A Volkswagen Golf több mint harminc éve legendás modell, az első Focus megjelenésekor európai Év Autója lett, azóta a vezetési élmény szinonimája a kategóriában, az Astrát pedig a magyar vonatkozás miatt is szerethetjük. Összemértük a három neves német kompaktot, hogy a legújabb generációk közül melyiket érdemes választani.
Három teljesen eltérő filozófia, gondolhatnánk, de amíg a Golf a hagyományos értékek mellett inkább a minőségre helyezi a hangsúlyt, addig az Astra és a Focus a vezetési élménye koncentrál. A Focustól ez nem meglepő, hiszen a Ford számára presztízskérdés, hogy az élvezet legyen vezetni a kocsijait. Az Opel viszont először az előző, H szériával lépett erre az ösvényre, de az új J Astra már sokkal több figyelmet szentel a sportosságra.
Ez az autók formájában is meglátszik, az Astra és a Focus lendületes, míg mellettük a Golf kicsit konzervatív. Ez nem azt jelenti, hogy ezzel egyértelműen a Golf elveszti a szépségversenyt, hiszen a Focus hátsó része nehezen emészthető. Formailag az Astra van a legjobban eltalálva, de a hatos Golf sem rossz. A méreteket tekintve az Astra kinövi a mezőnyt: 22 centiméterrel hosszabb a Golfnál és hattal a Focusnál. A Focus viszont sportosabb kiállású: az Astránál szélesebb és alacsonyabb is.
A Golf helykihasználás szempontjából remekmű: hiába a legkisebb a külső méretek alapján, beülve megváltozik a helyzet. A Volkswagen a legtágasabb, pedig a tengelytávolsága tíz centiméterrel kisebb az Astránál. Ennek ellenére egy magas vezető mögé is kényelmesen elfér egy felnőtt, az ülések is kényelmesek. A csomagtartó tekintetében nincs nagy különbség, ebben a variálható padlólappal rendelkező Astráé (370 liter) a nyerő, de mindössze 20 literrel nagyobb, mint a Golfé. A Volkswagen másra lehet büszke, az alacsony szegély miatt ebbe a legkönnyebb berakni a csomagokat.
Ha a minőségről beszélünk, akkor egyik modellnek sem kell szégyenkeznie, igaz, kicsit sok bennük a kopogós műanyag. Anyagfelhasználást tekintve talán a Focus a legjobb, de nagyon szorosan ott liheg mögötte a két német rivális is, nincs átütő különbség. Hangulatában azonban már nagy a különbség, hiszen a Golf itt is túl konzervatív, unalmas, míg a másik kettőért lehet lelkesedni. A Focus műszerfala talán már egy kicsit túl futurisztikus is, míg az insigniás Astra-középkonzolon túl zsúfoltak a kapcsolók. A felszereltség terén nagyon látszik, hogy melyik modell a legfrissebb: bár az Astrába is sok érdekességet lehet rendelni (pl. táblafelismerő), de ezen a ponton a Focus viszi a prímet. Megfelelő felszereltség esetén már egyedül is tud parkolni, odafigyel a koccanások elkerülésére, figyeli a vezető éberségét, és nem gázolja el a gyalogosokat.
Rengeteg hasznos elektronika segíti tehát a vezető dolgát ezekben az autóban, de vajon mennyire megy ez a vezetési élmény rovására? A Ford minőségi ugrás az elődjéhez képes, csendesebb, finomabb járgány, de éppen ezért kicsit csökkent az élmény is. A kormányzása kevésbé szerethető, túl puha, de pontos. A vezetési pozíció viszont kiváló, a futóműre se lehet panasz, sőt egyenesen kiválónak mondható. Az Astra kicsit sportosabb, be lehet állítani, hogy tour vagy sport karaktert várunk el az autótól. Utóbbiban jobban reagál, a kormányzás is kellemesen feszes lesz, és keményebben is rugózik. Ebben is nagyon jól megtalálhatjuk az ideális vezetési pozíciót, a futóműve tour módban kellően kényelmes, de a vezetéstechnikai pályán már nem bizonyított. A vezethetőség szempontjából a Golf a legkevésbé izgalmas, de ez nem azt jelenti, hogy rossz lenne vezetni. Az ülések kényelmesek, talán ennek a kormányzásában maradt meg a legtöbb érzés, miközben a rugózása is kellemes. Ezen próbált változtatni a tesztautóba szerelt (285 ezerért megvásárolható) R-Design csomag, amely sportfutóművet is tartalmazott, de a 205/55 R16-os magas oldalfalú gumikkal nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Minden szempontból kicsit visszafogottabb, de ez előnyére szóljon.
A Focus a legjobban kezelhető A vezetéstechnikai pályán látványos különbségeket tapasztaltunk Természetesen ezeket az autókat is kivittük a Hungaroringen található vezetéstechnikai pályára, ahol kiderülhetett, hogy melyiknek a legjobb a futóműve és a féke. A feladatokat úgy próbáltuk kiválasztani, hogy a Golf motorerőhátránya ne számítson, így csak a szokásos 1,5 km-es tesztkörön domborodott ki, hogy a Golf gyengébb. Az Astra meglepően túlkormányzott volt Érdekes módon a fékteszten a Volkswagen győzött, 70 km/óráról minden alkalommal a Golf állt meg a leghamarabb. A Focus stabil második, az Astra az utolsó. A körpályán már az derült ki, hogy a Golf nagyon biztonságosra van hangolva, lényegében bolondbiztos. Nagyon alulkormányzott, így jól kezelhető. Ehhez képest a Focus már egy fokkal sportosabb, még ez is alulkormányzott, de már kevésbé. A Focus ezért élvezetesebb, és a tapadása is jobb volt. Az Astra Watt-lengőkaros hátsó futóműve most sem bizonyított, nagyon eldobta a hátulját, túlkormányzottságán néha még az elektronika (ESP) sem tudott időben segíteni. Ez a viselkedés egy versenypályán még előnyös is lehet, de egy átlagos vezetőtől nem várható el, hogy ezt jól kezelje. Nagyjából ugyanezek a tapasztalatok születtek a kikerülési teszten, amikor változó tapadáson kellett szabvány kikerülést végre hajtani. Ebben a feladatban a Focus volt a leggyorsabb, az Astrával meg kellett küzdeni a sávban maradásért, ezért lehetett a legerősebb autó a leglassabb. A fékteszten mindig a Golf állt meg a leghamarabb Egyedül a gyors körön tudott kidomborodni az Astra "izgágasága" és erőfölénye, hiszen száraz aszfalton kevésbé volt alattomos a hátsó futóműve. A nagyon erős motorja viszont bizonyíthatott, ezért minimálisan megverte a kicsit folyamatosabb nyomatékleadású Focust, illetve a gyengébb Golfot. A Volkswagen egyébként magasabb oldalfalú gumijai miatt is hátrányban volt, sokkal jobban billegett a kanyarokban, de érdekes módon ez bírta a legjobban a folyamatos igénybevételt. A 205/55 R16-os abroncsok nem igazán illenek az R-Design imidzsébe, a sportfutóműből is kevés érződött.
|
Szerettük volna körülbelül azonos motorokkal összemérni a konkurenseket, de az új Focusból csak 1,6-os turbó volt, míg a Volkswagen az 1,2 és 1,4-es erőforrások mellett kötelezte el magát. Ráadásul a Golf tesztautó csak az 1.4 TSI gyengébbik, 122 lóerős változatával volt szerelve, így nehéz lenne összemérni a sokkal erősebb 1,6-osokkal. Talán ha az erősebb, 160 lóerős 1.4 TSI lett volna benne, de ezúttal ez nem jöhetett össze.
Az Astra és a Focus motorját azonban érdemes összehasonlítani, hiszen mindkettő 1600-as turbós, papíron 180 lóerős teljesítmény leadására képesek. Az adatok alapján még a nyomatékuk is hasonló (Astra 230 Nm, Focus 240 Nm), de a két motor között mégis érezhető különbség van. Az Opelnek hirtelen jön meg az ereje, ezáltal olyan érzést kelt, mintha erősebb lenne. Ehhez képest a Fordban finomabban épül fel a nyomaték, kevésbé érződik a turbóhatás. A legnagyobb különbség mégsem ez, hanem a fogyasztás. Amíg a Focus 7,1 és 7,3 közötti átlagot produkált forgalomtól függően, addig az Opelt nehéz volt bepréselni 9 liter alá. Természetesen a fogyasztásban a Golf a kisebb motorjával mindkettőt alulmúlta, 7 liter alatti átlagra is képes.
A váltók között is érezhető volt a különbség, a Golf hozta a volkswagenes formát: precíz, de semmi különös. Az Astra váltója kicsit nehézkesen mozgott, néha akadozott is. Ebben a versenyben is a Focus teljesített a legjobban, hiszen élvezett volt ezzel a váltóval kapcsolgatni a fokozatokat.
Összességében tehát a Focust volt a legjobb vezetni, az Astra kicsit túl agilis, míg a Golf visszafogott, ezáltal kissé unalmasnak hatott ebben a brancsban. A legjobb érv azonban az ár lehet mellettük. Ebben érdemes visszanyúlni egy körülbelül azonos alapmotorhoz, hiszen ott látszik legjobban, hogy mi mennyibe kerül. Az 1,6-os szívómotorokat vettük alapul, illetve a Golfnál már az ezt kiváltó 1.2 TSI-t.
Cikkajánló
|
Egy 105 lóerős alapfelszereltségű Ford Focus 4,8 millió forintról indul, de jobb felszereltséggel, 125 lóerős motorral már 5,3 millióról beszélhetünk. A 182 lóerős csúcsváltozat ára 6,6 millióról indul, de a feláras extrák segítségével nem lehetetlen a nyolcmilliós árcédula sem. Ehhez képest az Opel Astra 1.6 (115 LE) alapfelszereltséggel 4,88 millió, jobb felszereltséggel már ötmillió forint. A 180 lóerős tesztelt változat 5,7 millió forintról indul, de a feláras opciók miatt itt is hamar eljuthatunk 8 millióig. A Golfból a 105 lóerős 1.2 TSI váltja az 1,6-os szívót, ez alapfelszereltséggel, de már hatfokozatú váltóval ötmillió forint. A VW-nél a 160 lóerős 1.4 TSI-t lehetne a két 180 lóerős vetélytárssal szembeállítani, de ennek az ára jobb felszereltséggel 6,3 millió forint. Itt is hamar elérhetjük a nyolcmilliós árat, ha végigkattintgatjuk az extralistát, de a különleges extrák akkor is hiányoznak belőle.
Összességében tehát a nagy konkurensek árai nagyjából egymáshoz vannak igazítva, de a Focusnak sokkal hosszabb az újabb extrákból álló listája, az Astra a legolcsóbb, de a Focus kicsit jobban felszerelt. Ha az áraktól eltekintünk, akkor a Golf a helykihasználására, a minőségére és a kis fogyasztású motorjára lehet büszke. Az Opel erős motorja kicsit falánk, futóműve kicsit túl agilis, de a formája szép. A vezetési élmény csak sport gombbal jó, de a féke, a váltója ennek a leggyengébb. A Focus majdnem mindenben jól teljesített, a tesztpályán pedig egyértelműen ez volt a legjobb. Gyors, még mindig jó vezetni, és az erős motorja takarékos is tud lenni. Ennek megfelelően nálunk a Ford Focus győzött, de a formája és az elődhöz képest romló vezetési élmény miatt mégsem vagyunk vele tökéletesen elégedettek.
Műszaki adatok | Opel Astra | Ford Focus | Volkswagen Golf |
Hengerűrtartalom | 1598 cm3 | 1596 cm3 | 1390 cm3 |
Furat/löket | 79,0/81,5 mm | 79,0/81,4 mm | n.a. |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. teljesítmény | 132 kW (180 LE)/5500 | 134 kW (182 LE)/5700 | 90 kW (122 LE)/5000 |
Max. nyomaték | 230 Nm/2200 | 240 Nm/1600-4000 | 200 Nm/1500-4000 |
Sebességváltó | hatfokozatú manuális | hatfokozatú manuális | hatfokozatú manuális |
Fékrendszer elöl/hátul | hűtött tárcsa/tárcsa | hűtött tárcsa/tárcsa | hűtött tárcsa/tárcsa |
Méretek, tömegek | |||
Hosszúság | 4419 mm | 4358 mm | 4199 mm |
Szélesség | 1814 mm | 1824 mm | 1786 mm |
Magasság | 1510 mm | 1484 mm | 1479 mm |
Tengelytáv | 2685 mm | 2648 mm | 2578 mm |
Nyomtáv elöl/hátul | 1544/1558 mm | 1559/1549 mm | 1540/1513 mm |
Csomagtartó mérete | 370 - 1235 liter | 363 liter | 350-1305 liter |
Üzemanyagtartály mérete | 56 liter | 55 liter | 55 liter |
Üres tömeg | 1390 kg | 1340 kg | 1215 kg |
Terhelhetőség | 475 kg | 560 kg | 605 kg |
Menetteljesítmények, fogyasztás | |||
Legnagyobb sebesség | 221 km/óra | 224 km/óra | 200 km/óra |
Gyorsulás 0-100 km/óra | 8,5 s | 8 s | 9,5 s |
Fogyasztás, vegyes | 6.8 l/100 km | 6 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Tesztfogyasztás: | 8,9 l/100 km | 7,3 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Szén-dioxid-kibocsátás | 160 g/km | 139 g/km | 144 g/km |