Még 2009 decemberében a Volkswagen-csoport közel 20 százalékos részesedést vásárolt a Suzuki autógyárban 2,5 milliárd dollárért, ami meglehetősen pozitív fogadtatásra talált szakértői körökben, hiszen így a két autógyár elkezdhette volna a technikai csereberét. Az együttműködés a Volkswagen számára a Suzuki kisautók gyártása során szerzett tapasztalatát tette volna hozzáférhetővé, míg a Suzuki számára a Volkswagen hibrid technológiája és más fejlett technikai fejlesztése, például a dízelmotorjai váltak elérhetővé.
A kölcsönös nyitás óta azonban már több mint 18 hónap telt el látható eredmények nélkül. A Suzuki ügyvezető alelnöke Jasuhito Harajama ezt a Volkswagen magatartásának tulajdonította, mondván, erőfölénnyel igyekszik befolyásolni a Suzuki vezetőségének munkáját. "Már az együttműködés kezdetén világossá tettük, hogy nem áll szándékunkban beolvadni a Volkswagenbe és meg fogjuk őrizni a függetlenségünket" - jelentette ki Jasuhito Harajama újságíróknak hétfőn Tokióban. "Úgy látjuk vissza kell térnünk a kiindulópontra, még a részesedési arány tekintetében is. Függetlenségünk, egyenlőségünk elismerése a partneri kapcsolatban előfeltétele bármely konkrét lépésnek az együttműködésben."
A múlt év második fele óta a Volkswagen számos jelét adta annak, hogy ellenőrzése alá kívánja vonni a negyedik legnagyobb japán autógyártót. Az ügyvezető alelnök szavai a konszern elnöke, Oszamu Szuzuki a Nikkei gazdasági lap online kiadásában is idézett blogbejegyzését visszhangozzák. "A két vállalat hatalmas méretbeli különbségéből a Volkswagen idővel arra a téves következtetésre jutott, hogy megszerezte az ellenőrzést a Suzuki felett" - fogalmazott a japán autógyár szókimondóként ismert 81 éves elnöke. "A Suzuki semmit sem talált a Volkswagen technológiái között, amit azonnal hasznosíthatott volna" - írja az elnök blogjában. Csípős megfogalmazásban "megkönnyebbülésének" is hangot adott az elnök amiatt, hogy a Volkswagen a hírek szerint a Suzuki technológiai segítsége nélkül is eredményt ért el egy dél-amerikai és indiai piacra szánt olcsó modell kifejlesztésében.
Jasuhito Harajama hétfői nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy több jelentkező is van a Suzukival való együttműködésre és a legkülönbözőbb vállalatok széles körével folytatják gyártási együttműködési kapcsolatok kialakítását, miközben a Volkswagennel folytatott együttműködést "jegelik" mindaddig, amíg sikerül visszaállítani az eredeti szándéknak megfelelő helyzetet. "Jelenleg semmiféle konkrét közös fejlesztési projekt nincs folyamatban" - mondta Harajama. A Suzuki a múlt hónapban jelentette be 1,6 literes dízelmotorok vásárlását az olasz Fiat-konszerntől egy Magyarországon gyártani tervezett modell számára, ami Harajama szerint ékes bizonyítéka annak, hogy a Suzuki jól elboldogul a Volkswagen nélkül is.