Hosszabb a konkurenseinél, viszont kevésbé terhelhető
Kattintson a képre még több fotóért!
Pedig döcögősen indult. Az 1984-ben bemutatott Espace-ból a premier évében jó, ha tízet eladott a Renault. Ki tudja ma már, hogy miért, de nem állították le hirtelen a bukásgyanús, vakmerően újszerű modell gyártását, és a következő esztendőtől lassan, de rákaptak a vevők a szokatlanul tágas autóra. Egy olyan járműre, amely már nem a megszokott lépcsős hátú személyautó, de még nem is egy kezelhetetlen méretű busz.
Szintén nehéz megmondani, hogy az elkövetkező csaknem három évtizedben a járműgyártói lelemény vagy a vevői igények formálták-e jobban a másikat. Mindenestre tény, a márkák a mini egyterűektől a crossovereken át a hatalmasra duzzadt buszlimuzinokig (nem soroljuk mindet) temérdek új kategóriát kreáltak tulajdonképpen az Espace köpönyegéből kibújva, amelyek között olykor eléggé elmosódott a határ.
Ebben a fejlesztési versenyfutásban valahol mindig az élen járt a Renault, ma is nekik van az egyik legszélesebb választékuk ezen a területen: Modus, Kangoo, Scenic és a nagytestvér Espace, ráadásul mindegyik kétféle méretben. Utóbbi 8,1 milliós alapára (most akciósan 7,64) túl drága az átlagos magyar családnak (ne felejtsük, 2010-ben nettó 132 ezer forint volt nálunk az átlagkereset, KSH-adat), viszont nem sokkal kisebb, de jóval olcsóbb a Grand Scénic, és szinte mindazt tudja, amit a bátyja.
Ez az a hátsó lámpa, amellyel sokan máig nem tudnak megbékélni
Ma már nem új modell, de érdekes, hogy a 2009 tavaszán debütált Grand Scénicből a magyar autópiac valaha volt legrosszabb évében, azaz tavaly még többet vettek a hazai vásárlók (277 darabot), mint a debütálás esztendejében (227 darab). Igaz, az nem teljes év volt a modell számára, de reklámkampányokkal teli premierév, amelyben hatott az újdonság ereje, a régi Grandok lecserélésének vágya, a márkafanok modellcseréje. A piac egésze 2010-ben bukott még 40 százalékot az amúgy is lesújtó 2009-hez, viszont a Grand nagy kivételként állta a sarat.
Matekból közepes
Tényleg nagy a kocsi, 456 centiméteres hosszával (a kisebb Scenic hússzal tömzsibb) majdnem a legnyúlánkabb kompakt buszlimuzin a piacon. Az Opel Zafira például tíz centivel rövidebb, a Volkswagen Touran már 16-tal, egyedül a Citroën Grand C4 Picasso hosszabb három centivel. A csomagtér mérete ennek megfelelően szintén piacelső, egészen 2083 literig bővíthető. A Zafira csak 1820-at tud, de hogy megemlítsünk egy japánt is, a Toyota Verso csak 1696 literig pakolható, pedig azt is hétszemélyesnek mondják.
Öt utas mögött még hatalmas a tér...
Terhelhetőségben viszont már a sor végére kerül a Renault, amely 520 kilogrammot bír el a gyártója szerint, a VW 583-at, az Opel 590-et a Citroën 648-at. Na és ki a fekvenyomóbajnok a vidéken? A hivatalos adat szerint a Toyota 647 kilogrammot is elbír.
Magatartásból jeles
Hogyan kell viselkednie egy pedáns buszlimuzinnak a kompaktok osztályában? Természetesen megfelelően tárolva kell szállítani a felnőtteket és a gyerkőcöket, valamint a nagycsaládosok - a gyerektelenek számára nem ritkán fura - számtalan kacatját. A kedvencem tizenegy darab ökölnyi kő volt egyik kollégám kocsijában, mint kiderült, kisfiai számára azok testesítették meg a német labdarúgó-válogatottat.
...amelyből még a haramdik üléssor felállítása után is marad valamennyi
Szóval kell a hely, de van is a Grand Scénicben, összesen negyven kisebb-nagyobb zegzug, amelyek össztérfogata 92 liter. Négy padló alatti rekesz, hat térképzseb (a GPS-korában talán illene új nevet találni neki), fiókok az ülések alatt, osztott-hűtött tizenegy literes kesztyűtartó, és elfér az ajtóban a másfél literes palack. Mindezek mellett rengeteg apróbb rejtekhely Schweinsteigernek, Müllernek és Özilnek, csak győzzék majd őket előkotorászni a szülők a második félidő előtt.
Jól kitalált és megépített a könyöklő, megér egy egész bekezdést. Sínen közlekedik előre-hátra a termetes műanyag doboz, de a teteje (maga a könyöklő) persze ettől függetlenül csúsztatható. Kilencliteres űrmértéke magáért beszél, megvilágított, duplafedeles, és még az alkarunk is jól érzi magát a szépen varrt bőrrel fedett felső részen.
Rajzból négyes
Milyen íveket rajzoltak ennek a behemótnak a tervezői, és hogyan néz ki belülről? Hosszúkás ormányával, hátrabukó tetejével és óriásbumerángot mintázó hátsó lámpájával a Grand karosszériája megosztó, lehet sportosnak, de éppen aránytalannak is nevezni. A sofőrülésben elhelyezkedve azonban az első benyomás kellemes, a kategóriában megszokottnál valamivel nívósabb az anyagminőség.
Korrekt kilátás, kellemes környezet
Egyre ritkábban írunk ilyet tesztekben, de remek a kilátás. Azt az egyszerű megoldást választották a tervezők, hogy hátrébb tolták az A oszlopokat, így a gyári adat szerint a horizontális látómező nyolc, a vertikális tizenöt százalékkal javult. Hatalmasak az üvegfelületek, a normál változatnál 3,6 négyzetméter, ami a másfél négyzetméteres rendelhető üvegtetővel tovább növelhető. Érdemes rászánni azt a 200 ezer forintot, még ha nem lenne elektromosan mozgatható (de az), akkor is növelné a komfortérzetet.
Miközben örülünk a sokféleségnek a tárolóknál, úgy szomorkodunk a kezelőszervek kusza elhelyezése miatt. Vagy féltucat helyre szétszórták a franciák a gombokat a kormány alatti paneltől a középkonzolon át a könyöklőig, és hát nem ugyanaz álló helyzetben a gyerek köveit keresni, mint a forgalomban valami kezelőszervet. Egy hét együttlét kevés volt a reflexszerű mozdulatok rögzüléséhez, reméljük, a tulajdonosok, az igazi használók mindig tudják majd, hová kell nyúlni.
Őszi napsütésben még barátságosabbá teszi az utasteret az üvegtetőkön beömlő napfény
A külsőhöz hasonlóan ízlés dolga a műszerfal íves formája, és a két nagyméretű, központi, folyadékkristályos kijelző. Itt már nem is rajzoltak a dizájnerek, hanem színes temperát és ecsetet ragadtak. A választható színű műszerfalborítás mellett ugyanis változtatható színvilágú a TFT kijelző is, a hangulatunknak vagy éppen a külső fényviszonyoknak megfelelően variálhatjuk. Hát, a világosat nem mindig látni megfelelően.
Testnevelésből szintén négyes
Na, de hogyan mozgatja a medicinlabdát? Ez a 160 lóerős, kétliteres turbódízel talán a legjobb választás az autóhoz. Nem a legcsendesebb, de az átlagosan szigetelt utastérben biztosan nem nyomja el a hangja a gyerekek civakodását. A méretéhez képest könnyedén mozgatja a 2000-es fordulatszám környékén jelentkező maximálisan 380 Nm-es nyomaték, természetesen nem gyorsulásokra (0-100 km/órára 9,5 másodperc), hanem hosszú kirándulásokra tervezték a kocsit. Ilyenkor 90-es, 100-as tempóval bőven hét liter alá lehet vinni a fogyasztást, ami városi közlekedéssel vegyítve sem emelkedik nyolc liter fölé.
Nyilván a spórolósra áttételezett hatfokozatú kézi váltó legfölső fokozatában érzi jól magát, ahová 70-80 nyolcvan között már felkapcsolhatunk. Aktiváljuk nyugodtan a tempomatot, és hagyjuk, hogy maguktól álomba szenderüljenek a srácok. Egy ilyen méretet látva jogos a kérdés, hogyan reagál kanyargós úton a hirtelen kormánymozdulatokra.
Hátra szerelték a hosszú motortérben a blokkot
Ebben biztosan nem a Grand Scénic a kategóriagyilkos, de a kényelmesre hangolt futómű mégsem enged zavaró karosszériadőléseket. Ellenben nagyon értékelendő ez a komfortos beállítás a rossz minőségű utakon, amelyeken fölényesen kiszűri a kisebb egyenetlenségeket, de a véletlenül elkapott kátyúk sem ütnek bántóan nagyot. A hosszan elnyújtott, lendületes kanyarokban pedig egyszerűen jó érzés nyomni neki.
Megérdemli a sütit a gyerek?
A jegyek nem rosszak, de a kérdésre nyilván a hosszú távú megbízhatóság ad majd választ többévnyi használat után. A családdal ugyanis különösen kínos az út szélén trélerre várni. A második generációs előd a német autóklub (ADAC) hibastatisztikái szerint már a modellciklus alatt jelentősen fejlődött, persze volt is honnan: 2004-ben ezer autóból 46,2-del volt gond, a modellciklus végére azonban összeért az egyterű, 2008-ban már csak 1,8-del.
Tanulságos lesz majd a harmadik generációs típusnál is egy 2010-2014-es összehasonlítás. Az azért érdekes, hogy a kocsi nyomtatott sajtóanyagának már a második szöveges oldalán bőséges helyet kap a megbízhatóság hangsúlyozása. Azt írja a Renault, hogy céljuk "a mozgásképtelenséget okozó meghibásodások harmadára csökkentése" volt. Később meg hosszan magyarázzák, hogy a Grand Scénic a franciaországi Douai-ban készül ("ISO 14001"), ahol 13 éves tapasztalata van a munkásoknak a kompakt limuzinok összeszerelésében. Na, majd meglátjuk.
Szeretik sportosnak mondani tulajdonosai a Grand formáját
A már említett Németországban a Grand Scénic legnagyobb ellenfele a Touran és a Zafira, nálunk viszont az importőr azt mondta az [origo] érdeklődésére, hogy az ennél kisebb Ford C-Maxot (alapár 5,5 millió; ebből 328-at adtak el tavaly), a Peugeot 5008-ast (alapár 5,3 millió; a 3008-assal együtt 273 kelt el) és a Citroën C4 Picassót (alapár 5,1 millió; 232 darab) tekintik a magyar piacon a fő riválisnak. Mind közül a jelenleg 4,39 millió forintos akciós alapárról induló Grand a messze legolcsóbb. (Ha nem lenne akció, a 4,7 milliós listaár akkor is piacverő lenne.)
Műszaki adatok Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1995 cm3. Furat/löket: 84,0/90,0 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 118 kW (160 LE)/3750. Nyomaték: 380 Nm/1750. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa. |