A fémlemezek nem változtak, csak a lámpák és a lökhárítók
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Amikor először pillantottam meg Lisszabonban, a nemzetközi menetpróbán a felfrissített Audi A4-est, egy néhány hete felröppent hír jutott eszembe. Ebben az Audi vezető formatervezője, Stefan Sielaff bejelentette a szakítást az egy kaptafára készülő formatervekkel, hogy a jövőben könnyebb legyen megkülönböztetni a három modellsorozatot. Na, az a törekvés az A4-esen még egyáltalán nem látszik, nem véletlen, hogy már a gyár is érzi, hogy kissé kínos, ami évek óta folyik az ingolstadti dizájnrészlegen. Pedig még csak azt sem lehet mondani, hogy a mai Audik ne néznének ki jól, épp ellenkezőleg, az A4-estől az A8-asig mind remekül mutat, de csak azért, mert egyszer kitaláltak egy működő alapformát (singleframe hűtőrács, szúrós tekintetű fényszórók, kupés tetőív, letisztult, sima oldalak), és a különböző típusoknál csak a méretarányt változtatták. Hiányzik az újdonság, a meglepetés ereje, ebben ma a Mercedes jár az élen a német triumvirátusból.
Ezentúl minden A4-esen dupla kipufogó lesz, és a start-stop rendszer is széria
Az Audik megkülönböztethetetlensége persze inkább az A4-es számára hízelgő, hiszen ez a legkisebb és legolcsóbb négyajtós a cég kínálatában, ebből adják el a legtöbbet, de egy A8-assal járó, jómódú cégtulajdonos biztosan nem örülne, ha azt hinnék róla egy tárgyalásra érkezve, hogy csak A4-esre futotta.
15 féle színből és 23 féle motor-váltó kombinációból lehet választani
A négy éve bemutatott, és akkor alaposan megnyújtott (hossz: 4,7 m) harmadik generációs A4-es legfőbb jellegzetessége az ívelt, LED-es nappali fényekből kirakott gyöngysor volt a fényszórókban, ezek még a DTM versenyautón is folyamatosan világítottak. Most a modellfrissítésnél még ezt a támpontot is elvették tőlünk az azonosításhoz. Az A6-oséra hasonlító fényszórókat kapott, és a hűtőrácsát is olyanra alakították, mert a két felső sarkából lecsíptek egy keveset, így négy helyett hatszögletűvé változott. Hátul felárért új rajzolatú LED-es lámpák is kérhetők, de ezzel és a négy új színárnyalattal a külső változások listája véget is ért.
Szemből szinte lehetetlen megmondani, hogy ez A4 vagy A6-e
Belül még ennyi sem történt, már kérhető lapított aljú sportkormány (a la TT) 126 ezerért, több lett a krómcsík, és a bajuszkapcsolókat is átdolgozták. Nincs vita abban, hogy továbbra is erős pontja az A4-esnek az utastér, minden felülethez jó érzés hozzányúlni, az összeszerelésről pedig csak annyit, hogy még rossz minőségű úton haladva sem szólalt meg semmi, úgy összerakták, mintha az egész autó egyetlen alkatrészből állna. Németesen kemények, mégis irtó kényelmesek az ülések, persze több fajta is rendelhető borsos felárért, a legjobbakban kihúzható combtámasz, határozottabb oldaltartás, és fűtő-szellőztető rendszer is van.
Szinte olyan rövid az első túlnyúlás a harmadik generációs A4-esen, mint egy hátsókerekes autón. Ezt úgy érték el, hogy a differenciálmű és a kuplung helyet cserélt
Több vezetést segítő rendszer Bár az A4-eshez már eddig is lehetett rendelni holttérfigyelőt, az új változatban könnyebb észrevenni a sárga LED-ek felvillanását, sőt a fény erőssége is változtatható a menüből. Radaros, távolságtartó tempomat (ACC) is volt korábban is az extralistán, de mostantól koccanásgátló is jár hozzá, amely 30 km/h alatt is működik, 20 km/h alatt pedig garantáltan megáll akkor is az autó, ha a vezető nem nyúl a fékpedálhoz. Kár, hogy az ACC itthon nem lenne túl használható, mert a legkisebbre állított követési távolságnál is legalább öten vágnának be elénk nyáron az M7-esen a Balaton felé tartva. Széria a fáradtságra figyelmeztető rendszer, ami a kormány mozgásából következtet arra, hogy pihenésre van szüksége a sofőrnek. Szintén újdonság a 160 ezer forintos, kamerás, aktív sávtartó, amely belenyúl a kormányzásba, és rezgeti is, ha indexelés nélkül váltanánk sávot, de önállóan kanyarodni is tud. Csak háromszor avatkozik közbe helyettünk, negyedikre már csak sípol, és jelzi, hogy ideje már a humanoidnak vezetni. Ami viszont hiányzik az A4-esből, az a head-up display, a táblafelismerő rendszer és az automatikus parkoló asszisztens, pedig utóbbi kettő már egy Ford Focushoz is elérhető.
|
Négy éve a modellváltásnál közel húsz centit nyújtottak a tengelytávon, azóta a hátsó sorban is kényelmesen el lehet férni 185-190 centiméteres magasságig, csak a kissé alacsony, két személyre formázott üléspad, és a kardánalagút ront a komfortérzeten. Versenyképes a 480 (Avant: 490) literes csomagtartó is, a befogadóképesség a négykerék-meghajtású modellek esetében sem csökken (igaz, pótkerék helyett csak defektjavító jár), felárért motoros mozgatás is vásárolható, de a láblengetős nyitási lehetőséget nem vették át a Passatból. Ahogy a modellfrissítéseknél lenni szokott, főleg a könnyen variálható dolgok, tehát a kárpit- és díszbetétkínálat, valamint az elektronika fejlődött belül. A 660 ezer forintos, DVD-alapú navigáció folyamatos 3G internetkapcsolat esetén már a Google Earth térképére vetíti az útvonalat, aminél látványosabb rajzolatú térképet nehéz elképzelni, de adott esetben a Google Street View képei is segítik a navigálást. Wifi routerként is használható a rendszer, ilyenkor mind a négy utas kezében akár két-kéz eszköz is lehet, és mindegyikkel külön lehet szörfölni a világhálón.
Több a krómdísz, az új kormányok az A6-osból jöttek. Legendásan jó a minőségérzet
A belső mellett a korszerű, és roppant széles hajtáslánc-kínálat az A4-es másik erőssége. Összesen 23 féle motor-váltó kombináció rendelhető, pedig a hagyományos, bolygóműves Tiptronic automatát nyugdíjazták, már csak fokozatmentes Multitronic és hétfokozatú DSG (akarom mondani S-Tronic) rendelhető a pontos és rövid úton járó, de az ellensúlyok miatt kissé szintetikus érzetet adó kézi váltó helyett. Minden motorhoz szériában adják a start-stop rendszert és a fékenergia-visszatáplálást, a motorok ennek és az egyéb fejlesztéseknek köszönhetően átlagosan 11 százalékkal fogyasztanak kevesebbet.
Cikkünk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni az A4-est és a 333 lóerős S4-est!