A legnagyobb és legjobb Astra - Opel Astra Sports Tourer-menetpróba

Opel Astra Sports Tourer
Vágólapra másolva!
Nagyobb és sportosabb, mint az elődje, de a formája alapján is meg lehet szeretni az új Astra kombit. Alig kétszázezer forinttal drágább, mint az ötajtós - sokkal jobb választás.
Vágólapra másolva!

Fotó: Vida János [origo]
Az új kombi Astra már nem Caravan, hanem Sports Tourer
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Suzuki Swift és Opel Astra - ezt a két modellnevet szinte mindenki ismeri hazánkban, még akkor is, ha nincs feltétlenül tisztában azzal, melyik az éppen aktuális modell. Swiftből nincs nagy karosszériaválaszték, de az Astra ennél sokkal összetettebb modellkínálattal rendelkezik. A korábbi (H kódjelű) Astrából volt négyajtós szedán, háromajtós kupészerű GTC, klasszikus ötajtós, és puttonyos kombi változat is.

Fotó: Vida János [origo]
Sportkombis lett a formája, mégsem veszített a csomagteréből

Ha apósomat megkérdezném, biztosan azt válaszolná, ezek közül a kombi volt a legjobb - sokan vélekednek így. A régi Caravan Astrák ugyanis inkább pakolós autók voltak: nagy csomagtartó, kevés izgalom. E beidegződés leküzdése érdekében az új Astrából már teljesen más jellegű kombi született, és az Astra történetében először ezt már nem Caravannak hívják, hanem Sports Tourernek.

Fotó: Vida János [origo]
Az ötajtós tengelytávjával, de 4730 milliméteres hosszal

Nem véletlen a névválasztás: ez a modell sokkal sportosabb, nem a rekordnagyságú csomagtartó volt a cél. Ennek ellenére az alaphelyzetben fél köbméteres csomagtartó több mint elég, és még bővíteni is lehet. Nagyon praktikus rekeszek vannak a padló alatt, az oldalt lévő sínekre szatyrokat is fel lehet akasztani. A kalaptartó roló érintésre egy csúszkán feljebb csúszik, ha ezt kivesszük, és a tetőig pakolunk, akkor védőháló védi az utasokat a poggyásztól. Két kis kar meghúzásával a hátsó ülések 60/40 százalékban ledönthetők, az így keletkező 1550 literes raktér padlója teljesen sík marad. Megmaradt tehát praktikusnak az Astra.

Fotó: Vida János [origo]
Alaphelyzetben kereken ötszáz literes a csomagtartó

Mégsem hagyományos kombi: a formája inkább sportkombis, ezáltal sokkal lendületesebb, stílusosabb a megjelenése, mint az elődöknek. Akárhány színben láttuk, mindegyikben nagyszerűen mutatott, sokkal kevésbé hinnénk munkaautónak, mint az eddigieket. Ettől függetlenül céges flottába nagyszerű választás lehet: csak kétszázezer forinttal drágább, mint az ötajtós változat, de sokkal praktikusabb.

Fotó: Vida János [origo]
Belül semmi sem változott az ötajtóshoz képest

Nem csak a formája miatt mondhatjuk sportosabbnak, mint az elődjét, a futómű hangolása is sokkal agilisabb. Érdekes módon előre az Insigniával megegyező felfüggesztést kapott, így sokkal szélesebb a nyomtávja. A hátsó felfüggesztés az ötajtósból ismert Watt lengőkaros megoldású, de itt is szélesebb a nyomtáv. A végeredmény egy Tour állásban nyugodt, Sport állásban kicsit sportos, élvezetes autó lett, amelynek a rugózása nem túl kemény.

Az Astra Sports Tourer motorválasztéka és a felszereltsége teljes egészében megegyezik az ötajtóssal, vagyis hétféle motor kilenc különböző teljesítményszinttel érhető el. A benzinesek közül az alap 1,4 literes kereken száz lóerős, a turbófeltöltéses változat már 120, illetve 140 lóerőre lehet képes. Az 1,6-os szívó benzines 115 LE-t ad le, a turbós 180 lóerős, ezáltal ez a kínálat legerősebb darabja jelenleg. Dízelfronton 1,3 (95 LE), 1,7 (110 vagy 125 LE) és kétliteres (160 LE) motor létezik, ezek közül a két kisebb lehet hazánkban népszerű.

Fotó: Vida János [origo]
A kombi kétszázezer forinttal drágább az ötajtósnál. Megéri a felárat

Egyszer már írtunk az új Astra kombiról: a nemzetközi menetpróbán Lencsés kolléga az 1,4-es turbós benzinest és a kétliteres turbódízelt próbálta ki. A hazai menetpróbán éppen ezért az ezen változatok mellett még elérhető 1,7-es dízelt választottam. Több mint hatmilliós árával ez sem lesz tömegmodell, de még mindig sokkal inkább ezt fogják venni, mint 2.0 CDTI-t.

Mostanában az Opel dízelek hangja talán a legbántóbb, nincs ez másként az 1,7-es motornál sem, de ez csak az autó mellett állva feltűnő, az utastérből egészen jól kizárták a ketyegést. Már 1500-as fordulatszámtól éled a motor, de kétezer felett pedig egészen meggyőzően húz. Nem egy sportkocsi, de bőven elég a megfelelő dinamizmushoz: a visszafelé úton az 1,4-es turbós benzines nem nyert meg ennyire. A kocsi rugózása Tour állásban kellemes, de Sport állásban olyan, amire a neve alapján számítanék. Ilyenkor a kormányzás sem túl könnyű, a gázpedál is érzékenyebb. A kanyarokban nagyon magabiztos a Sports Tourer, határhelyzetben kellemesen uralható a hátulja. Összességében nagyon kellemesen sportos, olyan, amire minden fiatal vágyhat, de a konzervatívabb vevőket sem ijeszti el. Bár nem mérvadó, de a fogyasztást is néztem: a fedélzeti kijelző alapján 6,9 literes átlagot produkált a többnyire lakott területen kívüli autópályát és kanyargós országutat magában foglaló szakaszon.

Még egy nagyszerű hír a leendő kompakt-Opel vásárlóknak: minden Astra ára alacsonyabb lett valamennyivel. A legnagyobb esést a 180 lóerős 1,6 Turbo Cosmo-csomaggal könyvelhette el: itt 630 ezer forintot engednek el az árból, ráadásul aki az első negyedévben rendeli meg új Astráját, az további 541 ezer forint engedményre számíthat kiviteltől függetlenül. Érdekes részlet még, hogy az 1,7-es dízelek közül a 110 és 125 lóerős most az akciónak köszönhetően ugyanannyiba kerül, tehát érdemes az erősebbet választani.

Sokkal jobb vétel lett az Astra, mint akár egy hónappal ezelőtt, de ha valaki igazán jól akar járni, akkor az a kombit választja. Az a kétszázezer forint semmiség ahhoz képest, amennyivel jobb, nagyobb autót kap. És még szép is.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!