Megérkezett a Dodge Journey ikertestvére, a Fiat Freemont
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Annak idején a válság kezdetekor még senki sem sejtette, hogy az egyik bajba került amerikai céget pont egy szintén gondokkal küszködő olasz konszern fogja felvásárolni. A Chrysler-csoport azonban szép lassan átkerül a Fiat tulajdonába: az idei részvényvásárlásokkal együtt már az olaszok a többségi tulajdonosok, sőt a maradék részre is van opciójuk. Az olaszok rendet raktak a Chrysler mexikói gyárában, javult a szervezettség és a minőség-ellenőrzés is, de a nagy változások kora most kezdődik el. Elkezd keveredni a Dodge, Chrysler, Jeep és a Fiat, Alfa Romeo és a Lancia kínálata.
A 4,9 méter hosszú szabadidő-autó kicsit egyterű is
Ennek fényében különösen érdekes, hogy bemutatkozott a nagy házasság első közös gyereke, amelyet Fiat márkanév alatt fognak árusítani. A Dodge Journey-alapokon nyugvó, 4,9 méter hosszú Freemont egy nagyobb átalakítás után érte el végső formáját, így a márka állítása szerint már az európai igényeknek is megfelelő modell született meg. Érdekes módon a kategóriát elég nehezen tudták meghatározni, a Fiat szerint ez a modell egyszerre konkurenciája a crossover Nissan Qashqai +2-nek, az egyterűs Chevrolet Orlandónak, valamint egy nagyobb kombinak (például Opel Insignia) is. Látszatra mégis egy szabadidő-autó, amelyből egyelőre hiányzik az összkerékhajtás.
Az európai elvárásoknak megfelelőre hangolták a futóművét
Egy új sorozat első tagjának lenni mindig nehéz feladat, a vásárlók ebből kiindulva vonnak le következtetést a későbbi modellekre. A Fiatnak is nagyon össze kellett szedni magát, hogy a Dodge Journey olaszos átiratával meggyőzze az európai közönséget: érdemes ilyen Fiatot vásárolni. Kicsit furcsa a névválasztás, de a Fiat ebben az esetben kifejezetten hangsúlyozni akarta az amerikai gyökereket. Ezért a modell jellegét leginkább megtestesítő angol Freedom (szabadság) szó volt az első ötlet, de az már le volt védve, így végül Freemont maradt.
Egyelőre két különböző teljesítményszintű kétliteres dízelmotorral kapható
Az autó formája nem sokat változott, így az sem meglepő, hogy a Freemont megjelenése kicsit durvább, erőtől duzzadó. A lámpákat lecserélték, de a hűtőrács átdolgozása már nem túl szépre sikerült: a Fiat-jel kifejezetten idegenül áll rajta. A külső így szinte észrevehetetlenül alakult át, de belül már nagyobb reformok következtek. Jobb anyagok, megbízhatóbb összeszerelés és csökkentett zajszint fogadja az utasokat. A felszereltség is javult, de mégsem erre lehet a legbüszkébb. A Freemont legjobb tulajdonsága a variálhatósága: szabadidő-autós kinézete ellenére egyterűs erényeket csillogtat.
Bár a térkínálat nem vetekedhet egy klasszikus egyterűvel, az ülések mozgatása és különböző ötletes megoldások miatt mégis kellemes, jól variálható családi autó. A gyári sajtóanyag szerint az ötletes ülésmozgatásnak köszönhetően 32 különböző üléskonfiguráció létezik, ez nagyjából reális is lehet. A vezetőülés kivételével minden ülés hátlapja ledönthető, így akár végig is lehet feküdni a jobb oldalon. A középső üléssor 60/40 százalékos arányban ledönthető, de ezeket az üléseket előre-hátra is lehet mozgatni. A hátsó ajtók 90 fokban nyílnak, ezért sokkal könnyebb hátra beszállni, egy nagyobb tárgyat berakni. Gyerekülés beszerelésekor is segítséget jelenthet ez a tulajdonság, de erre nem minden esetben van szükség. A középső sor szélső üléseinek az ülőlapja egy mozdulattal kipattan a helyéből, és ülésmagasító lesz belőle, ezzel a nagyobb gyerekek elhelyezése máris megoldódott.
Nagyon praktikus az utasülés tárolórekesze
A vezető melletti ülés is érdekes: a felnyitható ülőlap alatt egy normális méretű tárolórekesz lapul. Ez azért hasznos, mert parkoláskor ide el lehet rejteni a fontosabb dolgokat az autóban. A középső sor előtt a padlóban is van tárolórekesz, sőt a csomagtartó padlója alatt is. A leghátsó üléssor megközelítése elvileg egyszerű lenne, pár karral le lehet döntögetni a középső üléssort, de a tesztautókban az ülések mozgatása nehézkesen ment. A harmadik üléssorban már az ebben a kategóriában megszokott, erősen korlátozott hely fogadja az ideiglenes utasokat. A csomagtartó hét ülés esetén 145, öt ülésnél 758 literes, de ezeket nem tudtuk elég komolyan venni, mivel nem a VDA-szabvány szerinti adatokat adja meg a gyártó. Ha mindent ledöntögetünk, akkor sokat javul a helyzet: 1461 literig növelhető a hátsó raktér.
A középső üléssor elé, a padlóba is lehet rakodni
Kezdetben kétféle dízelmotorral lehet megvásárolni a Freemontot, mindkettő kétliteres, és a Fiat legújabb generációs Multijet2 erőforrásai közül való. A gyengébb 140, az erősebb 170 lóerős. Mindkettő maximum 350 Nm-es forgatónyomatékra képes, de a gyengébbik verzió 1750-es fordulatszámtól "csak" 2000-ig tudja, míg a 170 lovas egészen 2500-ig tartja. Egyelőre csak hatfokozatú kézi váltó jár hozzájuk, és csak az első kerekeket hajtják. A tervek szerint lesz egy 3,6 literes benzines verzió is, de várhatóan a magyar piacon viszonylag kicsi lesz az igény a Chrysler-csoport által fejlesztett, 276 lóerős benzinfalóra. Annál érdekesebb a 4x4-es és az automataváltós verzió, ezekre novemberig kell várni.
Egészen kulturált kinézetű a műszerfal, de az ergonómiával vannak gondok
A menetpróba során is kiderült, hogy a dízel változatok között érezhető erőkülönbség van, a gyengébb 12,3 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, míg az erősebbnek elég ehhez 11 másodperc. A végsebességben 15 km/óra az eltérés, 180 helyett 195-tel képes menni az erősebb dízel. Mindkét erőforrás átlagfogyasztása 6,4 liter/100 km. Az olasz utakon szaladgálva azonban inkább a 170 lóerős volt a meggyőző, a gyengébbik dízel bizonyos helyzetekben kicsit hezitált. Természetesen a 6,4 literes gyári átlagot sem sikerült reprodukálni, de a 8,5 literes mért adat sem annyira rossz.
Természetesen a vezethetőségét is próbálták az európai igényeknek megfelelőre alakítani, ezért a futóművekben szinte mindent kicseréltek. Az első MacPherson- és a hátsó multilink futóművet újrahangolták, de a kormányzást is újrakalibrálták. A vezetési élmény ennek ellenére sem túl erős, a szervokormány kicsit érzéketlen, de határozott kanyarvételekkor egészen jól viselkedett a Freemont.
Hét ülés esetén 145 literes a csomagtartó, de van alatta tárolórekesz
Sajnos a hatfokozatú váltó sem a kategória legjobbja, az első tesztautóban a hármas és a hatos, míg a második autóban a kettes akadozott. Magának a váltókarnak az elhelyezése sem ideális, kicsit túl hátul van, így előfordult, hogy ösztönösen az előtte elhelyezett félliteres ásványvizes üveget fogtam meg váltáskor. Az autó fékei erősödtek, de mégsem annyira meggyőzőek. A gyáriak szerint a komfortérzésre helyezték a hangsúlyt, ezért lehetnek érzésre kevésbé sportosak.
Sajnos a középkonzolon a gombok, kezelőelemek elhelyezése kicsit átgondolatlan lett, nem jellemző rá az átláthatóság. A kezdőszinten kapható 4,3 colos kijelző elég furcsa, hiszen érintőképernyős, de a funkciók egy részét máshol is lehet kezelni. A nagyobb navigációval már javul a helyzet, de itt a navigálással kapcsolatban volt hiányérzetünk. Nem tudta az új utakat, és összevissza irányított, néha saját magának mondott ellent: a vezető előtt lévő kis képernyőn más utasítás jelent meg, mint a központi kijelzőn. Az is furcsa jelenség volt, hogy egy ideig kikapcsolt rádió esetén is szólt a zene, ha a hölgy hangja éppen megszólalt. A Chrysler-csoport mercedeses együttműködésének is vannak jelei, például az ablakemelő kapcsolója a német prémiummárka termékeiből ismerős lehet, valamint a Freemontban is csak egy bajuszkapcsoló van, arról kell mindent állítani.
Öt ülésnél ilyen hatalmas a csomagtartó (758 literes, de nem a VDA-szabvány szerint)
A Fiat nem akart semmit sem a véletlenre bízni, az Európában nem túl sikeres Journeyt alaposan felturbózták, hogy versenyképes lehessen. A futómű rugózása tényleg jobb, mint az amerikai változatban, de emellett a zajszint is csökkent. A vezethetőség javult, a variálhatóság nagyszerű, de kellett még egy érv, ami a modell mellett szólhat. Ezért a felszereltségnél sem spóroltak, a két felszereltségi szint közül már a gyengébb is nagyon erős. Minden modellnél széria a hétüléses kialakítás (állítólag külön lehet kérni, hogy csak öt legyen), a kulcs nélküli nyitás-indítás, a hat légzsák, a blokkolásgátló, a menetstabilizáló és a háromzónás klíma. A jól szóló Alpine hifihez van AUX és USB bemenet, de akár Bluetooth segítségével is lehet telefonálni, zenét hallgatni. Plusz pénzért a hátsó ülésekhez rendelhető videoegység, de ezzel együtt feláras a tetőablak és a bőrkárpit is.
Egészen jó a Freemont biztonsági felszereltsége is, széria a hat légzsák, amelyekből az elsők kétfokozatúak. Minden ülésnél hárompontos öv védi az utasokat, a műszerfalat pedig úgy képezték ki, hogy csökkentsék az első utasok térdsérülésének veszélyét. Az elektronikai segédeszközök tára nem fejeződik be a blokkolásgátlónál vagy a menetstabilizálónál, ebben az autóban van emelkedőn elindulást segítő, borulást gátló és utánfutó-stabilizáló elektronika is. Érdekes módon xenonfényszórókat nem lehet kapni, amire a gyári szakember válasza az volt, hogy a vezető így is elég magasan ül, kilát rendesen, nem kell ebbe xenon. Érdekes magyarázat, hiszen ennél sokkal nagyobb SUV-kban is árulják már a xenonfényszórót.
6,8 milliós indulóára sokaknak vonzó lehet
A Freemont július elejétől rendelhető hazánkban, egyelőre csak a kétféle dízelmotorral és manuális váltóval. A 140 lóerős alapfelszereltségű modell indulóára 6,8 millió forint lesz, a magasabb felszereltségi szintért is csak 400 ezer forinttal kell többet fizetni, de természetesen mindkét modellhez léteznek még feláras extrák is. Az erősebb motorváltozat felára is 400 ezer forint lesz. Három év garancia jár az autókra, amelyekből idén 40 darabot szeretne értékesíteni a Fiat Magyarország.
Erre meg is van az esély, hiszen a gyár által említett konkurensek közül az autóhoz legközelebb álló Nissan Qashqai +2 kétliteres dízelmotorral 7,1 millióba kerül, de körülbelül azonos felszereltséggel ez már inkább 7,6 millió forint. Az Orlando azonos körülmények között 6,1 millió forint, míg egy nagy kombi inkább 8 milliós árról indul ilyen felszereltséggel.