Ha valaki igazán környezettudatosan gondolkozik, akkor nemcsak a szelektív hulladékgyűjtésre figyel oda, hanem az energiával is spórol. A gépjárművek esetében ez a tulajdonos saját érdeke is: a károsanyag-kibocsátás úgy csökkenthető, ha az autó fogyasztása is kevesebb, amivel ráadásul jelentős összeget is megtakaríthatunk hosszú távon. Kisebb fogyasztást egy új, környezetbarát modell beszerzésével érhetünk el a legkönnyebben, de a legtöbbet a vezetési stílusunk megváltoztatásával takarékoskodhatunk. Erre már csak azért is érdemes odafigyelni, mert az üzemanyagok ára az elmúlt időszakban hétről-hétre újabb csúcsokat döntögetett, és ez a trend várhatóan folytatódni fog, így jobb, ha már most felkészülünk lélekben a 400 forint feletti benzinárra.
A Hungaroringen található Vezetéstechnikai Centrumnak már évek óta létezik egy úgynevezett eco-kurzusa, amely az üzemanyag-takarékos vezetésre tanítja a sofőröket. A tapasztalatok pozitívak, ezért mi is kipróbáltuk, hogy különböző technikákkal mennyit lehet spórolni. Egy kifejezetten takarékosnak tartott modellel (1,6-os dízel Hyundai i30-ast) szemléltettük, mennyit számít a vezetési stílus.
Az eredmények látványosak: míg sportos vezetési stílus mellett egy takarékos modell is több mint 10 liter/100 km-es átlagot ért el, addig pár változtatással azonos útvonalon akár a felére is csökkenthető a fogyasztás, miközben az átlagsebesség alig csökkent. Finomabb gázadással máris literekkel kevesebb az átlag, de a motorféket sűrűbben használva is spóroltunk egy litert száz kilométerenként. Ez azért van így, mert a modern motorok motorfék üzemben - tehát amikor sebességben hagyva, gázelvétellel lassulunk - nem fogyasztanak üzemanyagot, miközben üresben gurulva (alapjáraton) igen. A motorféket ráadásul azért is érdemes többet használni, mert így a fékbetét is tovább bírja.
Nézze meg a gyakorlatban is a fogyasztáscsökkentő vezetéstechnikai trükköket!
A többlettömeg és egy üresen fent hagyott csomagtartó is növeli az autó étvágyát, de a feleslegesen használt elektronikai berendezések és a légkondicionáló is rossz hatással van a fogyasztásra. Tesztünkben a bekapcsolt légkondi körülbelül ugyanannyi fogyasztásnövekedést jelentett, mint amikor megpakoltuk csomagokkal és utasokkal az autót. A túl kis guminyomás is árt, ezért az autógyártók környezetbarát modelljeihez általában eleve az átlagosnál magasabb keréknyomást javasolnak. Ezt azonban nem szabad túlzásba vinni, mert túl nagy keréknyomás csökkentheti az autó tapadását.
Tíz tipp üzemanyag-takarékos vezetéshez: 1. Csak finoman gyorsítson, ne pörgesse végig a fokozatokat! |
A sebesség növekedésével a légellenállás exponenciálisan növekszik, ezáltal a fogyasztás is. Ezért csupán azzal is lehet spórolni, ha lassabban közlekedünk, de látványos változásra inkább autópályán számíthatunk. A normál (130 km/h) tempóhoz képest tíz kilométer/órával lassabban már körülbelül 10-15 százalékkal kisebb a fogyasztás, de 100-zal haladva már 30 százalékkal kevesebb fogyasztást is elérhetünk. Arra is érdemes odafigyelni, hogy mindig a lehető legmagasabb fokozatban guruljunk, amelyet még az autó erőlködés nélkül bír.
Minden fogást bevetve és a sebességet is csökkentve a sportos vezetésnél mért 10,28 liter/100 km-es átlagot 4,04 l/100 km-re sikerült letornászni, tehát extrém esetben akár 60 százalékos csökkenést is sikerült elérni. Természetesen, ha valaki eleve nem sportosan vezet, akkor ez a különbség lényegesen kisebb.