Négy különböző összkerékhajtású modellt kínál a Skoda
(Még több saját fotó a Skoda 4x4-es modelljeiről a galériában. Kattintson a képre!)
Négy különböző stílusú modell tucatnyi motor-váltó kombinációval. Ezt kínálja 2011-ben a Skoda az összkerékhajtású autóra vágyó vevők számára. A kínálat összes tagja ismerős, szinte minden kivitelben vezettük már az Octaviát, két évvel ezelőtt a nemzetközi menetpróbán és a hazai bemutatón is kipróbáltuk az első Mlada Boleslav-i szabadidő-autót, a Yetit, akárcsak a csehek csúcsmodelljét, az egyszerre négy- és ötajtós valamint a kombi karosszériás Superbet. Újdonság a 4x4-es modellekhez a 2.0 CR TDI dízelmotor mellé is elérhető DSG váltó.
Családi mindenes, szabadidő-autó, elegáns limuzin és utazókombi is szerepel a választékban
A helytakarékos Haldex összkerékhajtással szerelt, egyszerűen 4x4-nek nevezett változatokat azoknak tervezték, akik gyakran járnak úttalan utakon, lefagyásra hajlamos, meredek utcában laknak vagy egyszerűen csak nagyobb biztonságban érzik magukat kanyarvadászat közben, ha mind a négy kerékre jut a nyomatékból. Kőkemény terepjáróként még a fényezetlen külső elemekkel díszített Octavia Scoutot is nehéz lenne elfogadtatni, de a bemutatón kiderült, a hobbiterepesek minden bajból képesek kimászni, amibe életük során kerülhetnek.
Terepes mindenkinek - Skoda Octavia 4x4 és Scout
Légellenállási együtthatója 0,30-ról 0,32-re nőtt az emelt futómű miatt
Az igazi mindenes, a jolly joker Octavia polgári összkerekes kivitelét elsőként épített úton vezettük. De micsoda úton! A Montserrat pazarul aszfaltozott szerpentinje bármilyen autó kipróbálásához hálás helyszín, a szűk kanyarokkal teletűzdelt aszfaltcsík mégis szinte könyörög, hogy valamilyen sportkocsit hajszoljunk rajta. Nekünk azonban egy családi autó jutott, 1,6 literes 105 lóerős dízelmotorral. Bár nem tűnik valami izgalmasnak, mégis kifejezetten szórakoztató volt a szakadékkal szegélyezett, alagutakkal színesített úton terelgetni a Skodát, ráadásul az összkerékhajtáshoz határozottabb kormányzás és hatfokozatú kézi váltó jár. Így jobban beosztható az erős és takarékos motor ereje, amely a megváltozott áttételek miatt terepen jön jól, de hétköznapi autózás közben is jót tesz a fogyasztásnak.
A Skoda és az összkerékhajtás
Elsőként 1942-ben gördült ki összkerékhajtású autó a Mlada Boleslav-i üzemből. A Superb Typ 956 Kübelwagent katonai célokra szánták, a német hadsereg vetette be, de a Ferdinand Porsche-tervezésű harckocsiknak nagyobb hasznát vették, két év alatt csak öt darab készült belőle. Az első, valójában nem hivatalos Skoda szabadidő-autó is igazi ritkaság. A Trekkát bátran nevezhetjük álterepjárónak. Az új-zélandi Motor Lines Ltd. ugyanis az Octavia műszaki alapjaira egy Land Roverre hasonlító karosszériát épített, csupán az összkerékhajtást hagyták ki a koncepcióból, így az 1966 és 1973 között 2500 példányban gyártott mindenes csak a gyengébb földutakon boldogult. Az első igazi 4x4-esre 1999-ig kellett várni, ekkor mutatkozott be az Octavia Combi Haldex hajtással, amely később az ötajtóshoz is elérhető volt, majd a jelenlegi generáció bemutatásakor kikopott, és átadta a helyét a kombi Scoutnak. |
Ahogy maga az elektronikusan vezérelt összkerékhajtás sem pusztán a megszelídítetlen domborzaton válik be, országúton is tapinthatók az előnyei az elsőkerék-hajtással szemben. A blokkolásgátlóval és a fékerőelosztóval is együttműködő, a tapadás nélkül megtett negyed kerékfordulat esetén már akcióba lépő rendszer akár az erő kilencven százalékát is képes a hátsó kerekekre juttatni, miközben kompakt felépítésének köszönhetően nem vesz el helyet a Skodánál szent csomagtartóból és az önsúlyt is mindössze egyetlen utas súlyával, azaz 85 kilogrammal növeli. Az első tempósan vett éles fordulóban feltűnik, hogy az Octavia nem tolja az orrát a kanyar külső íve felé, a jobb súlyelosztásnak és a gyorsan reagáló Haldex rendszernek köszönhetően az alapváltozatnál agilisabban fekszik az ívre.
Összkerékhajtással nem viselkedik alulkormányozottan
Ezt versenypályán is kipróbálhattuk. A civil és hivatásos sofőrök oktatására használt Can Padró tanpályán kijelölt szakaszon egy tapasztalt versenyző felvezetésével próbáltuk meg a maximumot kihozni a kölcsönkapott autókból. Mivel Vida János kollégám dízel BMW-vel versenyez, nem okozott meglepetést, hogy éppen a frissen bevezetett, DSG váltós kétliteres 140 lóerős CR TDI-ket nyúzhattuk, az viszont annál kellemesebb csalódást okozott, mennyire dinamikus is lehet ez a családi autó. Pályafutásának kezdetén valószínűleg még pilótánk sem gondolta volna, hogy egyszer egy dízel automata kombin igyekszik megtanítani egy maroknyi újságírót, hogyan faragjon le értékes másodperceket az idejéből, a technikás pályán azonban gyakorlatilag kihasználatlanok maradtak az Octavia tartalékai.
A Scout karosszériáját műanyag, motorját és váltóját fémburkolatok védik
(Még több helyszíni gyári fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A következő feladatban autónkat a többek között műanyag karosszériavédő és fém alvázvédő elemekkel, emelt futóművel és utasoldali kapaszkodóval felszerelt Scoutra, a tiszta aszfaltot és a bójákat pedig sárra és útjelző cölöpökre cseréltük, hogy végre olyan terepen is kipróbálhassuk a Haldex rendszert, ahová ritkán merészkednénk. Elsőként ugyanazt a motort választom, mint a gyors körben, ezúttal hatfokozatú kézi váltóval. Nekivágunk a domboknak, ösztönösen kerülöm ki a gödröket és a mély sarat, majd látva instruktorunk elszántságát, belevetem magam a sűrűjébe, a Scout pedig egy kis riszálással elintézi a dagonyát, folyamatos tempóval, kipörgő kerekek nélkül halad tovább, mintha csak bevásárolni indulnánk.
DSG-váltóval kifejezetten kényelmes a hegymászás
Később már ennyi esélyem sincs bármit is kerülgetni. Szűk ösvényeken, köveken, gödrökön át, meredek emelkedőket megmászva, mélybe ereszkedve fedezzük fel a környéket, közben a megszokottnál hangosabban dolgozik a dízel, mi pedig egy ízlésesen berendezett, tágas belsőben ücsörögve, mosollyal az arcunkon várjuk, vajon hol tud még anélkül elmenni ez a kocsi, hogy telefonos segítséget kellene kérnünk. Mielőtt elindultunk, egy markolón kívül semmilyen komolyabb gépet nem láttam, ezért minden bizalmamat a kulturáltan és ügyesen működő technikába vetettem. Visszafelé már az 1,8 literes 160 lóerős turbós benzinessel indulok, melynek finomabb járása pihentetőbbé teszi a vezetést, a dízel mégis jobban boldogul, amikor a buckamászáshoz a nagyobb nyomatékra van szükség.
Nem majomautó - Skoda Yeti 4x4
Szabadidő-autó létére jól bírja a kihívásokat a Yeti
"A Jeti egy nagy szőrős majomember, na de csak, ha van, mert ha nincs, akkor aztán már teljesen mindegy, hogy mi nem a Jeti" - futtatott eszmét Besenyő Pista bácsi. A Yeti márpedig létezik, és nem bazári majomautó, hanem egy belevaló SUV, amely nem ijed meg egy kis terepezéstől. Kormánya mögött még bátrabban vághatunk neki az építetlen utaknak, mint az Octaviával, hiszen szabad magassága, tengelytávja, első-hátsó túlnyúlásai és rugóútjai is sokkal felkészültebbé teszik. Kétliteres dízelmotorja és a helyes fokozatot gyorsan megtaláló duplakuplungos váltója nem verejtékkel megoldandó feladattá, hanem szórakozássá teszi a buckajárást. Bőséges teljesítményéhez precíz irányíthatóság és kényelmes rugózás jár. Bár utastere érezhetően szűkebb az Octaviánál, minősége nem marad el a nagyra nőtt kompakttól.
Nézze meg a Yetit terepezés közben!
Nem számít, ha levegőben lóg az egyik kerék, ha mély a sár, vagy ha éppen olyan meredek lejtőhöz érünk, hogy legszívesebben visszafordulnánk. Terepváltó nincs, de siratófalra senki sem viszi majd a Yetit, cserébe minden életszerű helyzetből kisegíti a negyedik generációs Haldex hajtás, amely a keresztmotoros Audikban Quattro néven dolgozik. Egyetlen segédlet a beszédes Off-road feliratú gomb, amely nem más, mint a lejtmenetvezérlő kapcsolója. Használatához üresbe kell tenni a kézi váltót, de a DSG-s autókban nincs más dolgunk, mint benyomni, és hagyni, hogy az elektronika szabályozza lejutásunkat a hegyről. Magától fékez, de kormányozni és szükség esetén gyorsítani nekünk kell. Nem csoda, hogy a világon eladott Yetik harminckilenc százalékát összkerékhajtással rendelik.
Villámgyorsan kanyarodni - Skoda Superb 4x4
A vezetési élmény kulcsa: V6-os motor és összkerékhajtás
Nem csupán extrém hosszú tengelytávja és miniszterelnöki konvojba illően elegáns külseje, hanem alacsony hasmagassága miatt nem a terepjárást, sokkal inkább a dinamikus autózást támogatja ugyanez a rendszer a Superb alatt. Ennek alapos kipróbálására a kínálat csúcsán álló Porsche Cayenne-motoros, 3,6 literes V6-os, 260 lóerős, DSG-váltós kivitelt vittük el a környékbeli szerpentineken kijelölt hosszú próbakörre. Akár egy született prémimumautó, a nagy Skoda már az első métereken képes meggyőzni az embert arról, hogy a lehető legjobb helyen ül. Mindenütt igényes anyagok, kifogástalan összeszerelés, minőségi bőrkárpitozás, eltalált vezetői pozíció, tekintélyes, már-már túlságosan is tágas karosszéria és egy hajtáslánc, amely az első gázadásra képes feledtetni az autó több mint 1,7 tonnás tömegét.
Praktikus a kétféleképpen nyitható csomagtartó, megosztó a hátsó nézet
Miután a navigáció utasításait követve egy beton terelőelemmel néztünk farkasszemet, már fenntartásokkal kezeltük az intelmeit, így sikerült egy rövid, dimbes-dombos városi szakaszt is beiktatnunk. Nagyszerű dolog, hogy a Superb nem pusztán gyorsítani, hanem kanyarodni is remekül tud, az összkerékhajtás pedig már csak bónusz, még szándékos túlvállalással sem könnyű kihozni a sodrából a hatalmas limuzint, melyet a városban és az országúton is egyformán szűk sávokban is ugyanolyan természetességgel lehet terelgetni, mint az Octaviát vagy akár a Fabiát. Az erejét természetes forrásból nyerő V6-os bármilyen helyzetben magabiztos erővel lódítja meg a Superbet, az élményt a váltó sportfokozata teszi teljessé. A 4x4-es Superb bebizonyítja, hogy egy racionális szerkezet nem csupán hasznos, hanem élvezetes is lehet.