Lámpák, fényvisszaverők, csengő - kötelező tartozékok, nappal is. Ha nincs, a rendőr büntethet
A kerékpározás az egyik legegyszerűbb, legkisebb költségű közlekedési mód, mivel azonban a bicikli is járműnek, a biciklis pedig járművezetőnek számít, rájuk is vonatkoznak a különböző közlekedési szabályok. Az ORFK szóvivői irodája úgy tájékoztatta az [origo]-t, hogy "tavasszal, a kerékpáros szezon kezdetétől fokozott ellenőrzésekre és kampányokra lehet számítani". Kerékpáros forrásaink rendőrökre hivatkozva folyamatos és felesleges ellenőrzésekről beszélnek. Egyikük szerint ilyen lehet például a lámpák ellenőrzése fényes nappal. Felesleges vagy sem, a jogszabály szerint kötelező, tehát ha nincs, a rendőr büntethet. Számos más olyan szabály is van, amelyet a biciklisek jó része megszeg, ezért pedig megbüntethető.
Nem lesz nehéz dolguk a rendőröknek, ha büntetni akarnak
Egyre több kerékpárút épül - ezek egy részét a kerékpáros szervezetek kifejezetten rossznak tartják -, de hiába tiltakoznak, a KRESZ szerint, ha van bicikliút, kötelezően azon is kell haladni. Autóbuszsávban csak akkor szabad biciklizni, ha ezt külön jelzés engedélyezi, ha ilyen nincs, a normál forgalmi sáv és a buszsáv között szabad - a mindkét oldalukon suhanó járműveket a kerékpárosok zöme veszélyesnek tartja, és inkább a buszsávban teker.
54. § (1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni. 17. § g/3. "Kerékpárosok által is használható autóbusz forgalmi sáv" (117/c. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az autóbusz forgalmi sávon a kerékpárosok közlekedése is megengedett. |
Gyakori az autók között, és nem az úttest szélén bicikliző. Szabálytalan
A bicikli szinte bárhol elfér, a kerülőút nem csak időveszteséget, hanem plusz fizikai megterhelést is okoz, ezért látni sok, az egyirányú utcában a menetiránnyal szemben haladó biciklist látni. Ez csak akkor szabályos, ha külön kiegészítő tábla engedélyezi. A kötelező haladási irányt jelző tábla - amennyiben nincs alatta a biciklisekre vonatkozó kiegészítés - a kerékpárosokra is vonatkozik.
13. § a) "Kötelező haladási irány" (17-19. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben a táblán lévő nyíl (nyilak) által jelzett irányban (irányok valamelyikében) kell továbbhaladni. A tábla alatt elhelyezett autóbuszt vagy kerékpárt és nyilat (nyilakat) mutató kiegészítő tábla (18/d. ábra) azt jelzi, hogy a menetrend szerint közlekedő autóbusz vagy a kerékpáros a jármű jelképét feltüntető kiegészítő táblán lévő nyíl (nyilak) által jelzett irányban haladhat tovább. |
36. § (12) Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, - előre sorolás céljából - kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha |
54. § (5) A kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast. |
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 116. § (1) A kerékpárt fel kell szerelni |