A jogalkotó tízezernél is több külföldi rendszámos autós megtérésében bízik
"Koncentrált ellenőrzést" követő igen súlyos pénzbírsággal nézhetnek szembe a nyártól azok, akik autójukon külföldi rendszámmal kerülik ki a regisztrációs adó és az áfa befizetését. A kiskapukat egy hamarosan benyújtandó törvénnyel csukná be az országgyűlés gazdasági bizottsága, amely hétfőn egyeztetett a jogszabályért lobbizó autós érdekképviseletekkel.
Bizonyíték hiányában büntetnek
Az [origo]-nak az egyeztetések egyik résztvevője azt mondta, a jogszabály egyszerű módszerrel csapna le a trükközőkre. A külföldi címre bejelentett autó sofőrjének egyszerűen be kell majd bizonyítania, hogy életvitelszerűen abban az országban él, ahová papíron be van jelentve, vagy azt kell majd bizonyítania, hogy "túlnyomórészt" az adott országban működik a cége (ha külföldi vállalkozás nevén fut a jármű).
Minderre 30 napja lesz a sofőrnek, a törvény megalkotói azonban idén még az év végéig haladékot adnak az ügyeskedőknek a hazai forgalomba helyezésre. Aki nem tudja bizonyítani az idegen azonosító jogszerű használatát, annak a befizetetlen regisztrációs adó és a szintén befizetetlen áfa dupláját kellene megfizetnie. Ez a büntetés egy luxusautónál elérheti akár a tízmillió forintot is.
Nem bonyolítanák túl a szabályszegők nyakon csípését sem. A törvény várható tavaszi elfogadása után radikális ellenőrzésbe kezdenének az utak mentén a rendőrök és a vámosok, magyarán sorra megállítják majd a külföldi rendszámos kocsikat. A magyar állampolgárságú sofőr adatait ezt követően beküldik a Nemzeti Adó- és Vámhivatalba, és oda kell a megdönthetetlen bizonyítékokat is benyújtani - állította az egyeztetés részleteit ismerő forrás.
Pénzbeli és morális hozadék
"Pofátlannak és felháborítónak tartjuk, hogy a hárommillió autósból olyan tizen-valahányezer felsőbbrendűnek tartja magát. Ők az adóbevételek befizetésének kijátszása mellett ingyen parkolnak a fizető övezetekben, és még gyorshajtás után sem lehet behajtani rajtuk a bírságot" - fogalmazott az [origo]-nak a hétfői egyeztetésen részt vevő Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. (Rogán Antal gazdasági bizottsági elnök a betegsége miatt nem tudott nyilatkozni a tervezetről, más fideszes politikusok pedig mind hozzá irányítottak.)
Német rendszámos Porsche a Nyugatinál magyar mozgáskorlátozott-igazolvánnyal. A parkolási bírságot sem lehet rajtuk behajtani
Erdélyi számításai szerint közel évi háromezer - jellemzően prémium kategóriás - itthon vásárolt autóval is kikerülhették a járművenként akár 5-6 millió forintos adóbefizetést tulajdonosaik. Ez egy évben 10-15 milliárd forintos adóbevétel-kiesést okozhatott a költségvetésnek az elmúlt esztendőkben.
Az elnök szerint az itthon futó 25-30 ezer külföldi rendszámos autónak nagyjából a felére lehetne magyar azonosítót kényszeríteni az új törvénnyel. "Ezzel jelentős bevételhez jutna a költségvetés, valamennyivel több autót adnának el a kereskedők, de a legfontosabb a morális hozadék lenne az ország számára" - fogalmazott Erdélyi.
|
Félelemből visszaléphetnek
Egy szlovák cégek intézésével foglalkozó vállalkozás névtelenséget kérő vezetője azt mondta a tervezetről az [origo]-nak, hogy az több sebből vérzik. "Attól, hogy nem végez érdemi tevékenységet egy szlovák cég, még birtokolhat autót, ráadásul csak a szlovák hatóságok ellenőrizhetik a cég jogszerű működését" - mondta.
Szerinte "az sem túl barátságos, ha a magyar hatóságok zaklatják majd az összes szlovák rendszámos autót, köztük a szlovák állampolgárokat is. Ha ez így lesz, hasonló bánásmódra számíthatnak a magyarok Szlovákiában". Kérdésünkre, hogy mennyien térhetnek át mégis a magyar rendszámra a törvény elfogadása után, azt mondta, hogy "egyesek félelemből kiválthatják, mert senki nem szeret kihallgatásra járni az adóhivatalba".
A tökéletes megoldás a cégvezető szerint a regisztrációs adó drasztikus csökkentése lenne, mert nálunk - ellentétben Szlovákiával - "még a levegővételért is fizetni kell". Hozzá hasonlóan az MGE is ezt az irányt látja követendőnek az ellenőrzés mellett. Erdélyiék azt javasolták, hogy az új autóknál most érvényes 3,2 millió forintos plafont 1,5 millióra kellene levinni. A gazdasági bizottságtól származó információk szerint erről egy másik törvényben, ősszel lehetne szavazás a parlamentben. "Túl sok a másfél millió. Ennél az összegnél még ugyanúgy megy majd a játék, mint most" - reagált a javaslatra a szlovák cégeket intéző férfi, aki legfeljebb 500 ezer forintnál húzná meg a határt.
Nagy értékű szlovák rendszámos autó Budapesten
Több év késlekedés
Hosszú idő után próbál a pénze után rohanni az állam, a törvénykerülés ugyanis még az uniós csatlakozás után bevezetett regisztrációs adó kijátszása miatt alakult ki 2004-től. Minél nagyobb értékű új vagy használt autót vett valaki - itthon vagy külföldön -, annál nagyobb összeget tudott megspórolni azzal, ha külföldön helyezte forgalomba a járművét.
Külön iparág alakult ki az elmúlt években arra, hogy a trükközők számára jellemzően szlovák és német cégeket biztosítsanak, vagy a sofőrnek egy kamu külföldi lakcímet. Az adott ország állampolgárain kívül a céges telephellyel vagy ideiglenes lakcímmel és tartózkodási engedéllyel rendelkezők természetesen jogszerűen használhatnak külföldi rendszámú autót Magyarországon vagy bárhol az unióban, de csak úgy, ha életvitelszerűen (vagyis egy évben 183 napnál többet) abban a külföldi országban tartózkodnak. Ez az, amit a schengeni határok miatt lehetetlen ellenőrizni.