Az új Chevrolet Aveo bemutatásával az utolsó Daewoo-technikás modell is kifutott
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Percek óta szobrozunk a szálloda előtt a szemerkélő esőben, és várjuk, hogy megérkezzen a fekete hetes. Nem kell buszoznunk, csak a hetes számú, alapmotoros, fekete tesztautót szeretnénk elvinni. A kis parkolóba egyszerre csak négy autó fér, a szervezők egymás után gurítják alánk az Aveókat. Nem hiába, Svájcban vagyunk, Louis Chevrolet hazájában, ott, ahol minden szabálytalanságot vasszigorral, a vagyoni helyzetünk alapján büntetnek, ott, ahol a luxusautó tömegcikk, és ahol egy Chevrolet Aveónak semmi esélye a sikerre. Talán először és utoljára gördül be valaki egy koreai kisautóval a kapu elé, hogy átadja a kulcsot a sofőrnek, most éppen egy magyar újságírónak.
Az Aveo alapformáját megtartották, de az orr-rész szokatlanul agresszív lett
Hiába szabadult meg a Daewoo logótól és a poros műszaki háttértől, az Aveo azért még az olcsó ligában játszik. Egy őszinte tömegmodell, igazi népautó, olyasmi, amire mindig van igény. A jó formaterv ebben a kategóriában már csodákra képes, a jó ár pedig maga a siker. Ebben a szellemben fogtak hozzá a fejlesztéshez. Megtartották a Kalos eredeti formáját, melyet Giugiaro annak idején még a Fiat Punto számára tervezett, és alaposan felcicomázták, hogy illeszkedjen az arculathoz, utána nekiláttak a műszaki alapoknak. Vadonatúj padlólemezt terveztek, melyet az új Opel Corsa is megkap majd. Felfrissítették a hajtásláncokat, dízelmotort és hatfokozatú automata váltót kapott, áttervezték a futóművet és megerősítették a karosszériát.
Hátul kevésbé mutatnak jól a fekete betétes kerek lámpák
Külseje eddig is csak javított a városképen, az új generáció viszont nagyon kitett magáért. Jól néznek ki rajta a mára elfelejtett dupla kerek lámpák. Még plexiburát sem kaptak, így az Aveo egy tuningolt kettes Golfra emlékeztet. Vagány a nagy hűtőmaszk, de az élek, hajlítások miatt is drágább, masszívabb autónak tűnik. Elődeinél sportosabb lett, kár, hogy a háromajtóst törölték a kínálatból, cserébe új szokás szerint az ablak sarkába rejtették a hátsó kilincset, amely ugyanúgy megvastagítja a C oszlopot, mint a Sparkban. Hátulja nemcsak nagyra nyílik, de jókora, 290 literes csomagtartót rejt, itt annyi a csel, hogy pótkerék helyett csak defektjavító jár.
Mennyibe kerül az Aveo? Ötajtós karosszériával, 1,2 literes 70 lóerős motorral, ötfokozatú kézi váltóval az új Aveo bevezető ára 2 690 000 forint, ugyanez légkondicionálóval 2 940 000-be kerül. A 86 lóerős 1,2-es alapára klímával 3 080 000, a 100 lóerős 1,4-es 3 310 000 (hatfokozatú kézi váltóval 3 560 000), a 115 lóerős 1,6-os 3 760 000 forint. A négyajtósért minden esetben 100 ezerrel kell többet fizetni. Így az ötajtós, klímás Aveo a piac negyedik, a négyajtós pedig a harmadik legolcsóbb autója, csak a Dacia Sandero, a Seat Ibiza és a Skoda Fabia, valamint a Dacia Logan és a Renault Thalia előzi meg. A feljebb pozícionált kisautók átlagosan félmillióval drágábbak nála.
|
Eddig a gyenge törésteszteredmény volt a legerősebb érv az Aveo ellen, most nagy szilárdságú acélt vetettek be, a tető az autó súlyának akár 4,2-szeresét is elbírja, az ajtók viszont üresnek tűnnek, és a becsukásnál is érezni a spórolást. Minden irányban nőtt egy kicsit, ebből belül csak annyit lehet észrevenni, hogy kényelmesen elférünk, bár magas sofőr mögött érezni a hátsó lábtér korlátait. Itt is odafigyeltek, hogy minden jól nézzen ki, megvan az ajtókról a műszerfalra húzódó betét, hasonló a középkonzol, mint a Cruze-ban és az Orlandóban, itt is van Insignia-féle kormány, sok Opel kapcsoló és a Spark jópofa, motorkerékpárokra emlékeztető műszeregysége. Jó ötlet, mert könnyen leolvasható, és újabb kitörési pontot jelent a szürkeségből.
Az Aveo nem a száguldásról, hanem az ár/érték arányról szól
Ahova a tejfölöspohárnál alig jobb minőségű, nagyon könnyen karcolódó burkolatok rántanak vissza, de a Kalos világosszürke műanyagtengerével nem lehet összehasonlítani, még mindig ez a legjobb minőségű beltér a típus életében. Tárolórekeszből van bőven, nagyok az ajtózsebek, itt-ott akadnak kis üregek, a középkonzol mellett pedig két keskeny nyílás tátong, ezekben mobiltelefont vagy iPod-ot lehet tartani. Itt felhívták a figyelmünket egy kis trükkre is, az USB csatlakozót és a vonalbemenetet a kesztyűtartó feletti, viccesen kicsi tárolóba rejtették, a fedeléből pedig ráspollyal kireszeltek egy darabot, hogy a vezetéket kihúzhassuk és a nagy üregbe dobhassuk a készüléket, melyet a jól felszerelt kivitelekben gumibetét véd meg.
Ebben a méretben nehéz feladat szép négyajtóst rajzolni, az Aveo arányai azonban jók
Kívül-belül sokkal vonzóbb lett az Aveo, de vajon jobb-e vezetni? Először az erősebbik, 70 helyett 86 lóerős 1,2 literes alapmotoros változatot szereztük meg. Már az első kanyarban kiderült, hogy ez tényleg vadonatúj autó, a futóműve végre nem billen hatalmasat minden irányváltásnál, ügyesen befordul, és stabilan kapaszkodik az úthoz, bár még mindig inkább kényelmes, mint sportos, és fékezésnél továbbra is bólint egyet a karosszéria. A kisebbik motorhoz elektromos szervókormány jár, forgatásához egyáltalán nincs szükség izmokra. Kapcsolatot nem érzünk az első kerekekkel, de elég pontosan irányíthatjuk vele az autót.
Hasonlóan észrevétlenül működik az ötfokozatú kézi váltó is, könnyen jár, és mindig a jó fokozatba találunk vele, de gyakran is kell kapcsolgatni. Az Aveóval még Svájcban sem éreztük veszélyben a jogosítványunkat, városban bőven elég az ereje, de országúton és autópályán már kénytelenek vagyunk pörgetni az életben maradáshoz. Ahogy hasonló motoroknál megszokhattuk, legnagyobb teljesítményét egészen magasan, 5600-as fordulaton, a nyomatékcsúcsot pedig 4000-en adja le, szerencsére a fokozatok közel sem annyira hosszú áttételezésűek, mint a Cruze-ban, viszont ez is egy alaposan visszafojtott Euro5-ös motor, még visszakapcsolással sem tudunk sokkal nagyobb dinamizmust előcsalogatni belőle.
A hatfokozatú automata váltó visszafogja a 115 lóerős 1,6-os benzinest
Bár sokat javítottak a hangszigetelésen, a motor folyamatos morgással festi alá az utazást, meglepetésre ezen a pörgetés sem változtat észrevehetően, még 130 km/órás sebességnél, 3900-as fordulat közelében sem zavaróbb a hangja, mint elindulásnál. Az 1,4 literes benzines már kereken 100 lóerős, de csak leheletnyivel nyomatékosabb a kis alapmotornál. Mégis megéri ezt választani, mert alacsonyabb fordulatról is jobban gyorsul, nem kell annyira pörgetni, és ez a fogyasztáson is meglátszik. A gyári értékek megegyeznek, ráadásul ehhez a motorhoz közvetlenebb, hidraulikus szervókormány jár. Dízelmotorral csak ősztől lehet rendelni, szerencsére a nagyobb dobást, a 4,04 méteres négyajtóst már Svájcba is elhozták.
A formák és a kezelőszervek modernek, az anyagválasztás még mindig spórolós
Ma már olyan kevesen kínálnak lépcsőshátú kisautót, hogy az Aveo szedánnak minden esélye megvan, hogy itthon újra kedvenc legyen. Formáját teljesen átrajzolták, egy cseppet sem emlékeztet egyik elődjére sem. Az úri Aveo mindig is az elviselhető kategóriába tartozott, ez az új is egészen jól néz ki, egységes, és nem bántják a szemet az arányai sem, még a kerekei sem olyan aprók, mint elődjén. Megkockáztatom, hogy az ötajtósnál is jobban sikerült. Szépen futnak össze rajta a vonalak, rövid csomagtartója két literrel lépi túl a lélektani 500 litert, ami több mint elég a boldogsághoz. Látszik, hogy mára sokat tanultak a tervezők erről a keleti régióban kultivált felépítésről, elég nagy a nyílás, és az ülések ledöntésével majdnem az egész hátfal eltűnik, bár a zsanér itt is belelóg a képbe.
A fordulatszám és a sebesség is jól leolvasható, de a műszer nem mozog együtt a kormánnyal
A szedánba a virgonc 1,6 literes 115 lóerős benzinest szerelték az új hatfokozatú automatával, így kellemes, öreguras autó lett a végeredmény. A motort fel-felbőgető váltó kicsit lefogta a teljesítménytöbbletet, amely elsősorban alacsonyabb fordulaton érezhető, kézi váltóval talán már kimutatott volna valamilyen ingert egy érzékeny vérnyomásmérő. A manuális funkciót ritkán használom, de ez sem hozta meg a kedvem. Először M állásba kell húzni, utána a váltógomb oldalán levő gombokkal kell játszani. Mivel ezek csak minden második érintésre reagálnak, gyorsan ráuntam erre a buta joystickszerű vezérlésre. Gyorsan visszahúztam a kart D-be, hogy a lehető legalacsonyabb fordulaton, csendben suhanjunk át a svájci falvakon, és megcsodálhassuk a csodás Steyr traktorokat.
Cikkajánló |
Amiért őszintén tisztelem az új Aveót, az a komfort, melyet a kiskategória egyik legolcsóbb autójaként nyújt. Nem csak vezetni pihentető, ülései vajpuhák, futóműve valószínűleg még a földutak göröngyeit is kirugózza. A szedán felfüggesztése talán még lágyabbra sikerült. Ugyanazzal az elöl MacPherson-, hátul csatolt lengőkaros futóművel szerelik, mint az ötajtóst, de az eltérő súlyelosztás és hangolás miatt érezhetően nagyobbat billen kanyarban a karosszéria, mégis tapintható a fejlődés, akárcsak minden más téren is. Ha nincs más vágyunk, mint egy olcsón elérhető és fenntartható, egyszerű szerkezetű autó, mellyel kényelmesen megoldhatjuk a napi közlekedést, a hétvégén pedig még a Balatonra is eljuthatunk, akkor a többiekhez szépen felzárkózó Aveo továbbra is jó vétel.