A kedvező fogyasztáshoz az autó műszaki állapotára is érdemes odafigyelni
Egy autó fogyasztását sok tényező befolyásolja, legutóbbi anyagunkban arra próbáltunk rávilágítani, hogy a legtöbb üzemanyagot a vezetési stílus megváltoztatásával lehet megspórolni. De nem ez az egyetlen tényező, amire érdemes odafigyelni: az autó műszaki állapotától is sok függ, többek között a fogyasztás is. Ezért megkerestük a Porsche Hungária műszaki oktatásvezetőjét, aki öt márka (Audi, Skoda, Seat, Volkswagen és Porsche) márkaszervizeiben dolgozó szerelők felkészítését végzi.
Papp László szerint a rendszeres karbantartás a kulcsa mindennek: ha egy autót megfelelő időközönként elviszünk szervizbe, akkor a fogyasztása nem fog növekedni. Egy benzines motorban a tökéletes égéshez megfelelő minőségű üzemanyag, levegő, és szikra szükséges. A modern motoroknál a gyártók már hosszabb gyertyacsere-periódussal számolnak, akár 50-60 ezer kilométert is elmennek egy gyertya-garnitúrával az autók. Arra érdemes odafigyelni, hogy csak a gyárival egyforma, vagy annál jobb minőségű gyertyát használjanak. A szakember szerint leginkább a gyújtótrafók szoktak elfáradni a melegedés miatt, annak az állapotára érdemes figyelni.
A motor szervizperiódusaira érdemes odafigyelni
"A levegőszűrő állapotának vizsgálata és megfelelő időközönkénti cseréje kulcsfontosságú, bár a gyártók itt is hosszabb periódust adnak meg, valójában a magyar viszonyok mellett 15-20 ezer kilométerként mindenképpen cserét javaslok. Az üzemanyagszűrőknél a gyártók nem egyszer az autó élettartama alatt nem javasolnak cseré, de a hazai körülmények között ezt is érdemesebb 50-60 ezrenként cserélni, elsősorban a dízel motoroknál" - tette hozzá Papp úr.
Az üzemanyag minőségére is érdemes gondot fordítani, sajnos ezen a téren is nagy eltérések vehetők észre a hazai benzinkutaknál. Ha már kitapasztaltuk, hogy hol kapunk jó minőségű benzint, akkor próbáljunk mindig ott tankolni.
Az üzemanyag minősége is fontos
Bár a vezetéstechnikai részben azt mondtuk, hogy a kis fogyasztáshoz a motort nem szabad pörgetni, de a tapasztalat az, hogy a csak városban használt autók esetében, a tökéletlen égés következtében a szennyező anyagok lerakódnak a motorban, ezáltal eldugul, koszolódik a rendszer. Éppen ezért az ilyen autókat is időközönként érdemes "kiégetni", vagyis a motort tartósan magasabb fordulaton használni.
"Az állandó városi használat a turbódízel motoroknál okozhat komolyabb gondot, a benzines katalizátorok is nagyon közel vannak a motorhoz, sokkal hamarabb melegednek. A dízeleknél azonban eltömődhet a koromszűrő. A részecskeszűrő gyakori kényszer-regenerálása növelheti a fogyasztást, ezért az ilyen autókat is érdemes autópályán kicsit megjáratni, hogy a részecskeszűrőnek lehetősége legyen az öntisztításra" - érvelt az országúti használat mellett a szakember.
A chiptuning csak akkor hasznos, ha motor optimalizására szolgál
Egy alacsony guminyomás is növeli az autó étvágyát, ezért az autós cégek a normális értéknél is 3-4 tizeddel magasabb keréknyomást állítanak be a környezetbarát modelleknél. Aki spórolni akar, az kisebb gördülési ellenállású abroncsot is beszerezhet az autójára. Ez nem jelent hatalmas változást, de hosszú távon biztosan mérhető a különbség. Érdemes azt is figyelembe venni, hogy a divatos, nagy átmérőjű felni-széles gumi kombináció is inkább növeli a fogyasztást.
Természetesen az autó légellenállásának csökkentésével is elérhetünk némi javulást, de ez nem annyira egyszerű. Az autó aljának leburkolása biztosan javítja légellenállást, de ennek megoldása költséges is. Ehelyett inkább a tetőcsomagtartó feleslegesen ne maradjon fent az autón, mert nagyobb sebességnél 1-1,5 literes növekedést is jelenthet. Létezik olyan szárny is, amely hasznunkra lehet, de Papp László is arra hívta fel a figyelmet, hogy a boltokban kapható, utólagosan felszerelhető univerzális termékek általában a nagyobb légellenállás révén termelnek többlet leszorító erőt, vagyis biztosan növelik a fogyasztást.
"Már nem ritka, hogy tréleren kerül szervizbe az autó." Az általunk megkérdezett független autószerelők közül többen is arra panaszkodtak, hogy ezekben az ínséges időkben a tulajdonosok egyre kevesebb pénzt költenek az autóik megfelelő karbantartására. Sok ügyfél egyáltalán nem tartja be a szervizperiódusokat, csak akkor viszi szerelőhöz az autót, ha már szinte járóképtelen. "Volt olyan ügyfelünk, akinek már teljesen elkopott a fékbetéte, mégis használta az autóját, de akadt olyan hölgy is, aki a vezérműszíjat még 20 ezer kilométerrel tovább akarta használni. El is szakadt a szíj, szétment a motor" - foglalta össze az utóbbi hetek eseményeit egy neve elhallgatását kérő szervizvezető. A szerelők szerint az ügyfelek azoknál az autóknál tartják be jobban a szervizperiódusokat, amelyeknél az autó kijelzi, hogy mikor kell vinni. |
A műszaki oktató alapvetően a chiptuningot sem javasolja, mivel ezek általában többlet üzemanyag bejuttatása révén növelik a teljesítményt, de ennek megvannak következményei.
"Elsősorban a turbódízeleknél kell figyelni arra, hogy ésszel emeljék az üzemanyag mennyiségét és ehhez adjanak több levegőt is, különben nagy gázadásra a motor fekete füstbe borítja a környéket. Ha motor-optimalizálásról beszélünk (ami a gyári paraméterek kiaknázását szolgálja), akkor az effajta chiptuning a motor fogyasztását is csökkentheti, de többnyire nem ez szokott megvalósulni."
A túl alacsony guminyomás éppen úgy növeli a fogyasztást, mint nyáron használt téli gumi
Vannak olyan cégek, amelyek a részecskeszűrő kivételével csökkentenék a fogyasztást, de a szakember lebeszélne mindenkit az efféle drasztikus beavatkozásról: a részecskeszűrő kivételével a forgalmi engedély is érvényét veszti, hiszen az autó rosszabb környezetvédelmi besorolásba kerül. Ha erre rájönnek, akkor kivonhatják a forgalomból az autót.
"Az az elgondolás sem igaz, miszerint a mai autókban annyira fejlettek az elektronikák, hogy ez nem igazán számít. Sokkal fontosabb az, hogy a koromszűrő ne duguljon el, akkor lehet elérni, ha nem csak városban használjuk az autónkat" - indokolta álláspontját Papp László.
Léteznek még fogyasztáscsökkentő adalékok, ezek hatékonyságáról nehéz konkrét véleményt kialakítani. Bár bizonyára vannak olyan adalékok, amelyek a motor tiszta működését érik el, csak laboratóriumi körülmények között lehetne kimutatni, hogy melyik adalék, mennyit jelent. A szakember itt is azt emelte ki, hogy a gyárak csak olyan adalékot javasolnak, ami náluk kapható.
"Oda kell figyelni arra, hogy mit, mivel keverünk. A mai modern motorolajok ezen adalékok előnyeivel már rendelkeznek. Új motornál súrlódáscsökkentő adalékot nem szabad használni, de egy már bejáratot erőforrásnál a kis viszkozitású, súrlódáscsökkentő olajnak van értelme. De ezt is csak akkor javasolnám, ha a gyártó a modellhez ajánlja."