Kicsit elkésve, de megérkezett a Ford Galaxy legnagyobb vetélytársa
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Mi ez és mi az új benne?
1995 óta gyártja a Volkswagen a Sharant, amely kezdetben az egyetlen egyterű volt a német márka kínálatában, de mostanra már csak a legnagyobb. Kisbusz fronton persze ott a jóval nagyobb Caravelle/Multivan/T5 irányvonal, de egyterűeknél a Sharan a király, 15 éves pályafutása alatt neves modell lett. Az előző a Volkswagen újkori történetének egyik leghosszabb ideig árult modellje volt, most az új valószínűleg nem húzhatja tíz évnél tovább.
Elsősorban méreteiben (22 cm-rel hosszabb) és minőségében lett jobb az új Sharan, amely hátul oldalt már tolóajtókat kapott és az ülések sem kiszedhetők, hanem összecsukhatók. Az egyre nagyobb elvárásoknak megfelelően sokat javult a töréstesztje, modernebb lett a motorpaletta, kényelmesebb és csendesebb is.
22 centiméterrel lett hosszabb, mint az elődje
Hogy néz ki?
A volkswagenes stílusjegyeket természetesen ezen az autón is fel lehet fedezni, de izgalmat ne nagyon keressünk. Letisztult, kicsit unalmas, merev formai megoldások jellemzik, precíz német munka. Elvileg minimális változtatásokkal máris spanyol, de valójában az Alhambra is német. Bár első látásra látszik rajta, hogy ez egy friss modell, mégsem lehet azt állítani róla, hogy nagyon vonzó. Az évek majd eldöntik, mennyire időtálló ez a forma.
A 150 lóerős 1,4 TSI motor tökéletesen elegendő
Milyen benne utazni?
Kevés vonzó stíluselemet tudnék megnevezni az utastérben, inkább egy kicsit unalmas, de precíz remekmű. Nem hoz izgalomba, de nem is riasztóan csúnya. Egyterűként amúgy sem a formai megoldásaival, sokkal inkább a praktikumával kell, hogy elvarázsoljon. A tolóajtók tökéletesek, a kiszállással így sosincs gond. A csomagtartó öt üléssel hatalmas (több mint 800 literes), mindent lehajtogatva pedig kisáruszállítóként is bizonyít. A Galaxyhoz hasonlóan ez is valódi hétüléses egyterű, a középső és a leghátsó ülések is nagyok, kényelmesek. Hét felnőtt simán elfér benne, az más kérdés, hogy ilyenkor nem marad hely a csomagoknak. Az is nagy előny, hogy a középső üléseket egyessével is lehet csúsztatgatni, ezzel egyénileg változhat a lábtér. A Sharan praktikus ülésrendszerével, sok tárolórekeszével kellemes társ lehet a nagycsaládosoknak, de kevés olyan embert ismerek, aki sok gyerekkel ilyen autót megengedhet magának.
Semmi izgalmasat nem találunk az utastérben
Műszaki tartalom
Sajnos a tesztautó nem túl sok műszaki érdekességgel tudott szolgálni, a 150 lóerős 1,4 TSI-erőforrás már régi ismerős. Főleg alul ébredő 240 Nm-es nyomatékának köszönhetően kellemes társ, enyhén dinamikus haladásra is képes. A hatfokozatú manuális váltó sem újdonság, mint ahogy korszakalkotóan új vezetősegéd elektronika sem pihent a tesztautóban, csak a start-stop-rendszert lehet kiemelni. Elsősorban ülésrendszere miatt számít jó választásnak, de ez sem világmegváltó újdonság. További érdekességként a kis (0,299) cW értékét lehet megadni, ami a fogyasztásra is, a zajszintre is kellemes hatással van.
Jókora, 809 literes a csomagtér
Milyen vezetni?
Nem kell nagy izgalomra gondolni, ha egy egyterű vezetési élményéről beszélünk, de azért a Ford már bebizonyította, hogy egy ilyen miniatűr busz vezetése is okozhat örömöt. Ehhez képest a Sharan nem igazán ejt rabul minket, nagyjából kellemesen semmilyen. Ha valaki kényelmes autókázásra vágyik, akkor nem fogja hiányolni az izgalmat az autó vezetéséből, igazából nem is arról szól a kategória. Kellemes a kormányzása, jól csillapít a futóműve, de inkább a zajszintet lehet itt kiemelni. Az 1.4 TSI-motor már régi ismerős, meglepő módon ebbe a karosszériába is elég, a hatfokozatú váltóval kiegészülve tökéletesen teszi a dolgát. A kis motor miatt egészen semleges a viselkedése, de természetesen ez is inkább alulkormányzott. Ha valaki nem vágyik semmi extrára, akkor ebben megtalálja majd a számítását.
Cikkajánló |
Megéri az árát?
A kategória etalonja most egyértelműen a Ford Galaxy, amely pár évvel megelőzte a Sharant. Olyannyira, hogy az S-Max, Galaxy-család már túl van első modellfrissítésén is. Ha szigorúan csak a tényekre alapozunk, akkor ki lehet azt mondani, hogy Sharan felveszi a kesztyűt a neves vetélytárssal, de a kép ennél azért árnyaltabb. A Ford némi élményt és minőségérzetet is becsempészet egyterűjébe, ezért jobb választásnak tűnhet még drágábban is. A Sharan 1.4 TSI alapára 8,1 millió forint, de a tesztautó a közepesnél jobb felszereltséggel már 9,2 millió forint. Ehhez képest a 160 lóerős Galaxy több mint egymillió forinttal drágább (9,5 millió Ft az alapára), vagyis a Sharan komoly választási lehetőség. Egy modell lehet még igazán nagy vetélytársa, a spanyol testvérmodell, az Alhambra, amely felszereltségtől függően 300-500 ezer forinttal olcsóbb.
A leghátsó sorba könnyű beszállni és jól el lehet férni
Összegzés
Nem tudnék semmi rendkívüli okot felsorolni mellette, de ellene sem. A Sharan egy jó minőségű, kellemes, ötletes egyterű, de hiányzik belőle az izgalom. Vezetési élmény sem sok, így hiába teljesít jól az 1,4 TSI, nem az élmény miatt venném. Fogyasztási szempontból sem akkora durranás a kis motor, autópályán még jól eszik (6-7 liter/100 km), de városban bőven tíz liter fölé is fel tud szökni az átlag. Ha most kellene egyterűt választanom, egy kósza pillanatig lehet, hogy el is gondolkoznék rajta, de hamar eszembe jutna, hogy ugyanezt Seatként is megkaphatom, a Ford Galaxy pedig izgalmasabb választás.
Műszaki adatok |