A kerekharaszti Mol-kút az M3-as Miskolc felé vezető oldalán. A bal oldali oszlop tetején az autópálya-kezelő egyik kamerája látható
"Biztos, hogy itt ment fel" - mondta az [origo]-nak az M3-as autópálya 50-51. kilométerszelvényénél lévő benzinkút egyik alkalmazottja csütörtökön délelőtt. Bár csak reggel állt munkába, a szintén nappalos kollégáival együtt úgy véli, a kerekharaszti pihenőnél hajthatott fel a pályára az az autó, amely szerdán éjjel az M3-as Miskolc felé vezető oldalán, de Budapest felé hajtott, és frontálisan ütközött egy szabályosan haladó kocsival. A vétlen autóban utazó Arnóth Sándor püspökladányi polgármester és sofőrje, valamint a vétkes autós is életét vesztette.
A baleset a 41,9. kilométernél történt, de a rendőrség egyelőre az autópálya-kezelővel és a benzinkutakkal közösen vizsgálja, hol hajthatott fel a rossz irányba a kocsi - mondta az [origo]-nak a kerekharaszti pihenőnél Beluzsárné Belicza Andrea, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője.
A galgai pihenőhely a Miskolc felé vezető oldalon. Egy tábla jelzi, hogy nem erre kell felhajtani, de életszerűtlen, hogy valaki megforduljon a szűk pihenőhelyen
|
Ezt látja, aki rossz irányba hajt fel a pályára a galgai pihenőtől
Valószínűbb azonban, hogy a már említett Mol-kútnál hajtott fel szemből a balesetet okozó autós, a kutasok szerint a tanúkihallgatást végző rendőrök is így gondolják. Ez nem csak egy pihenő egy benzinkúttal, hanem egy felüljárós csomópont is, tehát korántsem biztos, hogy a benzinkútnál tankolt a vétkes autós, majd visszafordult, lehet, hogy Kerekharaszt felől érkezett, és nem ment át az M3-as fölötti felüljárón (az ábrán zölddel jelöltük a helyes utat), hanem Miskolc felé kanyarodott, majd visszafordult (piros vonal).
Zöld nyíl jelzi, merre kell felhajtani Budapest felé az autópályára. A piros vonalon lehet a szembejövő oldalra jutni (nagyításhoz kattintson a képre!)
Ebben az esetben is több jelzést kellett figyelmen kívül hagynia: a benzinkút előtti kereszteződésben KRESZ-tábla jelzi, hogy csak jobbra, a kútra szabad kanyarodni, és bár a burkolatra nem festettek ezt megerősítő nyilat, a sáv festése is a benzinkútra vezet. A felhajtónál ráadásul két behajtani tilos tábla is van, és egy kissé kopott festésű nyíl is az aszfalton.
Ez a kerekharaszti benzinkút előtti kereszteződés. Útburkolati nyíl nincs, de tábla jelzi a haladási irányt (bal oldali kép). Ha valaki mégis balra kanyarodik, két behajtani tilos! figyelmezteti (jobb oldali kép) |
A benzinkút alkalmazottai szerint - akik nem dolgoztak éjjel - változó a forgalom nagysága a kútnál éjjel fél tizenegy körül (akkor történt a baleset), de "akkor még a pálya is mozog". Úgy gondolják, tévedésből lehetetlen rossz irányba felhajtani az M3-asra. Ha tényleg itt ment rá az autópályára a balesetet okozó autós, akkor nyolc kilométert kellett a forgalomban szemben megtennie az ütközés helyszínéig. Ha szándékosan hajtott forgalommal szemben, akkor bárhol könnyedén megfordulhatott.
Tavaly novemberben a Lágymányosi hídnál történt halálos baleset, mert egy autós tévedésből a híd lehajtóján ment fel az útpályára. Az eset után a Főváros és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kezdeményezésére felülvizsgálták az összes budapesti híd- és autópálya-felhajtót, valamint az összes osztott pályás útra vezető felhajtó csomópont forgalmi rendjét. A Lágymányosi hídnál újrafestették a burkolati jeleket, de a BKK azt is kérte, hogy vizsgálják meg a többek között az osztrák autópályákon is elterjedt tenyértáblák bevezetésének lehetőségét. A vizsgálatok eredményeként, a BKK-val közösen kiválasztott huszonkét helyszínen új, tenyértáblákat helyez el az Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF). A tenyértáblák célja a közlemény szerint "a forgalombiztonság növelése és az emberi figyelmetlenségből eredő téves szembemenetel valószínűségének további csökkentése". |