Közbeszerzési eljárást indítanak mintegy kétszáz darab sebességmérő beszerzésére - közölte az [origo]-val írásban az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). Megfogalmazásuk szerint elsősorban a gyorsforgalmi utak mentén, húsz kilométerenként akarják telepíteni a traffipaxokat.
Magyarországon viszont ma mintegy 1200 kilométert tesznek ki az autópályák és az autóutak, vagyis a húsz kilométerenkénti kihelyezéssel csak hatvan darab traffipaxot vesznek igénybe. Ismételt kérdésünkre az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályán megerősítették, hogy a maradék 140 darabot is kihelyezik, "értelemszerűen nem a négyszámjegyű utakra". Vagyis a kétszáz darab traffipax húsz kilométerenként mintegy négyezer kilométernyi gyorsforgalmi és egyéb főútvonal bekamerázására lehet elég.
De ennél is több helyen mérik majd a száguldozók sebességét, ugyanis az ORFK közlése szerint "a jövőben az automata eszközök használata mellett a mobil sebességmérést is alkalmazni fogjuk, alapvetően a fix kamerák által nem felügyelt útszakaszokon". Hétfőn írta a Népszabadság, hogy a rendőrség reményei szerint Magyarország valamennyi gyorsforgalmi útján húsz kilométerenként automata sebességmérők működnek majd, emiatt kerestük meg az ORFK-t.
A napilap szerint júliusig valamennyi járőrautót elektronikus szondákkal szerelik fel, és minden közúti ellenőrzés alkalmával kötelező lesz a sofőrök szondáztatása. Ezzel kapcsolatban közölte az ORFK, hogy 2011 júliusáig lecserélik a jelenleg használt hagyományos alkoholszondákat korszerű, elektromos készülékekre. Ehhez mintegy hét-nyolcszáz darab új szondát vásárolnak.
"Elérendő célként fogalmaztuk meg, hogy a napi szolgálatot teljesítő, közúti intézkedéseket foganatosító rendőröknél minden esetben legyen kézi légalkoholmérő készülék, minden járőrgépkocsiban egy-egy darab" - írta a rendőrség. Azt viszont nem erősítették meg, hogy a közúti ellenőrzéseknél kötelező lesz minden alkalommal a szondáztatás. Szerintük - az uniós gyakorlatnak megfelelően - a véletlenszerű mérést alkalmazzák, kivéve baleseteknél, ahol valóban kötelező a mérés.
Miért vesznek ennyi szondát? Az Európai Unióban (EU) az ittas járművezetés a sérüléses közúti balesetek egyik legfőbb oka - állítja az ORFK. Szakértői becslések szerint ittas vezetés következtében évente mintegy tízezer ember veszíti életét az EU-ban. Emiatt az unió új közlekedéspolitikai programja ennek a visszaszorítását jelöli meg a 2011-2020-as időszak egyik legfontosabb közlekedésbiztonsági feladataként. A rendőrség szerint Magyarországon ugyancsak súlyos problémának számít az ittas vezetés, tavaly például 2274 közlekedési balesetet okozott alkoholos állapotban vezető sofőr. Az ilyen eseteknek az aránya az összes személyi sérüléssel járó közlekedési baleseten belül 12,7 százalék. |