Negyedóra parkolási bliccelésért már kerékbilincs járhat

kerékbilincs
Vágólapra másolva!
A VIII. és a XI. kerület kerékbilinccsel bünteti ha valaki nem fizet parkolási díjat. A két önkormányzat közösen üzemelteti a területéhez tartozó fizetős parkolókat, és a fővárosban egyedülállóan, akár 15 perc időtúllépés után is lerögzíti a bliccelők autóit. Nem minden esetben nyúlnak a drasztikus eszközhöz, a bilincs felszerelésének jogosságát azonban egyedül a parkolóőr ítéli meg.
Vágólapra másolva!

Gyors, szakszerű mozdulatokkal bilincselnek egy szabályosan ácsorgó, de parkolási díjat nem fizető, lengyel rendszámú Volvót Újbuda egyik legforgalmasabb részén, a Budafoki út és az Irinyi József utca találkozásának a közelében. A munkát a Józsefvárosi Közterület-felügyelet munkatársai végzik, ami különös lehet a XI. kerületben, de mint kiderült, nemcsak a Józsefvárosban vették át a fizetős parkolás működtetését és ellenőrzését, hanem Újbudán is.

A lengyel Volvo kerékbilincselése nem egyedi eset Újbudán. A kerületben ugyanis bevett gyakorlattá vált ez a büntetés, nemcsak a szabálytalanul parkolók esetében, hanem a parkolásért nem fizetőkkel vagy lejárt jeggyel várakozókkal szemben is. Újbudán ezt a munkát a Józsefvárosi Közterület-felügyelet végzi. Őket az után kérte meg erre a XI. kerület, hogy kapacitáshiánnyal szembesültek, miután lejárt a korábban megbízott Centrum Parkoló Kft. szerződése, és Újbuda saját kézbe vette a fizetős parkolás működtetését. A két kerület közötti megállapodás egyelőre az év végéig szól, de nagy valószínűséggel januárt 1-jétől is a józsefvárosi közterület-felügyelők ellenőrzik majd az újbudai parkolókat.

Kerületenként változhat a parkolási rend

Márciusban írtunk a budapesti parkolás átszervezéséről. Akkor a korábban megbízott Centrum Parkoló Kft. szerződéseinek lejártával a kerületek saját, frissen alapított parkolótársaságai vették át az üzemeltetést, azzal a céllal, hogy a többmilliárdos bevétel a területen illetékes önkormányzatok kasszájába jusson. A Főpolgármesteri Hivatal tett egy kísérletet arra, hogy egységesítse a parkolást az egész fővárosban, ezért létrehozta a Parking Kft.-t. Határozatában azonban csupán azt kötötte ki, hogy vagy maguknak az önkormányzatoknak, vagy száz százalékban kerületi tulajdonú társaságoknak kell a parkolási díjak beszedését és a büntetéskiszabást végezniük.

A legtöbb önkormányzat úgy döntött, saját kézbe veszi az irányítást, nem osztozik a Parking Kft.-vel és rajta keresztül a fővárossal. Az Újbudával együttműködő Józsefváros közterület-felügyelete a kerékbilincset 2010. január 1-je óta alkalmazza a bliccelők ellen. Az újbudai megbízás után a józsefvárosi társaság új alkalmazottakat nem vett fel, de a már meglévő két kerékbilincses autója mellé újabb kettőt szerzett be, amelyek segítségével 2011. október 1-jétől már Újbudán is alkalmazzák azt a rendeletet, amely lehetővé teszi ezt a büntetésfajtát.

Akár negyedóra múlva is bilincs lehet az autón

A díjfizetés ellenőrzését mindkét kerületben közterület-felügyelők, illetve parkolóellenőrök végzik. Az ő feladatuk, hogy egyenként végigjárják a fizetős zónában hagyott autókat, és szükség esetén kiszabják a büntetést. A Józsefvárosi Közterület-felügyelet tájékoztatása szerint mindez a gyakorlatban úgy működik, hogy a hivatalos személynek minősülő ellenőr először megvizsgálja a szélvédő mögött hagyott parkolójegy érvényességét. Annak hiányában lefuttatja a nála lévő kézi számítógépen, hogy szerepel-e a rendszám a mobilparkolás nyilvántartásában. Öt perccel a lejárat után vagy hiányzó jegy esetén értesíti a kerületben cirkáló ellenőrző kocsit, amely elfoglaltságától és a forgalomtól függően minimum öt perccel később érkezik a helyszínre. Akkor újból lefuttatják a rendszerben a keresést, majd megkezdik a kerékbilincs felszerelését.

Mire való a kerékbilincs?

A "továbbhaladást megakadályozó eszközt", vagyis a kerékbilincset eredetileg azért vezették be, hogy a tiltott helyen parkoló autós ne tudjon megszökni a hivatalos intézkedés elől. Az 55/2009-es IRM-rendelet szerint azonban már parkolási idő túllépése miatt is felszerelhető, ezt 2010. január 1-jétől a VIII., 2011. október 1-jétől a XI. kerületben be is vezették. A forgalmat akadályozó helyen, tűzoltó-felvonulási útvonalon, illetve tűzcsap előtt álló vagy megkülönböztető jelzéssel hivatalosan felszerelt jármű nem kaphat kerékbilincset, és az érvényes mozgáskorlátozott-igazolvánnyal rendelkezők autóira sem szerelhetik fel.



Leszereltetni 11 500 forint ellenében lehet, aki azonban 48 órán belül nem hívja fel a központot, már csak a Kőérberki úti telephelyen találja meg a kocsiját, ahová további 20 ezer forint+áfáért elszállítják, és ahol napi 1200 forint+áfáért tárolják. "Eddig még nem fordult elő, hogy olyan autóst büntettünk volna meg, aki a parkolójegy befizetésének idejére hagyta volna ott az autóját" - mondta el az [origo]-nak Bánki István sajtószóvivő. "Mire megkezdik a felszerelést, legalább negyedóra eltelik, így bőven van idő a jegy megváltására, akár automatán, akár mobiltelefonon keresztül" - tette hozzá.

Forrás: [origo]
Egy ilyen cetli látványa az autón 11 500 forintba és némi várakozásba kerül

A büntetés alól kibújni csupán abban a holtidőben lehet, amíg a közterület-fenntartó kocsija a helyszínre ér, és a parkolóőr tovább ellenőrzi a környékbeli autókat. Ha a tulajdonos odaér és elhajt, megúszta a büntetést, de ha már elkezdték felszerelni a bilincset, 5750 forint helyszíni kifizetésével szakíthatja félbe a műveletet. Ha a bilincset már felszerelték, és a közterületesek már egy másik autón dolgoznak, akkor is a teljes összeget kell kifizetni. Mégsem minden esetben jár a figyelmetlen autós idejét és pénzét nem kímélő kerékbilincs. Jobb esetben csupán 6000 forintos pótdíjfizetési felszólítást - "Mikulás-csomagot" - hagynak a szélvédőn, rosszabb esetben azonnal elszállítják a kocsit.

Állítólag sok dolgon múlhat, hogy bilincselnek-e, vagy sem

Bánki Istvántól megtudtuk, hogy több tényező is befolyásolja a döntést: "Számít a parkolás helye, amennyiben akadályozza a forgalmat, vagy balesetveszélyt okozhat, rögtön elszállítják. Csak az kap kerékbilincset, aki szabványos parkolóhelyen áll, azok közül is a frekventáltabb utcákban hagyott autók. Ritkább forgalmú részeken nagyobb az esély arra, hogy csak pótdíjat kell fizetni, és az is számít, hányszor kapott már büntetést egy tulajdonos az adott kerületben. Öt-hat alkalom után már szigorúbb a büntetés, de ez nem szentírás." Bár a parkolás működtetését jogszabályi keretek között végzik, maga a büntetés elbírálása mégis kizárólag a parkolóőr belátására van bízva.

Forrás: [origo]
Ezzel a lengyel Volvóval ottjártunkkor végeztek a közterületesek, még meleg volt a motorháztető

Állításuk szerint egy alkalomért nem büntetnek, és nem tesznek különbséget magyar és külföldi rendszámú autók között, ezt inkább a büntetés rugalmasságával pótolják, nekünk mégis sikerült lefotóznunk a XI. kerületben egy olyan megbilincselt lengyel rendszámú Volvót, amelynek még meleg volt a motorházteteje. A Józsefvárosi Közterület-felügyelet szerint a cél az elrettentés, állításuk szerint egyre kevesebbszer van szükség ilyen drasztikus eszközökre.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatala megosztott az [origo]-val egy ombudsmani vizsgálatról szóló jelentést, amely kimondja, hogy "a közlekedés biztonsága (szervezettsége, folyamatossága) olyan alkotmányos védelmet igénylő közérdek, amely más, ugyancsak az Alkotmányban védeni rendelt értékek, így a polgárok élete, testi épsége és javai, valamint a környezet megóvását is szolgálja, és amelynek megvalósulása érdekében a közútkezelő önkormányzat számos korlátozás elrendelésére jogosult". Ez azt jelenti, hogy ha a kerület döntése alapján kerékbilinccsel bünteti a tilosban parkolást, azzal szélesebb rétegek jogait védi, szemben a kocsi nélkül maradó autós érdekeivel.

A fővárosban jelenleg csak ebben a két kerületben alkalmazzák a kerékbilincses szankciót. Újbuda és Józsefváros átmeneti együttműködése 2011. december 31-ig tart. Megkeresésünkre az újbudai önkormányzat út-közmű csoportjának ügyintézője, Viszpra István elmondta, nincs tudomása róla, hogy foglalkoztak volna a kérdéssel, év végéig még van idő dönteni.

Az együttműködésről a polgármester vagy a jegyző dönt. Megkeresésünkre a kerületi jegyzőtől egyelőre nem érkezett válasz, de Bánki Istvántól megtudtuk, hogy a Józsefváros az együttműködés meghosszabbítására már benyújtott egy javaslatot, amellyel még nem foglalkozott az illetékes testület. A parkolás működtetését kézben tartó Józsefvárosi Közterület-fenntartónak jó üzlet az átmeneti szükségmegoldás, ugyanis az újbudai bevételek 60 százaléka hozzájuk kerül, csupán negyven százalékával rendelkezik a budai fél.

Vitás esetben a rendőrség, sérülés esetén a biztosító dönt

Előfordulhat, hogy a tulajdonos nem ért egyet az intézkedéssel, ami elsősorban a kocsi elszállítása után jelenthet problémát. A bizonyítási eljárásra a közterület-fenntartó felkészül helyszínen készített fotóval és videóval. Az autósnak lehetősége van panaszt tenni, ami ugyan a társasághoz fut be, de minden esetben a rendőrség hatáskörébe tartozik a kivizsgálása. Akkor is élhetünk panasszal, ha a kerékbilincs felszerelése vagy az elszállítás során az autó megsérül, ilyen esetekre külön biztosítása van a parkolási társaságnak.

Szeretnénk megismerni a szankció alkalmazásának körülményeit, ezért azon olvasóink leveleit, akiknek autójára a VIII. és a XI. kerületben parkolási díj meg nem fizetése miatt kerékbilincset szereltek fel, várjuk erre az e-mail címre!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!