Hazai cég terméke a NABI Sirius, de Amerikában jobban ismerik, mint itthon. Elöl és középen dupla, hátul szimpla ajtón lehet felszállni
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
"Tesztüzem alatt mindent lehet" - nyugtatja meg a vezetőfülkénél tolongó gyerekeket a 178-as járat sofőrje, és vidáman nyitja fel a Sirius hátulját, hogy a buszrajongók alaposan szemügyre vehessék az ott dolgozó 290 lóerős MAN dízelmotort. Kattognak a digitális fényképezőgépek, záporoznak a kérdések, a modern városi busz vezetője pedig kitartóan válaszol a Naphegy téri végállomáson összesereglett érdeklődőknek.
Nagyon sokan voltak kíváncsiak erre az egyedi járműre, amely egyszer talán rendszeresített BKV buszként színesítheti az unalmas ingázást. Modern külseje vonzó, bár a színösszeállítást sokan nem tartják ízlésesnek, mások szerint viszont kifejezetten méltó lenne a fővároshoz egy ilyen mutatós típus.
MAN dízelmotor dolgozik hátul, az utastérben nem tolakodó a hangja
Vegyes társaság gyűlt össze a budai buszfordulóban. Szakemberek és laikusok, gyerekek és nyugdíjasok ülnek fel, hogy kipróbálhassák, mit tud a kaposvári NABI (a busz bemutatójáról szóló képes-videó anyagunk itt található). Valóságos kis fórum alakul ki a buszokról, villamosokról vitatkozó utasok között. Mindenkinek határozott véleménye van róla, akárcsak a jelenlegi állapotokról, amelyeken "hamar változtatni kell".
"Jól nézzük meg, mert nem látjuk többet" - bíztatja társaságát egy lelkes fiatalember, aki már alig várja, hogy minden nap ilyen modern buszon utazhasson. "Jó lenne, ha tényleg vennének is ilyeneket, nem csak mutatóba próbálgatnák" - hangzik el egy előbbivel egybehangzó vélemény.
"Na, ez prímán néz ki" - nézze meg, mit mondanak a Siriusról az utasai!
Becsukódik az íves üveglappal éppen csak szeparált vezetőfülke ajtaja, a motor beindul, halkan szól a csengő, az ajtók záródnak. A NABI elindul, motorja csendesen duruzsol, rezgései nem jutnak el az utastérig. A burkolatok zörgésmentesen viselik a megpróbáltatásokat, a két hét budapesti gyötrésnek természetesen semmi jele, persze évek után derül majd ki, valójában mennyire tartósak.
Kényelmes az utazás odabent, masszív kapaszkodók segítik a talpon maradást. A sárga leszállásjelzők beleolvadnak a fémcsövekbe, sokan véletlenül a vészjelzőt nyomják helyettük. Egyedi jelenség a jegykezelő is, melyen a piros felirat ezúttal a járat ingyenességére figyelmeztet.
A csövek, a kapaszkodók és a leszállásjelzők is sárgák, csak a jegykezelő zöld
Miközben a gyerekek nem tudnak elszakadni a minden másnál érdekesebb vezetőfülkétől, a többiek elhelyezkednek a színes, modern üléseken, melyekből harminchárom fix és három lehajtható található a 12,58 méteres rövid változatban. Mutatósak és a többség szerint elég kényelmesek is. Talán az újdonság varázsa érezteti ezeket a klasszikus Ikarus székeknél jobbnak, valójában ezek is kemények, keskenyek és nehezen takaríthatók, akárcsak a legtöbb modern konstrukción. "Csak maradna mindig ilyen szép ez a busz" - jegyzi meg egy néni, aki az unokáját kísérte el a próbakörre. Többen is szót emelnek a rongálók ellen, és félnek, hogy nem marad sokáig egyben az utastér.
Volt, aki a teszthét alatt már rászólt utastársára, hogy ne morzsázzon, de olyan utas is akadt, aki alkoholos filccel kidekorálta az egyik hátsó ülés háttámláját. "Támogatom a buszra kihelyezett kamerákat" - mondja egy baráti társaság egyik tagja, "ma már mindenhol kamerák vesznek körül, itt legalább van értelme" - teszi hozzá, miközben egymás szavába vágva dicséri minden jelenlévő az újdonságot.
Jól formázottak és szépen kárpitozottak, de kemények és nehezen tisztíthatók az ülések
A legtöbb elismerést mégis az utastér aratja a széles ajtókkal, tágasságával, helykínálatával, csendességével, világosságával és alacsony padlójával, amelyet az idősek közül szinte mindannyian a legfontosabb tulajdonságként emlegetnek, a babakocsis anyukák és kerekesszékesek pedig könnyedén használhatnak.
Az első két ajtón felszállva valóban kifejezetten tágas tér fogad, a menetirány szerinti bal oldalon csak egy sor ülés van, de a gyakorlatban többet érnek az állóhelyek, van is belőlük hetvenegy. Ahogy hátrafelé haladunk, úgy sűrűsödnek az ülések, és úgy szűkül a tér, megjelenik egy magas lépcső, és emelkedni kezd a padló is. Itt már nehezen férnek el ketten egymás mellett, és a szimpla hátsó ajtó is lépcsőzve használható. A hátsó traktust csak azoknak érdemes elfoglalniuk, akik hosszabban utaznak a NABI-val. A budapestiek hamar feltalálják magukat, akik felmásztak a hátsó sorokba, sokáig maradnak.
Ergonomikus a vezetőfülke. Komolysága és egyszerűsége ellenére nem ingerszegény a vezetői környezet
Ők akár a wifizhetnek is, vagyis laptopjukkal vagy telefonjukkal rákapcsolódhatnak az internetre. Az idősebbek csak legyintenek és mosolyognak, amikor a vezeték nélküli hozzáférésről kérdezzük őket, a fiatalok azonban használják, és szeretnék, ha ez is általános lenne a BKV vonalain.
Miközben lassan a Stadionok végállomáshoz érünk, néhány kitartó "tesztelő" kivételével kicserélődnek az emberek. Bátran nevezhetjük őket utazóközönségnek, minden megállóban kíváncsiskodók várják az előre kiadott menetrend szerint közlekedő tesztbuszt. Az útvonalon buszozva sűrűn kattognak a fényképezőgépek, vannak, akik időre érkeztek, hogy felülhessenek rá.
Praktikus téglaforma látványos orral. "Csak" pénzkérdés, járhatnak-e majd menetrend szerinti üzemben Budapesten
A videó készítésekor szinte mindenki örömmel mondott véleményt a próbadarabról, amely két héten át alaposan megkedveltette magát. Csak kevesen tudják róla, hogy magyar termék, de a legtöbben abban is egyetértettek, hogy érdemes harcolni a hazai gyártmányokért és az egykor világhírű magyar buszgyártásért. A kedvenc márka még mindig az Ikarus, de a NABI Sirius is jó eséllyel pályázik a budapestiek bizalmára, és ahogy a neve is mondja, érdemes komolyan venni. Egyszer talán leválthatja a kitartó Ikarusokat, és ha továbbra is a tesztidőszakban tapasztalthoz hasonló reakciókat vált ki az emberekből, az is előfordulhat, hogy a Váci utcai pólóárusok kínálatában is feltűnik piros-fehér-zöld "Hungary" felirattal.
A BKV korábbi tesztbuszairól szóló anyagaink itt találhatók.