Régebben is odafigyeltek a kabriók vonalaira: Pininfarina rajzolta a Peugeot 306-os kabrióját
Lassan itt a szezonjuk, a legtöbben mégsem vesznek kabriót, mert általában drágák, és rengeteg kompromisszumot követelnek. Rácáfolunk az előítéletre: akár egymillió forintért is lehet használt, de normális állapotú, akár négy személy szállítására is alkalmas nyitott autót venni.
Régebben rengeteg kisautóból és kompaktból gyártottak kabriót, ám ezek közül viszonylag kevés bizonyítana teljes értékű családi autóként: a Bertone-tervezte Opel Astra F, vagy a Pininfarina által rajzolt Peugeot 306 Cabriolet formája miatt mindenképpen említést érdemel - 700-800 ezer forintért mindkét típusból jónak látszó darabokat kínálnak a kereskedések.
Az F-Astra formáját Bertone tervezte
Az egyes Golf kabrió a Magyarországon is nagy sikerrel vetített A klinika című sorozatból lehet ismerős, Udo Brinkmann ezzel próbálta levenni a lábukról a kórház nővérkéit. A Citroën Kacsa elhúzható vászontetős változata vagy a Fiat 500-as hasonló verziója is igazi kuriózum, de nem éppen a mai kor elvárásainak megfelelő autók. Néhány százezer forintért elérhetők, ám legalább tizenöt évesek, ezért sokan ódzkodnak tőlük.
Az Udo Brinkmann-féle Volkswagen Golf Cabrio. Kevés a gyári állapotú példány
Pedig az idősebb korosztályból is vannak olyan kocsik, amelyek hosszú távon jó üzletnek számíthatnak. A kilencvenes évek elejéről származó E30-as BMW például már most feltűnően jól tartja az árát, egy igényes példányhoz egy-két millióért lehet hozzájutni, de az utána gyártott E36-os 3-as sorozat is jó vételnek számít.
Az E30-as BMW kultikus autó lett, a kabrió drága is
A veteránkorú SL Mercedeseket is megkapni néhány millióért, de sem Bobby Ewing autója, sem a feltűnően olcsón elérhető újabb SLK nem alkalmas családi autónak. Az E osztály kabriója igen, de azok tizenöt éves korban is körülbelül hárommillió forintba kerülnek.
A Mercedes-Benz E osztály nyitott változata nagyon tágas, és nagy a csomagtartója is
Ha már a német prémiumgyártóknál járunk, az Audinál is érdemes körülnézni: a régi 80-as alapjaira épülő Cabriolet nem rossz választás, és már másfél milliótól elérhető, akár takarékos dízelmotorral is. A következő generációs (2002-től gyártott), már A4-es néven futó kabriókat hárommilliótól árulják.
A 80-as alapjaira épülő Audit csak simán Cabriolet-nak hívták
Ennél jóval olcsóbban, körülbelül kétmillió forinttól elérhető a C70-es Volvo, még olcsóbb a másik svéd, a Saab: a 900-as nyitott változatát egy- és kétmillió forint közötti áron, a 9-3-as kabriót kétmilliótól lehet megvenni.
A Saab 9-3-as merev karosszériájú, és jól felszerelt
Amerikai vonalon páréves Chrysler Sebring kabriókat kaphatunk két-hárommillióért, az igazán különleges darabokra vágyóknak egy nyitott PT Cruiser lehet a jó választás, amely semmivel sem drágább.
Igazi különlegesség a Chrysler PT Cruiser nyitott változata
Az eddigi modellek mind vászontetős kabriók, amelyek összességében mégis kicsit túl sok kompromisszumot követelnek: zajosabbak, kisebb a csomagtartójuk, rosszabb a hőszigetelésük, és nem is fiatalok. Ha olyan autót szeretnénk, amely akár teljes értékű autóként is használható, akkor már az újabb, keménytetős kupé-kabrió (CC) irányzatból kell választanunk.
A H-Astra 1,9 literes dízelmotorral izgalmas választás
Ezeknél sem fejedelmi a térkínálat, hátul két alacsonyabb felnőtt fér el kényelmesen, de a tető jobban zár, és ha nincs a csomagtartóban, a poggyászoknak is elég hely jut.
A CC-kínálatból az Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 307 és a Renault Mégane mellett a Volkswagen Eos számít kevésbé drága választásnak.
A Peugeot rengeteg CC-t gyárt, olcsóságuk miatt sikeresek is
A kupé-kabriók jobban tartják az értéküket, ami leginkább a német darabokra igaz, főleg a Volkswagenre. A legolcsóbb, ezáltal legnépszerűbb Mégane kicsit kevésbé értékálló, ezért már hároméves példányokhoz is hozzájutni hárommillióért, akár jó dízelmotorral is megvehető. A másik nagyon népszerű modell a Peugeot 307 CC volt, ebből is rengeteg van, az idősebb példányokat kétmillió alatt, az utolsó 2007-eseket 3,5-4 millió forintért lehet megvenni. A 308 CC-nél hatmillió forint az alsó határ a kereskedésekben.
Az újabb kupé-kabriók között a Volkswagen Eos tartja a legjobban az értékét
A Ford Focus CC viszonylag ritka itthon, fiatalon nagyot veszt az értékéből (másfél évesen 4,8 millió forint), a kicsit népszerűbb Astra Twintop valamivel jobban tartja az árát. Elsősorban a nagyobb motorválaszték lehet vonzó, és a használtpiacon is több jó vételt találni. A Volkswagen Eos még annál is drágább (ez igaz volt újkorában is), de van választék bőven. Az Eos mellett az szólhat, hogy két-három év után láthatóan jobban tartja az árát, mint a vetélytársak.