A belvárosban minden negyedik megbüntetett autó külföldi rendszámú
"Az V. kerületben a pótdíjak 25 százalékát külföldi rendszámos kocsikra rakjuk" - érzékeltette a probléma súlyát Tóth József, a Magyar Parkolási Szövetség elnöke. Az már önmagában baj, hogy rengeteg külföldi rendszámos (de egyáltalán nem biztos, hogy külföldi állampolgár) nem fizet, ennél nagyobb probléma, hogy a legtöbbjükön utólag sem lehet behajtani a pótdíjat.
Tóth szerint mindössze 17-18 olyan ország létezik, ahonnan be tudják kérni a magyar hatóságok a megbüntetett parkoló autós adatait. "Nincsen szabályozva, ad hoc jellegű, hogy melyik állam adja ki, és melyik nem" - fogalmazott az elnök. Az adatszolgáltatók legtöbbje uniós ország, de például nincs közte Szlovákia, valamint az Egyesült Államok és a különféle kisebb szigetek, pedig a regisztrációs adót megspóroló adócsalók előszeretettel trükköznek ezen országok rendszámaival.
Leszerelt rendszámok
Ennél feltűnőbb jele lehet a fizetés kijátszásának, ha valaki a - többórás vagy akár többnapos - parkolás megkezdésekor leszereli a rendszámot. "Nem tudunk vele mit kezdeni, nem azonosítható. A második kerületben rendszeresen látok egy kisteherautót rendszám nélkül parkolni, persze mindig más utcában" - állította egy belvárosi parkolóőr az [origo]-nak.
A jogszabály szerint "a hatósági jelzéssel nem rendelkező járművet (...) főútvonalon tilos, mellékútvonalon - közterület-használati engedély nélkül - legfeljebb 10 napig szabad tárolni." Ezt a tíz napot - amely tavaly januárig harminc volt - játsszák ki az ügyeskedők, amikor néhány nap után másik utcába parkolják le a kocsijukat, így újraindítva az időkorlátot.
Félig a zebrán, félig egy mozgássérült-parkolóhelyen sikerült megállni diplomata rendszámmal
Vannak olyanok is, akik naponta fel és leszerelik a rendszámot, csakhogy nem számolnak azzal, a Belváros nagyobb részén már térfigyelő rendszer működik. "A monitor előtt ülők vették észre az egyik autós szokását, majd bevárták a délutáni távozásnál, és a rendőrök lekapcsolták" - meséli Miklós István, a Fővárosi Közterület-felügyelet szolgálati igazgatóhelyettese. Az elmúlt hónapokban öt ember ellen tettek büntetőfeljelentést "egyéni azonosító megváltoztatása" miatt, ami bűncselekmény.
Lopott mozgáskorlátozott-igazolvány
"Nekünk már kétszer feltörték a kocsinkat az igazolványért" - panaszkodott az [origo]-nak egy belvárosi lakos, aki jogosan használja a mozgáskorlátozott-igazolványt. Állítása szerint a rendőrök azt mondták neki, hogy a feketepiacon 30-50 ezer forintért árulják a tolvajok a mindenhol ingyenes parkolást biztosító igazolványt.
Kreatív megoldás: az ablakban látható a mozgássérült-igazolvány és az első rendszám
Hogy ma már mennyi autós használ ilyen papírt, azt Tóth József állítása érzékelteti. Szerinte "nagy a szórás országosan, de Budapesten belül is, ugyanakkor tény, vannak olyan területek, ahol a parkolóhelyek 30 százalékán mozgáskorlátozott-igazolványos autók állnak. Ezek nagy része jogtalanul használja a papírt" - fogalmazott a parkolósok elnöke.
Az ablakban ott a mozgássérült-igazolvány
A lopott igazolványok számáról nem rendelkezik adattal a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége sem, közölte Szakály József főtitkár, de szerinte a rendőrség 2009-ben körülbelül tízezer igazolványt körözött. Ebben nincsenek benne azok, akik nem lopták az igazolványt, hanem a háziorvosukkal megegyezve jogtalanul kiállíttattak maguknak ilyet. Hogy ez mennyi dokumentum, azt senki nem tudja.
Ponyva a kocsira
Létezik egy egyszerű és legális trükk is a parkolóőrök kijátszására, bár ehhez be kell ruházni az elején egy ponyvára. Sokat lehet spórolni ezzel az olcsón beszerezhető kellékkel, ugyanis a parkolóellenőrök nem nyúlhatnak a letakart kocsihoz, nem hajthatják fel a ponyvát, hogy ellenőrizzék a parkolás jogosságát, vagy leolvassák a büntetéshez szükséges rendszámot. "Találkoztunk már olyannal, aki ráírta a ponyvára kívülről a rendszámot, csak később derült ki, hogy nem a valódit. Minden előfordul, sokféle autós van" - közölte Benedek Bálint, a Centrum Parkoló Kft. ügyvezetője.
A rendőrök és a közteresek benézhetnek a ponyva alá, a parkolóőrők nem
Mégsem nyújt teljes védelmet a ponyva, hiszen ahogy a rendszám nélküli autók esetében, a ponyvásoknál is - a rendőrök mellett - a közterület-felügyelők "benézhetnek a szoknya alá" - fogalmazott Miklós István. Hozzájuk az elmúlt két hétben nyolc bejelentés érkezett, mint kiderült, mindannyian jogtalanul parkoltak. "Közülük hat magyar rendszámos autó a feljelentés után eltűnt, a két külföldi viszont még ott parkol most is" - mondta az igazgató.
Milliárdokról beszélnek
Azt nem tudni pontosan, hogy mennyien ügyeskednek, csak a trükkök "népszerűségi" sorrendje biztos. Az általunk megkérdezettek szavaiból az derült ki, hogy külföldi rendszámos autók akár ezrével úszhatják meg a számonkérést az országban, amitől nem sokkal marad el a lopott vagy hamisított mozgáskorlátozott-igazolvánnyal visszaélők száma. Ezeknél jóval kevesebben próbálkoznak a rendszám le-föl szerelgetésével és a ponyvával. Habár kétségkívül ezek a legolcsóbb módszerek, de ezekkel van a legtöbb munka, és ezeknél a legnagyobb a lebukás veszélye. "Kevesen csinálják, de mindig vannak simliskedők" - mondta Rusznák Imre, a Budapesti Önkormányzati Parkolási Társulás ügyvezetője.
Néhány mozdult a ponyvával és nem kell elsétálni parkolójegyért
"Biztos, hogy milliárdokról van szó" - felelte Tóth József arra a kérdésünkre, hogy a kirótt, de be nem fizetett bírságok mekkora összeget jelentenek. Azért sem lehet ennél pontosabb számot mondani, mert rengeteg ügy van a bíróságok előtt, vagyis könnyen lehet, hogy az egy éve fennálló tartozást egy év múlva behajthatják a bírósági ítélet után. "Mivel összességében milliárdokról beszélünk, ezért a kis stiklik is milliókat jelentenek" - közölte az elnök.
Kinek kellene bezárni a meglévő kiskapukat?
A parkolással kapcsolatos rendeleteket a helyi önkormányzatok (fővárosi, kerületi és városi önkormányzatok) szabályozzák. Ezekben nincs szó rendszámokról és közterület-használati engedélyről, amelyeket a KRESZ rendszerez. "Épp ezért nem nekünk kell lobbizni a szigorítás miatt, hanem a Fővárosi Önkormányzatnak vagy a kerületeknek. Amúgy meg nem lehet mindenre kiterjedő rendeletet alkotni" - mondta Benedek.
Gyorsan megtérülhet a ponyva ára Budapesten jelenleg 160 és 640 forint között mozog egy óra parkolás azoknak, akik nem lakosai az adott kerületnek, így nem jogosultak éves matricára. A legolcsóbb zónába a III., a IV., a VI., a VII., a VIII., a IX., a XI. és a II. kerület, valamint Csepel egyes részei tartoznak, míg a legdrágább kategóriába például a Vár. A főváros fizetőövezetei közül a legtöbb az óránként 400 forintos kategóriába tartozik (a Belváros nagy része). Ha ezzel az óradíjjal számolunk, akkor az autós kellékeket áruló cégeknél megvásárolható legolcsóbb új autóponyvák árát (négyezer forinttól már van választék) bő egy nap alatt behozza. |