Jelentős késéssel érkezett meg a Kia Venga testvérmodellje, a Hyundai ix20
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Hyundai kicsit lemaradt az ix20 piaci betörésével: a testvérmodell Kia Vengamár február óta kapható Magyarországon, míg az ix20 bemutatójára csak novemberben került sor. Nem csak a modell megjelenésének az időzítése furcsa, hanem az elnevezése is: a Hyundainál eddig a szabadidő-autók kapták meg az ix előtagot a nevükben, most pedig egy kis egyterű is erre a sorsra jutott, amely nem is összkerékhajtású.
Mutatósabb, mint a Venga, de drágább is
A késői érkezés miatt abban a helyzetben vagyunk, hogy a Vengát már 1,4-es benzines és turbódízel motorral is teszteltük, így most arra voltunk kíváncsiak, mennyiben más a Hyundai kis egyterűje. Erre a kérdésre létezik kétszavas válasz is: nem sokban, de azért észrevenni olyan különbségeket, amelyek egyik vagy másik modell mellett meggyőzőek lehetnek.
A futóműve inkább kényelemre hangolt, de ez így a magyar utakra jobb választás
Itt van például a külső, amely ugyan egyéni ízlés kérdése, de valamiért a legtöbben mégis az ix20-at találták szebbnek. Bár a szívünknek a Kovács Miklós által tervezett Kia felé kéne húznia, de a Hyundai izgalmasabb jelenség. Az eltérő lámpák és lökhárítók azonos méretekből is sokkal dinamikusabb megjelenést kölcsönöznek az ix20-nak.
Nem hosszabb egy kompaktnál, de sokkal jobban használható
Az utastér is az ix20 mellett szólhat: itt is látványosabb megoldásokat alkalmazott a Hyundai, még akkor is, ha ezek nem mindegyike tetszetős. Ebben is inkább zavaró volt a Hyundai-modelleknél megszokott kék háttérvilágítás, még szerencse, hogy a középkonzol nagy kijelzője egy gombnyomással elsötétíthető. Sajnos anyagminőségben nincs különbség a Vengához képest, kicsivel jobb tapintású anyagok pozitívan befolyásolnák az ix20-ról kialakult képet.
A forma tetszetős, az anyagok átlagosak, a kék háttérszín sötétben zavaró
Mindkét modell nagy előnye a térkínálat. A megemelt ülések miatt természetesebb az üléspozíció, a magas karosszéria miatt a fejtér is bőséges. A hátsó üléseket 60/40 százalékban lehet mozgatni, lehajtani, így extrém esetekben a 440 literes csomagteret akár másfél köbméterig is lehet bővíteni.
A csomagtartó 440 literes, de több szakaszban egészen 1496 literig növelhető
Családi szempontból tehát vonzó perspektíva az ix20 és a Venga, de a vezetésével sincs nagy gond, csak a kormányzása kicsit túl könnyű, és kicsit hosszú úton jár a váltó. Ha visszagondolok a nálunk már tesztelt Vengára, akkor a hátsó futómű libegésétől még most is kellemetlen emlékek jutnak eszemben, ezért nagyon vártam, hogy az ix20-futómű is ilyen elnagyolt-e. Szerencsére ezt is helyre tették: bár továbbra sem sportos, inkább csak kényelmesen, lágyan billegős. A magyar utakra rendben is van így, bár a rövid, keresztirányú úthibákkal nem tud mit kezdeni.
Ezzel a hátsó térkínálattal teljesen elégedettek lehettünk egy kisautó esetében
A teszt végén mégsem tudom azt mondani, hogy ezt az autót ajánlom kiscsaládosoknak - a motorja miatt. Ez a 90 lóerős egység a Kia C'eed-ben és a Hyundai ix30-ban korábban 109 lóerősként járt nálunk, nem volt vele nagy baj. Az ix20-ban azonban kissé unalmas, vérszegény és falánk. Sajnos ötfokozatú váltó jár hozzá, így ötödikben autópálya tempónál majdnem 4000-et forog a motor. Itt már zavaróan hangos, de mégsem ez a legnagyobb baj vele. Sokkal inkább a 130 km/óránál tapasztalt 8,5 literes fogyasztása, ami óra szerint 140-nél már 10,5 literre ugrott. Ennyi még az 535i BMW sem evett nálam, nem is értem ez egészet. A teljes átlagfogyasztás 8,4 liter lett, ami már kicsivel jobb, de ha hozzátesszük, hogy ezt öregurasan vezetve sikerült kisajtolni, az máris ront a képen. Sokszor vezettem külvárosban, többnyire 60-70 km/órás sebességgel, de az átlag mégsem javult látványosan.
Cikkajánló |
Ezzel pedig az 1,4-es motor elvérzett. Kétségkívül ez a legolcsóbb választás, az alap felszereltséggel és légkondicionálóval mindössze 3,5 millió forintba kerül, ami teljesen korrekt ár, de nálam 1,6-os, 126 lóerős és hatfokozatú váltóval szerelt eggyel nagyobb, Comfort felszereltségű modell a befutó 4,3 millióért. Abban már van menetstabilizáló elektronika, visszagurulás-gátló, automata légkondicionáló, első ködlámpa, első ülésfűtés, elektromos ablakmozgatás hátul is, valamint a tükrök is elektromosan állíthatók. Az alapfelszereltségnek nem része a szükségpótkerék és riasztóberendezés, de Comfortban már ez is benne van, mint ahogy még pár fontos apróság, például bőrborítású kormány és váltókar.
Tetszetős, szerethető kisautó, csak a motortérbe kell mást választani
Ha valaki a Venga és az ix20 között vacillál, érdemes alaposan megnézni a két árlistát, ugyanis a jelenlegi helyzet kicsit bonyolult. A Venga a most futó akcióban 3,1 millióért már elérhető az 1,4-es benzinessel, tehát mondhatnánk, hogy olcsóbb. De az ix20-nál széria légkondicionáló a Vengánál egy külön csomagban elérhető, ami még 300 ezer forint, magyarul így is olcsóbb. Sőt, az alapfelszereltségnél még plusz előny, hogy minden Vengában széria az ESP. A garancia a Kiánál hét év vagy 150 ezer kilométer, a Hyundainál öt év, de kilométer-korlátozás nélkül. Tehát minden attól függ, mennyit szándékozunk menni vele. Mindent összevetve a Venga egy kicsivel jobb vétel, de az ix20 szebb.
Műszaki adatok |