Nem egyeztetett a kamerákról a miniszter az adatvédelmi biztossal. Az utasok nem ellenzik
"Még éreztem az új busz szagát. Háromnapos volt a 65 milliós Volvo, és már összekarcolták az ablakait. Borzasztó volt" - emlékszik a pár évvel ezelőtti esetre Botos Péter buszsofőr, aki jellemzően a VIII. kerületen át vezeti járatát. Azóta sem változott Budapesten a helyzet, naponta vágják fel az üléseket, festik össze a járműveket. A BKV évente átlagosan 100-120 millió forintot költ járművekben és a megállókban keletkező károk helyreállítására. Az összeg évről évre növekszik.
Szintén súlyos problémát jelentenek az ellenőrök és az utasok között keletkező konfliktusok. Mócza Ferenc BKV-ellenőr szerint "szóban minden egyes nap van valami inzultus, fizikálisan már ritkábban, de előfordul az is". A közlekedési vállalat adatai szerint a sofőröket és ellenőröket az elmúlt három évben négyszáznál többször érte támadás (2008-ban 98, 2009-ben 214, míg 2010-ben 110 alkalommal).
Jogalkotó - Jól jöhet a pofozkodás után
A fenti esetek megelőzésére, valamint ha mégis történik valami, akkor az utólagos nyomozás érdekében két törvénymódosítás januártól lehetővé teszi a járművek és megállók bekamerázását. Azt is rögzíti ugyanakkor a változtatás, hogy a közlekedési vállalatok által kezelt felvételeket - ha azokat nem kéri be a rendőrség vagy más hatóság - 72 órával a felvétel készítése után meg kell semmisíteni.
Magyarán, ha például megütött valaki egy ellenőrt, vagy zsebesek fosztogattak, akkor az adott járaton adott időpontban készült felvételt használni lehet az ügy utólagos felderítésére. Ha viszont nem történik semmi rendkívüli a buszon, villamoson, vonaton vagy a megállóban, akkor senki nem nézegetheti az utasokról készült felvételeket, három nap után törölni kell őket.
Ombudsman - Még lehetnek kifogások
Jó pár évvel ezelőtt kérték már a bekamerázást, mondta Botos, aki egy másik BKV-es érdekképviselet, a Cinasz Közlekedési Szakszervezet elnökhelyettese. A buszsofőr szerint nem örültek akkor az adatvédelmi biztos kifogásainak. Jóri András azt mondta korábban, hogy olyan tereket szabad bekamerázni, amelyeket önkéntesen keresnek fel az utasok, vagyis kikerülhetők - a buszok belseje azonban nem tartozik ezek közé. Emellett azt is sérelmezte, hogy nincs megfelelő jogalap a telepítésre.
Habár ez utóbbi helyzet megszűnt a jogszabály-módosítással, Jóri András "összességében véve nem tartja hatékonynak" a buszok bekamerázását. Mint az [origo]-val közölte, egy külföldi felmérésnél sem volt kimutatható, hogy pozitív hatással járnának a kamerák.
Annak ellenére sem - közölte az ombudsman -, hogy bár "a szabályozás tervezetét a jogalkotó nem egyeztette" vele, ő levélben javasolta a fejlesztési miniszternek, hogy vegyék figyelembe az általa ajánlott legfontosabb garanciákat. Jóri hangsúlyozta, csak a legfontosabbakat küldte el az idő rövidsége miatt, amelyek nagy része végül bekerült az elfogadott szövegbe.
BKV - Vizsgálják a lehetőségét
Persze nagy kérdés, hogy a cégek élnek-e ezzel a lehetőséggel, van-e egyáltalán pénzük a beruházásra a közismerten rossz anyagi helyzetben lévő közlekedési vállalatoknak. Megkeresésünkre a BKV szűkszavú válasza szerint "jelenleg vizsgáljuk a bekamerázás lehetőségeit, illetve a BKK Zrt.-vel (Budapesti Közlekedési Központ - a szerk.) is folyamatosan egyeztetünk a kérdésben". A Jegyellenőri és Járművezetői Független Szakszervezet elnökhelyetteseként is dolgozó Mócza is úgy tudja, hogy "napirenden van" a BKV-nál ez a kérdés.
Miközben a BKV vizsgálódik és egyeztet, a MÁV már szereli a kamerákat több vonatjára és megállóhelyére. A vasúttársaság igyekezete érthető, ha azt nézzük, hogy az elmúlt három évben a vonatokban közel 900 millió forintos kárt okoztak az üléseket szétvágó, a szerelvényeket összefestő vagy szétlopó vandálok. Ezenfelül a megállókban is keletkezett ebben az időben közel nyolcvanmilliós kár.
Buszablakot takarít ezen a néhány évvel ezelőtti fotón az akkori BKV-szóvivő, Kiricsi Karola
Emellett a MÁV-nál is gond az alkalmazottak bántalmazása. Tavaly 65 esetben "érte sajnálatos támadás" a munkatársaikat, 2009-ben 41, míg az azt megelőző évben 58 alkalommal. Mindez úgy történt, hogy - bár ez nem annyira köztudott - a MÁV személyszállító vonatain a Készenléti Rendőrség munkatársai szolgálatot teljesítenek.
Nincsenek ott a napi átlagban 3200 közlekedő jármű mindegyikén a rendőrök, de a MÁV tájékoztatása szerint "folyamatosan figyelemmel kísérik a vasúti forgalmat, és a visszajelzések alapján kiválasztanak adott vonatokat és vasútvonalakat."
MÁV - Már szerelik a kamerákat
A vasúttársaság "természetesen" él majd a jogszabály adta lehetőséggel, "szükséges a kihasználása" - fogalmazott kérdésünkre a cég. A MÁV közlése szerint egyrészt a megállók és a vonalak "veszélyeztetettsége" miatt szerelnek majd fel kamerákat a jövőben, de "több vonalon is korszerűsítés, felújítás történt, illetve folyamatban van. Az így felújításra kerülő állomásokon üzembiztonsági és vagyonvédelmi célt is szolgáló kamerák kerülnek telepítésre."
Kérdésünkre, hogy veszélyeztetettség miatt hová szereltek kamerákat, a MÁV a budapesti három nagy pályaudvart, emellett a debreceni, nyíregyházi, kelebiai állomást említette. A felújítással együtt bekamerázandó állomások között pedig az üllői és a vecsési állomást nevezték meg, ezeken most szerelik a kamerákat, amelyeket 2011 első felében üzembe is helyeznek.
Nem csak a megállókba, hanem a vonatokra is kerülnek kamerák. Az utóbbi időben beszerzett hatvan darab Flirt és tíz Talent motorvonat már rendelkezik kamerarendszerrel, de "a személyszállító vasúttársaság tervei között szerepel további járművek felszerelése is, amelyekre a vizsgálatok és az előkészítési munkák megkezdődtek" - közölte a MÁV.
"Lopnak a kamerák előtt is" Az egyik budapesti pályaudvaron régóta dolgozó újságárus azt mondta az [origo]-nak, hogy loptak már tőlük többször is a kamerák előtt. "A kerékpumpálók szerint (itt a munkásruhában és sárga mellényben a vonat mellett ácsorgó munkásokra mutat - L. Cs.) ezek a kamerák nem is használhatók, mert csak az látszik rajtuk távolról, hogy leszállnak meg felszállnak az emberek. Többet érnének a fülkékben" - fogalmazott az árus.
A rongálások visszaszorítása érdekében a vasúttársaság nem csak kamerákat telepít és rendőröket ültet a vonatokra. "A MÁV Vasútőr Kft. fegyveres biztonsági őreivel és vagyonőreivel a veszélyeztetett területekre őrzést, illetve járőrözést szervez" - közölte a cég. |
Volán - Elsőként a diszkójáratokat figyelnék
"Biztosan megjelennek a kamerák a leginkább veszélyeztetett Volán-járatokon" - mondta az [origo]-nak Lepp László, a Volán-Egyesülés műszaki-fejlesztési igazgatója. Hogy pontosan hol, arra azt felelte, hogy ezt a saját területét jól ismerő 24 Volán-társaság vezetése dönti majd el helyben. Konkrét példaként a zűrösebb éjszakai járatokat, az úgynevezett diszkójáratok problémásabbjait említette.
Leppék mindenképpen akarnak kamerákat, de mint mondta, ehhez anyagi forrás kell. Első lépésként azt tervezik, hogy kísérleti jelleggel használják majd a kamerákat, hogy minél több tapasztalatot gyűjtsenek, valamint az új buszok vásárlásánál már feltétel lesz a kamera telepíthetősége. "Az év második felében biztosan találkoznak majd az utasok a kamerákkal" - közölte, majd hozzátette, hogy éves szinten százmilliós káruk van a rongálásokból.
Utasok - Támogatják a kamerákat
Természetesen nemcsak az értékek és a dolgozók, hanem az utasok védelmét is ugyanúgy szolgálják majd a kamerák - legalábbis ebben bízik a jogalkotó. Az általunk megkérdezett utasok egy kivétellel nem hallottak a bekamerázás lehetőségéről, de a nagy részük egyértelműen támogatta.
Volt, aki szerint a zsebesek elriasztása miatt lesz jó, míg más szerint így nem fogják a összefesteni az ablakokat. "Csak legyen kiírva nagy betűvel a buszokra, hogy kamera van benne" - fogalmazott egy középkorú férfi a 7-es buszra várva. Mócza Ferenc is kulcskérdésnek tartja, hogy az utasok tudjanak róla, "működő kamera van a buszon".
Egy két kisgyerekkel utazó fiatal nő azt mondta a Blaha Lujza téri megállóban, hogy őt nem zavarná a kamera, és nem is látja hátrányát, csak előnyét ennek. "Egyértelmű, hogy segítené az utólagos felderítést" - ezt már egy hajléktalanforma férfit igazoltató rendőr mondta kérdésünkre, majd hozzátette, hogy ő nem nyilatkozhat erről.
A Nyugati pályaudvaron vonatra váró két fiatal srác egyikének volt ellenvetése is, ő például nem szeretné, ha a vasutasok azt néznék, amint a csaját fogdossa, "de értem, hogy mi a jó a kamerában" - tette hozzá. Kis gondolkodás után abban maradtak, hogy inkább védett, jó állapotú kocsikban utaznának, úgyhogy "tőlük jöhet a kamera".