Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legutolsó jelentése szerint baleset következtében világszerte évente egymilliónál több ember hal meg az utakon, a sérültek száma pedig 20 millió.
Az autógyárak folyamatosan dolgoznak azon, hogy a kocsik minél biztonságosabbak legyenek, a törésteszteken használatos bábok azonban az átlagos testtömegű autóvezetőnek és utasnak felelnek meg, miközben a vezetők között egyre több a túlsúlyos vagy kövér. Éppen a súlytöbblet miatt nehezen mozgó emberek járnak már a legkisebb távolságra is autóval.
Dietrich Jehle traumatológus és munkatársai megvizsgálták, hogy a halálos balesetek végkimenetelében volt-e jelentősége az autóvezető testsúlyának is. Vizsgálatuk eredményeit az American Journal of Emergency Medicine közölte.
A kutatók az amerikai statisztikai nyilvántartást (FARS) nézték át, melyben minden közúti balesetet nyilvántartanak, az adatbázis 2000-2005 között 168 049 halálos autóbaleset adatait tartalmazta. Ebből 155 584 eset felelt meg az értékelés szigorú követelményeinek, például tartalmazta az áldozatok testsúlyát és testmagasságát.
A normál testtömegű autóvezető kockázatához képest már a mérsékelten elhízott sofőr is 21 százalékkal nagyobb eséllyel hal meg az ütközésben, míg a kórosan kövérek halálának kockázata 56 százalékkal növekszik. Érdekes megfigyelés, hogy a sovány emberek halálos autóbalesetének kockázata is nagyobb, mint a normál súlyúaké.
A kutatók felhívják az autógyárak figyelmét, hogy a kocsik tervezésénél számolniuk kellene a mind súlyosabb vezetőkkel.