Szeptember elsejétől szigorodtak a külföldi rendszámos autók magyarországi használatának feltételei, illetve a P és E kezdőbetűs ideiglenes rendszámokra vonatkozó szabályozást is módosították. Egy korábbi összeállításunkban már foglalkoztunk azzal, hogy a külföldi rendszámos autók vezetésének feltételeit még mindig ki lehet játszani, hiszen elég a külföldi tulajdonostól (üzembentartótól) egy szerződés, hogy az autót csak 30 napig használjuk az országban. Bár elviekben kifogásolható, de ezt a szerződést akár havonta is meg lehet írni.
A jogalkotók mégis nagy változást reméltek a szigorítástól, sőt még azzal is próbálták ösztönözni a külföldi autókat használókat, hogy aki év végéig honosítja az autóját, annak csak a regisztrációs adó felét kell befizetnie. A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalán (KEK KH) nem múlt semmi, a Központi Okmányirodájukban soron kívül fogadják a "hazatérő autósokat", de egyelőre úgy néz ki, hogy a várt roham elmaradt.
A KEK KH által működtetett Központi Okmányiroda tapasztalatai alapján szeptember 1-jétől "csak igen kis mértékben emelkedett ezen ügytípusok száma", ugyanakkor az önkormányzatok által működtetett közel 300 okmányiroda tapasztalatairól nem tudtak felvilágosítást adni. Arra a kérdésünkre nem kaptunk választ, hogy terveznek-e új szigorítást, amennyiben a mostani nem éri el a kívánt hatást. Megkerestük a rendőrséget is - amely közzétette a honlapján, hogy milyen iratokat kérnek a külföldi rendszámos autók vezetőitől egy közúti ellenőrzés során. Arra a kérdésre, hogy végeznek-e kiemelt ellenőrzést a külföldi rendszámmal visszaélők kiszűrésére, azt a választ kaptuk, hogy sem az ideiglenes (P-s és E-s), sem pedig a külföldi rendszámos autókat nem ellenőrzik fokozottan, "a szóban forgó szabályok betartását a rendőrség a szokásos napi tevékenység keretében ellenőrzi". Ugyancsak kíváncsiak voltunk arra, hogy szeptember elseje óta, hány esetben indítottak eljárást a fenti okok miatt, ám erre azt a választ kaptuk, hogy "a kért statisztikával az ORFK nem rendelkezik".
Mit kérnek a rendőri ellenőrzésnél a külföldi rendszámos autóknál? Az Országos Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint, 2011. szeptember 1-től életbe lépő szigorítások miatt az alábbi intézkedésekre számíthatnak a megállított külföldi rendszámos autók vezetői. A rendőrök először a vezető állandó lakhelyét ellenőrzik, akkor is, ha a vezetőnél nincs lakcímkártya. Amennyiben a jármű vezetője rendelkezik magyarországi lakóhellyel, a rendőr felszólítására a jogszabályban megfogalmazott mentesülési körülmények valamelyikét a helyszínen igazolni kell. Amennyiben a helyszínen nem sikerül igazolni a jogosultságot, a rendőr leszedheti a rendszámot, lefoglalhatja az autót Ez azt jelent, hogy vagy be kell mutatni egy bejelentett külföldi tartózkodási helyet igazoló köziratot, vagy rendelkezni kell a jármű üzembentartója által kiállított, a birtokba adás időpontját megjelölő hozzájárulással (magánokirattal), amely alapján megállapítható, hogy a járművet Magyarországon 30 napnál rövidebb ideig használja a vezető. A harmadik eset a legkomplikáltabb, hiszen rendelkezni kell egy olyan munkáltatói igazolással, amely bizonyítja, hogy valaki rendszeresen külföldön dolgozik. A rendőrség szerint elsősorban a külföldi munkavégzés tényét, annak helyét, gyakoriságát, időtartamát kell igazolni, hogy a hatóság "a maga következtetését a rendszeresség tekintetében levonhassa". Ez egy érdekes felvetés, hiszen az intézkedő rendőrre van bízva, hogy számára mi számít rendszeresnek, ráadásul nem tudni, hogy miből állapítja meg, hogy a nyilatkozó valóban annyit jár-e külföldre. Az is fontos tudnivaló, hogy amennyiben szerződésünk van az autó használatára, akkor a rendőrség álláspontja szerint: a nem magyar nyelven kiállított okirat - ha az ügyfajtára vonatkozó jogszabály másként nem rendelkezik - csak hiteles magyar fordítással ellátva fogadható el, de az aránytalanul nehezen beszerezhető irat helyett az ügyfél a bizonyítani kívánt tényről nyilatkozatot tehet. Amennyiben a jármű vezetője a fenti mentesülési körülmények egyikét sem tudja igazolni, akkor ellene az eljárást a helyszínen lefolytatják, leveszik a rendszámtábláit és a forgalmi engedélyt is elveszik, végezetül pedig jön a közigazgatási bírság. Ha cégről van szó, akkor kétliteres motor alatt 400 ezer, ennél nagyobb motor esetén 800 ezer forint lehet a bírság, de magányszemélyként az összeg feleződik. |
A próbarendszámmal kapcsolatos problémákról nem tudnak
A P kezdőbetűs ideiglenes rendszám használatának szigorításával összefüggésben is felmerültek aggályok: a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke kijelentette, hogy a próbarendszámmal kapcsolatos új szabályozás "túl szigorú és nem életszerű", a kereskedőket szabályszegésre kényszeríti. A MGOE elnöke szerint megfelelő ellenőrzés hiányában inkább indokolatlanul szigorított a jogalkotó. Ezzel szemben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium válaszából az derül ki, hogy az MGOE nem jelezte aggályait a minisztériumnál, azok megalapozottságát a szaktárcának nem áll módjában megítélni.
"A pontos kifogások ismeretének hiányában a minisztérium nem lát okot a három hete hatályba lépett szabályozás felülvizsgálatára. A bevezetés óta eltelt idő egyébként sem lehet elegendő arra, hogy megfelelő mennyiségű és mélységű tapasztalatra alapozva bármiféle módosítási igény joggal felvethető legyen" - véli az NFM, majd azért hozzátették: a minisztérium mindemellett konzultációt kezdeményez az MGOE elnökével a szabályozás vélt problémáiról.
Hogyan lehet spórolni a külföldi és az ideiglenes rendszámokkal A külföldi rendszámok esetében az adókerülésre az ad lehetőséget, hogy az Európai Unió különböző országaiban eltérő módon szabályozzák a gépjárművek üzembe helyezését és regisztrációját. Németországban általában a cégautó lízingelésére vonatkoznak a magyarnál kedvezőbb szabályok, Szlovákiában pedig a céges autókra és a vállalkozásokra is a magyarnál kedvezőbb adójogi szabályok érvényesek (nincs regisztrációs adó, minden típusú cégautó áfája visszaigényelhető, a gépkocsi teljesen leírható, a cégautó korlátlanul használható magáncélra, a benzinköltség nyolcvan százaléka útnyilvántartás vezetése nélkül is elszámolható). A kormány a visszaélések kiszűrésére júliusban rendeletben rögzítette, hogy a külföldi rendszámú járművek jogellenes belföldi használata esetén a rendszámot az ellenőrzés helyszínén el kell venni. Olyan magyar állampolgár, aki állandó magyarországi lakcímmel is rendelkezik, már csak három esetben vezethet külföldi rendszámos autót, és e mentességét a helyszínen igazolnia is kell. Vagy bejelentett külföldi tartózkodási hellyel kell rendelkeznie, vagy igazolnia kell, hogy rendszeresen külföldön végez munkát. A harmadik esetben a külföldi tulajdonos 30 napig engedélyezheti a magyar vezető számára a használatot. Kis papírmunkával továbbra is lehetséges külföldi rendszámmal használni ilyen autókat A P kezdőbetűjű ideiglenes rendszámot elvileg olyan járműgyártó és -javító cég, közlekedési kutatóintézet, valamint egyéb olyan vállalkozás vagy intézmény kaphatja meg, amelynek tevékenysége indokolja a még forgalomba nem helyezett, vagy a forgalomból ideiglenesen kivont, de javítás alatt álló jármű ideiglenes részvételét a közúti forgalomban. Egy egyszerű magánember elvileg hivatalos úton nem juthat hozzá, nem hivatalosan azonban napi párezer forintért bárki tud bérelni, de vásárolni is könnyen lehet, ehhez elég átböngészni néhány nagyobb hirdetési weboldalt. A rendszám nem járműhöz, hanem jogosulthoz - amely lehet magánszemély és cég is - kötődik, vagyis akárki nem használhatja, de az arra jogosult akár több autóra is felteheti. A P-s rendszámot egy évre adják ki, megújítani nem lehet, de a szükséges papírokkal rögtön igényelhetnek újat. Az ideiglenes rendszám megszerzése után egy jogosult bármikor, bármilyen autójára felteheti ezt, vagyis egy nagy értékű autó külföldi beszerzése után akár hosszú hónapokig, de akár évekig is járhat egy több tízmilliós járművel anélkül, hogy befizetné a többmilliós regisztrációs adót, az átírási és forgalomba helyezési költségeket. Csak hazánk területén használható, teher és személyszállítás csak külön engedéllyel lehetséges vele, vagyis normál esetben nem lehetne P-s rendszámmal életvitelszerűen közlekedni, de a jelenlegi szabályozás, ellenőrzés szerint ez lehetséges. A rendszám kiállításának összes költsége körülbelül 250 ezer forint, tehát a töredéke a legális forgalomba helyezés költségeinek. Az E-s rendszám annyiban különbözik a P-től, hogy ezt már magánszemély is könnyedén megszerezheti, de itt már az autónak át kell mennie a műszaki vizsgán. Abban az esetben adják ki, ha az autó származási ellenőrzése, illetve a regisztrációs adó befizetése még nem történt meg. E-s rendszámmal felszerelt autóval már lehet személyeket szállítani, és menetlevelet sem kell kitölteni, de az országot ezzel sem lehet elhagyni. Fél évre lehet egy autóra igényelni, de maximum az adott év december 31-ig. A rendszám kiváltásának, a műszaki vizsgának és a biztosításnak az együttes költsége nem haladja meg a 150 ezer forintot, cserébe fél évig korlátozások nélkül járhattunk az autónkkal. A korábbi gyakorlatban egy autóra többször is kiadtak ilyen rendszámot, tehát évekig különösebb megkötések nélkül lehetett használni egy autót. A magyar forgalomba helyezés költségei két példán keresztül: Ford Mondeo 2.0 TDCi BMW X6 40d
Listaár: 10 250 000 Ft Listaár: 14 106 400 Ft |
Külföldön létezik olyan rendszám, amely több autóra is felszerelhető
Magyarországon fel sem merült az a nyugati példa, hogy egy rendszámot akár több autóra is felszerelhessen a kiváltó személy. Ausztriában és Svájcban ez már egy bevált megoldás, a szomszédoknál három, a svájciaknál két azonos kategóriájú járműre lehet ugyanazt a rendszámot felváltva felszerelni. Már a németeknél is kidolgozás alatt van egy hasonló tervezet, ezért felmerült a kérdés, hogy Magyarországon vajon van-e arra reális esély, hogy ilyen rendszámot bevezessenek a közeljövőben.
Cikkajánló |
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Osztályától kapott tájékoztatás szerint a jellemző járműüzemeltetési gyakorlat alapján eddig nem merült fel igény a több autón is használható rendszám használatára.
"Semmiképpen sem tekinthető a szabályozás szintjén kezelendő, tömegesen előforduló üzemeltetési problémának, hogy egy-egy személy több járművet váltva használna. Ha e téren változás következne be, a minisztérium kész megfontolni az említett nemzetközi megoldások meghonosításának, hazai keretfeltételekhez igazításának lehetőségét"- állt az NFM válaszában.
Hogyan működik a több autóra is felszerelhető rendszám Németországban is most tervezik a több autóra felszerelhető rendszám bevezetését Ausztriában egy rendszámmal akár három autó is használható (természetesen egyszerre csak egy), csupán az a kikötés, hogy azonos járműosztályba kell tartozniuk, tehát nem lehet autón, motoron és teherautón használni, de három személyautón már igen. A tulajdonos a három autóra kiváltja a különleges rendszámot, amiről természetesen kap egy igazolást. Két darab rendszámot kap, így egyszerre csak az egyik járművön tudja használni, a biztosítás díját a legnagyobb értékű jármű díjából határozzák meg. Érdekesség, hogy a különböző országúti használati díjakat minden autóra ki kell váltani. A svájci szabályok annyiban mások, hogy ezt a rendszámot csak két, azonos kategóriájú jármű között lehet cserélgetni. Természetesen egyszerre csak az egyik autón lehet használni a rendszámot, de a biztosítást a nagyobb értékű autó után számolják, annak megfelelő összeget kell befizetni. Ha valaki akarja, akkor plusz összegért a kisebbre is köthet cascót. Németországban is valami hasonló rendszert akarnak kidolgozni, de még nem teljesen világos hogyan gondolják. A Német Autóklub már ki is dolgozott egy ennek megfelelő biztosítási csomagot. Elsősorban a tulajdonosoknak hozhat ez pénzügyi előnyöket, de még dolgoznak azon, hogy lehet jól kitalálni erre a felelősségbiztosítást. Elvileg 2011 nyarán már megvalósult volna, de néhány kérdés tisztázása miatt 2012-re halasztották a rendszer bevezetését. A hírek szerint majdnem teljesen az osztrák és svájci rendszert veszik át, de itt is két járműben gondolkoznak. |