A korábbi tervekkel ellentétben nem nő, hanem csökken az autók regisztrációs adója 2012-ben. Az erről szóló törvényjavaslat eredetileg jelentős emelést helyezett kilátásba, azonban a hétfői szavazásnál Rogán Antal legutolsó módosító indítványát fogadták el. Rogán javaslata a 2012-re korábban felvázoltnál jóval alacsonyabb regisztrációs adó tételeket ajánlott minden környezetvédelmi osztályban, de igazán a környezetbarátnak mondott autóknak (Euro5-ös besorolású, illetve elektromos vagy hibrid) kedvez.
A 2012-től érvényes regisztrációs adó mértéke:
Környezetvédelmi osztályba sorolás | |||||||||
A regisztrációs adó mértéke forintban | 11-nél jobb | 9-11 | 6-8 | 4 | 4-nél rosszabb | ||||
2012 | 2011 | 2012 | 2011 | 2012 | 2011 | 2012 | 2011 | 2012 | |
Benzines 1100 cm3-ig és dízel 1300 cm3-ig | 45000 | 250000 | 180000 | 372000 | 270000 | 499000 | 360000 | 749000 | 540000 |
1101-1400 cm3 benzines, illetve 1301-1500 cm3 dízel | 65000 | 361000 | 260000 | 542000 | 390000 | 722000 | 520000 | 1083000 | 780000 |
1401-1600 cm3 benzines, illetve 1501-1700 cm3 dízel | 85000 | 478000 | 340000 | 722000 | 510000 | 966000 | 680000 | 1434000 | 1020000 |
1601-1800 cm3 benzines, illetve 1701-2000 cm3 dízel | 135000 | 743000 | 540000 | 1104000 | 810000 | 1476000 | 1080000 | 2230000 | 1620000 |
1801-2000 cm3 benzines, illetve 2001-2500 cm3 dízel | 185000 | 1020000 | 740000 | 1529000 | 1110000 | 2039000 | 1480000 | 3059000 | 2220000 |
2001-2500 cm3 benzines, illetve 2501-3000 cm3 dízel | 265000 | 1466000 | 1060000 | 2198000 | 1590000 | 2931000 | 2120000 | 4397000 | 3180000 |
2500 feletti cm3 benzines, illetve 3000 cm3 feletti dízel | 400000 | 2230000 | 1600000 | 3345000 | 2400000 | 4460000 | 3200000 | 6691000 | 4800000 |
Teljesen elektromos meghajtású autók | 2011-ben 190 000 Ft, 2012-ben 0 Ft | ||||||||
Hibrid meghajtású autók | 2011-ben 190 000 Ft, 2012-ben 76 000 Ft |
A módosító indítvány indoklásában az áll, hogy a regisztrációs adó nagymértékű csökkentése várhatóan felpezsdíti az autókereskedelmet, és hozzájárul a hazai járműállomány fiatalodásához, ami környezetvédelmi szempontból előnyös és kívánatos. Az indítvány ezért a legjobb környezetvédelmi kibocsátású (új, legfeljebb egyéves) személygépkocsik esetén jelentősen csökkenti az adótételt. Csökken az adótétel emellett valamennyi személygépkocsi esetén, azonban a környezetvédelmi szempontokat messzemenően figyelembe véve. Ezért például a legjobb és legrosszabb környezetvédelmi besorolású - azonos hengerűrtartalmú - személygépkocsik között az adótétel tizenkétszeres.
A változás nem csak a 2012-es tervekhez képest nagyon látványos, hanem a 2011-ben érvényben lévő, jelenleg is hatályos értékekhez képest is majdnem 40 százalékos csökkentést jelent minden kategóriában. 2012-től az Euro5-ös autóknak már külön van besorolásuk, így nekik még több mint 80 százalékos csökkenést hoz az új adótörvény.
Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke azt mondta, reméli, hogy valóban felpezsdül az autópiac, de ez inkább a forint árfolyamától függ. "Az idei évet nagyjából 280 forint/euró árfolyamon tervezték be az importőrök, ha ez az érték a mostanihoz hasonló 320-on lesz, akkor nem ér semmit a regisztrációsadó-csökkentés, nem fog változni semmi. A kétszázalékos áfaemelés jövőre mindenképpen emelni fogja az árakat."
Lehetne máshogy is differenciálni Ha az ember újautó-vásárlásra adja a fejét, akkor a szabályozások között néhány furcsaságra felkaphatja a fejét. Egyrészt a különböző adóknál, járulékoknál, költségeknél nem egyforma a besorolási rendszer, hiszen a regisztrációs adó hengerűrtartalom (köbcentiméter) alapú, míg az átírási díj vagy a cégautóadó esetében már a motor teljesítménye számít. Az új regisztrációsadó-táblázat is egy kicsit érthetetlen, hiszen azzal az alapeszmével született, hogy "hozzájárul a hazai járműállomány fiatalodásához, ami környezetvédelmi szempontból előnyös és kívánatos". Ehhez képest a régi (Euro3-as vagy annál is rosszabb) autók adóját is jelentősen csökkenti a 2011-es szinthez képest. Márpedig Euro1-es autók behozatala környezetvédelmi szempontból nem kívánatos, hiszen szmogriadó esetén pont ezek az autók vannak kitiltva a belvárosokból. A regisztrációs adónál érdekes, hogy a hibrid modelleket egybemossa, pedig nem illene egy lapon említeni a 87 g/km szén-dioxid-kibocsátású Lexus CT200h-t és a 231 g/km kibocsátású BMW X6 Activehybridet. Az Euro 5-ös és 4-es autók kedvezménye tehát támogatandó, de Euro3-tól már egyre kevesebb csökkentés lenne logikus, hiszen ezek az öregebb autók amúgy is arányosított regisztrációs adót kell hogy fizessenek. A legrosszabb környezetvédelmi besorolásoknál pedig már nem is érdemes csökkenteni, hiszen nem kellene támogatni az ilyen autók behozatalát. A hibrideknél is lehetne egy határt szabni, hogy meddig számít valóban környezetbarát járműnek, a több száz lóerős luxusmodellek tulajdonosainak úgysem jelentene túl sokat egy magasabb regisztrációs díj. |
Ugyanakkor Erdélyi Péter szerint a rosszabb környezetvédelmi besorolású autók regisztrációs adójának csökkentésével sincsen baj, hiszen az avultatás után nem lesz számottevő változás. "A legjobb és a legrosszabb modellek díja között tizenkétszeres a különbség a korábbi néggyel szemben (mivel az Euro5-ös autókat külön vették), ennek az üzenete rendben van" - mondta.
Az idei évben a piacvezető címért küzdő Opel részéről Dános András, kommunikációs igazgató sem biztos a fellendülésben. "Nagyon örülünk a regisztrációs adó csökkentésének, de még nem tudjuk, hogy ez pontosan mennyit segít. Az autók jövő éri árában két részlet kalkulálható: a regisztrációs adó kevesebb lesz, valamint a kétszázalékos áfaemelés biztosan növelni fogja az árat. Nehéz megmondani, januárban hogyan áll majd a forint, a mi jelenlegi áraink még 270 forint/euró árfolyamon lettek meghatározva. Még kitartunk, nem emeltünk, de ha ez a szint így marad, akkor kénytelen leszünk emelni. Bizonyára a regisztrációs adó valamennyit kompenzál majd abból, amit az árfolyam miatt emelnünk kell."
Hogyan alakul jövőre az autók ára?
Egy átlag alsó-középkategóriás autó, egy ötajtós Opel Astra 1,6 Enjoy 115 lóerős motorral jelenleg 5,06 millió forint. Jövőre a regisztrációs adója 478 ezerről 85 ezer forintra csökken (-393 000 Ft), de a kétszázalékos áfaemelés 73 ezer forintot növelne a regisztrációs adó nélküli áron. Ezekkel a rendelkezésekkel tehát körülbelül 320 ezer forintot csökkenne az Astra ára, de itt jön képbe a forint árfolyama, amely körülbelül 15 százalékkal rosszabb, vagyis az autók adó nélküli árában is ekkora emelést hozhat. Ha az Opel csak egy tízszázalékos emelést kalkulál be, akkor is 5,207 millió forint jön ki, tehát összességében 140 700 forinttal (több mint 2,5 százalékkal) nőne egy ilyen autó ára. Ha az Opel már a 15 százalékos forintgyengüléssel számol, akkor még rosszabb a helyzet (5,439 m Ft, +7,5 százalék). A regisztrációs adó csökkentése tehát csak a forint gyengülésének káros hatásait mérsékli.
Kevésbé éri meg külföldi rendszámot használni A csökkenő regisztrációs adó elvileg arra is alkalmas, hogy csökkentse a külföldi rendszámos autóval közlekedők számát hazánkban, hiszen már nem lehet olyan sókat spórolni a regisztrációs adó be nem fizetésével. A növekvő áfa azonban itt is ellentétes hatást fejt ki. Egy, a vállalkozók között kedvelt BMW X6 40d esetében például a regisztrációs adó 1,466 millió forintról 265 ezer forintra csökken (-1,2 millió Ft), de az áfaemelés miatt az autó 920 ezer forinttal lesz olcsóbb. Emellett a kormány azt is szigorítani akarja, hogy a jövőben külföldi rendszámos autóval magyar állampolgár csak egy napig közlekedhet az országban. Természetesen céges bérlésre külön szabály vonatkozik. |