A kormány hadat üzent a regisztrációs adó befizetésének elkerülésével spóroló autósok ellen, szeptember elsejétől nem csak a külföldi rendszámos autók vezetésére vonatkozó rendelkezések szigorodnak, hanem a P, illetve E kezdőbetűs ideiglenes rendszámok használatára vonatkozó szabályok is megváltoznak. A módosítások inkább csak a kereskedők, autójavító cégek életét nehezíti meg, megfelelő ellenőrzés hiányában nem riasztják el az ügyeskedőket.
Mint korábbi cikkünkből kiderült az E és P ideiglenes rendszámok lehetőséget nyújtottak a regisztrációs adó befizetésének elkerülésére, pedig ezek a rendszámok eredetileg nem ezt a célt szolgálnák. A P kezdőbetűs, úgynevezett próbarendszám elvileg a műszaki vizsgával (ezáltal forgalmival) nem rendelkező autók mozgatására találták ki, ezáltal csak kísérleti vagy kipróbálás céljából üzemeltetett járműre lehet feltenni. Az E-s rendszámot pedig külföldről behozott, ideiglenesen hazánkban használt autókra találták ki és maximum fél évre lehetett igényelni.
|
A tapasztalat azt mutatta, hogy bár az utóbbi három évben az autóeladások a negyedére csökkentek, a P, illetve E kezdőbetűs rendszámok száma 18-20 százalékkal nőtt. Az E kezdőbetűs rendszámok elsősorban azért "népszerűek", mert a rendelet ugyan kimondta, hogy maximum fél évig lehet ilyen rendszámot használni, de sokan - kisebb megszakításokkal - egymás után több fél évre is kiváltottak autójukra ilyen rendszámot. Ezt a kiskaput zárták be szeptember elsejétől: egy autóra mindössze egyszer lehet E kezdőbetűs rendszámot kiváltani.
A próbarendszámokra vonatkozó jogszabály már eddig is elég szigorú volt, ugyanis kimondta, hogy "a jogosulton kívül csak a vele munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy vezetheti még az adott P-s rendszámmal szerelt autót", továbbá teher- és személyszállítás sem lehetséges. A helyzetet bonyolítja, hogy a személyszállítás alól engedményt adhatnak, így előfordulhat, hogy jogosan szállítanak utast próbarendszámos autóval.
Szeptember 1-től annyit szigorítottak, hogy a járműjavításra jogosult szervezet, vállalkozás részére kiadott P betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott járművet olyan személy vezetheti, aki a járműszerelői tevékenység önálló végzéséhez előírt képesítéssel, autószerelő szakvizsgával rendelkezik . Ez nem azt jelenti, hogy bármilyen próbarendszámos autót csak autószerelő vezethet, csupán az autójavításra kiváltott rendszámokra vonatkozik a szigorítás.
A próbarendszámot elvileg műszaki viszgával nem rendelkező gépjárművek kipróbálására és mozgatására találták ki
Az autókereskedők, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) mégsem elégedett az új szabályozással, Fojt Attila elnök szerint az új rendelet túl szigorú és nem életszerű. "Ez nyilvánvalóan megnehezíti a kereskedőink munkáját, pedig a P-s rendszám számunkra egy munkaeszköz. A kereskedésekben álló gépjárművek nagy többsége külföldről behozott, vagy a hazai forgalomból kivont autó, amelyeknek a mozgatása, vagy kipróbálása csak ezzel a rendszámmal lehetséges. Biztosan van olyan, aki visszaélt a rendszámmal, de megint általánosítanak, és újra túlzásba estek."
Az MGOE elnöke szerint a P-s ideiglenes rendszámok döntő többségét kereskedők váltották ki, de ők sem egyszerűen juthatnak ilyen rendszámhoz. Költsége éves szinte 250-300 ezer forint, vagyis ez sem olcsó megoldás. Már ahhoz is külön engedély kell, hogy utast szállíthassanak, pedig az ügyfél minden bizonnyal szeretné mozgásban is látni az általa kiválasztott autót. " A legtöbb vevő a vásárlás előtt - teljesen jogosan - szeretné kipróbálni kiszemelt autót, ezért nem életszerű azt várni a kereskedőtől, hogy ezt nem engedi meg. Kénytelen szabályt szegni, azt is kockáztatva, hogy megbüntetik, hiszen jogszabály szerint csak a társaság alkalmazottja ülhet a volán mögé"
"Az ide vonatkozó rendelet egyébként tiltja, hogy a P rendszámot egy gépkocsin 30 napnál tovább használhassuk ami elvileg megakadályozza, hogy adóelkerülés célzattal használja valaki. Úgy tűnik ennek ellenőrzése helyett általánosabb szigorítást fogalmazott meg a jogalkotó, ami viszont szabályosan kereskedőknek jelent kellemetlenséget" - tette hozzá Fojt Attila.
Egy korábbi rendeletben (35./2000 BM rendelet) valóban volt egy megkötés, ami azt mondta ki, hogy ugyanarra az autóra 30 napnál tovább csak különösen indokolt esetben engedélyezhető, de a jogszabály új szövegében ez a mondat már nem szerepel.
A kevés legális használat egyike: a tisztán elektromos autóknál nem a regisztrációs adó (190 ezer Ft) befizetésének elkerülése a cél
Kíváncsiak voltak arra is, hogy az új szabályok hogyan érintenek egy olyan nagy céget, amely egyszerre járműjavítással és kereskedelemmel is foglalkozik, ezért megkerestük hazánk egyik legnagyobb autó importőrének, a Porsche Hungáriának a használtautó-kereskedéssel foglalkozó cégét, a Weltautót. Horváth Zoltán, márkaigazgató szerint a P-s rendszámra vonatkozó szabályoknál a jogalkotók tévedtek, elfelejtették, hogy valójában mire való ez a rendszám.
"Azért váltunk ki ilyen rendszámot, hogy az autóinkat mozgatni tudjuk , illetve az ügyfelek ki tudják próbálni. Szerencsére a rendőrök rugalmasabban állnak a kérdéshez, általában nem szokott abból gond lenni, hogy az ügyfél vezeti az autót, ha a kollégánk is ott ül mellette." Horváth Zoltán tájékoztatása szerint cégüknél kétféle próbarendszám létezik, a tevékenységi körnek megfelelően autókereskedelemre és autójavításra is kiváltottak ideiglenes rendszámot. Utóbbi esetében, az új rendelet szerint csak autószerelő vezetheti az autóikat, de a márkaigazgató szerint ez nem probléma, hiszen náluk eleve csak autószerelők vezetik az autójavításra szánt próbarendszámos járműveket.
A P és E rendszámokon kívül más ideiglenes rendszámokat nem szabályoztak
Megkérdeztük az Országos Rendőr-főkapitányságtól, hogy a szabályok szigorítása egyben azt is jelenti-e, hogy a külföldi rendszámos autókhoz hasonló ellenőrzésekre számíthatnak az ideiglenes rendszámot használó autósok is. Az ORFK tájékoztatása szerint a téma kapcsán fokozott ellenőrzést nem terveznek, de egy ellenőrzés során a bizonyítás ténye a gépjárművezetőt kötelezi, tehát érdemes a munkaviszonyt igazoló papírokat, illetve az autószerelői bizonyítványt a vezetőnek magánál tartania. Amennyiben megszegi a P-s rendszámra vonatkozó szabályokat, akkor a kiszabható pénzbírság háromezertől 30 ezer forintig terjedhet, de a helyszíni bírság maximális értéke csak 20000 forint lehet.
A korábbi (35/2000 BM rendelet) jogszabály egyébként kimondja, hogy a P kezdőbetűs rendszámot visszavonhatják, ha az indítási naplót a jogosult rendszertelenül vagy az ellenőrzést nehezítő más módon (olvashatatlan írás) vezeti, illetve akkor is el lehet venni, ha a rendszámtáblát arra jogosultgosulatlannak átadja. Ennek ellenére még napjainkban is virágzik a P-s rendszám bérbeadása: kis utánajárás után (internetes apróhirdetési oldalakon is) napi néhány ezer forintért bárki könnyedén hozzá juthat próbarendszámhoz.
Korábbi cikkünkben Dr. Kovács Kázmér ügyvéd és biztosítási szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy egy ilyen rendszám bérlésnek szertegágazó következményei is lehetnek: ha nem a jogosult vezeti az autót, és balesetet okoz, akkor a kötelező biztosítás léte megkérdőjeleződik, a biztosító megtagadhatja a teljesítést, illetve a károkozón behajthatja. Ebben az esetben a károkozónak kell az akár milliós kárt kifizetni, vagy ha személyi sérülés is történik, akkor a sérült gyógykezelésének és jövedelemkiesésének a költségei is őt terhelhetik.
A szeptember elsejétől érvényes módosítások 1. A P betűjelű ideiglenes rendszámtábla kiadásának, használatának különös szabályai 2. Az E betűjelű ideiglenes rendszám kiadására vonatkozó korlátozás 2. § A regisztrációs adóról szóló törvény hatálya alá tartozó jármű tulajdonosa részére a járműhöz a külön jogszabályban meghatározott feltételek mellett az E betűjelű ideiglenes rendszámtábla és az ideiglenes forgalomban tartási engedély egy alkalommal adható ki. |