A kétszer nyolc garnitúra gumit kiskereskedelmi hálózatból, listaáron vásárolták. A mérést Notheisz György, a Rufftech irányítástechnikai mérnöke és Sesztakov Viktor, a BME Gépjárművek Tanszékének doktorandusza végezte
A legolcsóbb téli gumi is jobb télen a márkás nyárinál - tartja a mondás utalva a téli gumi használatának fontosságára. A megfelelő gumiabroncson - ahogyan azt részletesen kifejtettük - valóban az életünk múlhat, mégsem jó bármilyen téli gumi - derült ki a Genertel biztosító által végzett tesztből. A cég a Magyar Autóklub újpesti tesztpályáján november elején végezte méréseit, 7-10 fokos levegőhőmérsékletnél, ami magasabb, mint a téli átlag, ám az aszfalt már ilyenkor is a határként emlegetett plusz hétfokos hőmérséklet alá hűl, elvileg tehát már jobban kell teljesíteniük a téli gumiknak a nyáriaknál.
Különböző árfekvésű gumik két népszerű méretben
(Nagyobb táblázat a képre kattintva nyílik.)
Két népszerű méretet választottak: a 165/70 R14-es gumi való például a Suzuki Swiftre (ezzel teszteltek), a 205/55 R16 pedig a kompaktokra jó, amilyen például a Toyota Auris is. Vészfékezésénél és ívmeneti sodródásnál mérték a gumik képességeit.
Suzuki-méretben az olcsó kínai téli gumi azonos pontszámot kapott, mint a négyévszakos és a nyári
(Nagyobb táblázat a képre kattintva nyílik.)
65 km/óra sebességről vészfékeztek (a Suzukiban nem volt ESP, a Toyotában pedig kikapcsolták, a blokkolásgátló mindkét autónál működött). Az ívmeneti sodródás vizsgálatánál 35 km/óra kezdősebességnél a tesztelő benyomta a tengelykapcsoló pedált, majd hirtelen mozdulattal balra, végállásba tekerte a kormányt, és hagyta az autót kifutni.
Csúfos eredményt ért el a kínai téli gumi kompakt autóra való méretben
(Nagyobb táblázat a képre kattintva nyílik.)
Kisautó-méretben (165/70 R14) papírforma-eredmény született: a márkás téli gumik szerepeltek a legjobban, a négyévszakos, a nyári és az olcsó téli jelentősen rosszabbul szerepelt, a középkategóriásak pedig közepesen.
A pontszámítás módja. Az értékek m/s2-ben értendők
(Nagyobb táblázat a képre kattintva nyílik.)
Az őszi teszten persze a gumik számos olyan tulajdonságát nem mérték, amelyek egy téli guminál fontosak (például viselkedés és vonóerő havas úton vagy alacsonyabb hőmérsékleten), lehetne bővíteni a vizsgált gumitípusok számát is, de - ismerve egy gumiteszt lebonyolításának nehézségeit és költségét - értékelendő, hogy a gyakran emlegetett külföldi gumitesztek után egy magyar cég is felvállalta a feladatot.
Mérőeszközök: A kiértékelés módja: |