráció nélkül számítva - 13 milliós metropoliszba szervezte az Opel a nemzetközi menetpróbát, ráadásul úgy alakult, hogy négyen ültünk a kocsiban. Először a kétezres, 160 lóerős CDTi bizonyíthatott a káoszban. Ott, ahol mindig dugó van, de sosem áll teljesen a forgalom, ahol a piroson is átmennek a mindig dudáló török autósok, de a gyalogosoknak szóló zöldnél is joggal óvatoskodnak a zebrán a külföldről jött idegenek. Már ha látszik a csíkos felfestés, és nem kopott le vagy hat éve.
Tipikus külvárosi forgalmi helyzet sávok nélkül, sok autóval és gyalogosokkal az úton
Sajnos a hangosbeszélős müezzin (alsóbb rendű muszlim pap) imára hívó szavát is elnyomta a dízel kerregése egyesben és kettesben, és amíg ki nem keveredtünk a városból annak ázsiai oldalán, legtöbbször ezeket a fokozatokat használtuk. Négy felnőttel az utasterében elégségesnek tűnt a motor 350 Nm-es nyomatéka a gyorsításoknál, a gyárilag megadottnál viszont jóval kevesebb erőt lehetett érezni. Ezen a konfigurátor "sportos motorteljesítmény" részénél lehet változtatni, ha valaki akarja.
A gázolajos még mindig kissé zavaró hangját és viszonylagos erőtlenségét ellensúlyozta ugyanakkor a remek fogyasztás, a lendületesebb városkörnyéki és némi hegyvidéki úttal együtt 6,2 literes átlagot produkált a kocsi. Ezt követően a világoskék dízelből a piros benzinesbe ült át a négyfős csapat. Az 1,4-es turbóval kevesebbet araszolgattunk a városban, ám a 140 lóerős blokk (200 Nm) így is több mint három literrel magasabb átlagfogyasztást produkált a közel azonos menetteljesítmény ellenére. Egyértelműen jobb választás a 7,12 milliós dízel az 5,34 milliós benzinesnél.
Kategóriája legnehezebbje az új Astra, amelynek 160 lóerős dízelje négy emberrel is kiválóan fogyasztott a városban, és azon kívül is
Isztambul és környéke nemcsak a rengeteg minaretről híres, hanem a sok százezer kóbor kutyáról és macskáról is. Ezek az úton közlekednek, komótosan és nem ritkán keresztben, egy helyi szerint átlagosan két-három év után elpusztítja őket az időjárás és a szüntelenül hömpölygő forgalom. A 250 ezer forintért rendelhető Flex-Ride rendszer épphogy keményebb futóműállást jelentő Sport, és kissé puhább Tour állása között alig érzékelni különbséget, így aki a kisállatok sikeres kerülgetését a masszívabb lengéscsillapítástól várja, és nem a saját reflexeitől, az csalódni fog. Abban az állásban is családbarát marad az Astra, és ezt nem is igazán lehet számon kérni rajta. Ez így van jól.
A legszimpatikusabb ajánlat
Dinamika és keménység? Ugyan! Ne felejtsük el, hogy talán ez a legszürkébb és legunalmasabb kategória a személyautók között. Fontos rögtön hozzátenni, itt és most nem feltétlenül negatív jelzőként használva utóbbi kifejezést. Elmondom, hogy mire gondolok. Tavaly egy családos kolléga fiatal kompakt vásárlása előtt tanácsot kért ("Melyik a legjobb?"), és miután a javasolt jármű ár/érték arányát dicsértem, hozzátettem: "ezt még izgalmasabb is vezetni, mint a többit".
Kombi létére kívülről jóval méretesebbnek tűnik - az ötajtósével megegyező - B oszlop előtti fele
Mi volt erre a válasz? "Isten mentsen az izgalomtól, két gyerekem csinálja út közben a műsort. Csak olcsó legyen, és legyen benne hely hátul." Miközben tágas csomagtartót kínál a Sports Tourer, a hátsó lábtere óriási külső mérete ellenére még mindig nem kikezdhetetlenül elégséges. Igaz, a százegynéhány kilométeres kisázsiai autókázás alatt egyszer sem panaszkodott erre a hátul utazó, két 170 centiméteres hölgy utas, de amikor rákérdeztünk, a "nem túl sok, lehetne nagyobb is" volt a válasz. Huszonegyedik század eleje, még mindig nem megoldott tökéletesen a kompromisszummentes utas- és csomagszállítás a népautók között.
Nagy kár, hogy nem. Pedig a Sports Tourernek van néhány szimpatikus legje az olcsó kompaktok mezőnyében. A kollégával folytatott fenti beszélgetés idején az új Astra még a piaci bevezetés előtt állt, alig használtat eleve nem lehetett ajánlani belőle. Új autó vásárlására most sem beszélnék rá senkit, de a Golfénál rosszabb értéktartása miatt használtan kiváló ajánlat lehet ez a kombi két-három év múlva. Amennyiben akkor megkérdeznek róla, a mai állás szerint inkább már ezt fogom ajánlani.
A Golf-kombit kéne elkapni Jövőre 300 darabot szeretne értékesíteni az importőr a Sports Tourerből, várakozásaik szerint ennek a hatvan százaléka lehet flottás vásárlás. Szerény szám a háromszáz a fő konkurenshez képest, annak ellenére, hogy az újdonság rendszerint kapósabb a poros modelleknél. A piacon a Golf Variantot kellene elkapni, abból idén, csak október végéig 470 darab kelt el itthon (a jövő évi tervezés most folyik). A Ford Focus Turnier eladási adatairól, és jövő évi terveiről most várjuk az importőr válaszát. |