Új emeletes buszokat kap London

london busz boris johnson
Vágólapra másolva!
Boris Johnson londoni polgármester is utas volt a New Bus for London első, pénteki útján a City Halltól a Trafalgar Square-ig. A 120 millió forintba kerülő új, hibrid buszok közül nyolc februárban kezdi meg a próbaüzemet, később több száz rója majd a brit főváros útjait.
Vágólapra másolva!

Forrás: AFP/Ben Stansall
A City Halltól a Trafalgar Square-ig tartott az első utazás
(Még több kép a galériában. Kattintson a képre!)

Johnson 2008-as választási kampányának egyik fontos ígérete volt az új emeletes buszok kifejlesztése és üzembe állítása. A járművet az észak-írországi Wrightbus fejlesztette 7,8 millió fontból (2,8 milliárd forint), egy darab értéke 330 ezer font, azaz kb. 120 millió forint. A polgármester szerint ez nem sok, mert a kevésbé gazdaságos, már üzemben lévő régebbi, Gemini2 emeletes hibrid buszok is 300 ezerbe kerültek, és az új buszok élettartama akár 15 év is lehet. A modern formájú, LED-es fényszórókkal és aszimmetrikus orr-résszel rendelkező piros buszok fokozatosan váltják majd le a Mercedes csuklós buszokat Londonban.

Forrás: AFP/Ben Stansall
Boris Johnson polgármester a New Bus for London első útján az állandóan nyitott hátsó ajtóban

Az ellenzék szerint az ország nehéz gazdasági helyzetében kár volt ekkora összeget a buszok lecserélésre fordítani, és azt is felhozták Johnsonnak, hogy az új buszokat drága lesz üzemeltetni, mert a forgalomból hat éve kivont, 1956-tól 1968-ig gyártott Routemasterekhez hasonlóan ennek is állandóan nyitott a hátsó ajtaja, ami külön kalauz alkalmazását igényli, buszonként évi 62 ezer fontos költséggel.

Az ellenzékiek szerint a New Bus for London (NBfL) jelentősen csökkenti majd London buszkapacitását is, mivel egy járművön csak 87-en férnek fel a csuklós buszok 158 fős befogadóképességével szemben. A közlekedési vállalat szerint viszont ezt kompenzálja az, hogy az új emeletes buszok kevesebb időt töltenek majd a megállókban, ezért gyorsabban végigérnek a vonalakon.

Forrás: Heatherwick Design
Alul 40 ülő- és 25 állóhely van, a berendezés ízléses

Az acél alvázas, de alumíniumkarosszériás NBfL üresen 17,9 tonnát nyom, hosszúsága 11,2 méter, szélessége 2,5 méter. Fordulókörének átmérője alig nagyobb, mint a busz hosszának a kétszerese. 87 utasából 22 ülhet az emeleten, és 40 a földszinten, alul 25 állóhely is van. Az ülések kialakításánál arra is gondoltak, hogy könnyebb legyen felmosni a padlót, ha hányást vagy egyéb oda nem illő anyagokat találnának rajta. A hagyományos neoncsövek helyett LED-ek világítanak az utastérben, csigalépcsőből kettő, ajtóból három van.

Igen korszerű és környezetbarát hajtásláncot kapott a busz. Meghajtásáról egy Siemens gyártmányú, 175 lóerős villanymotor gondoskodik, mely a teljes fordulatszám-tartományban állandó, 2500 Nm-es nyomatékkal rendelkezik. A 75 kilowattórás akkumulátorokat egy 4,5 literes Cummins dízelmotor-generátor látja el árammal, de ez ad energiát a fékeket és a kormányzást működtető légkompresszornak is. Széria a start-stop rendszer, a motor csak akkor jár, ha szükséges. A NBfL 100 kilométeren mindössze 24,4 liter gázolajat fogyaszt, és 640 g szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. Ez azt jelenti, hogy a dízel buszoknál 40-50 százalékkal, a régebbi hibrideknél 15 százalékkal kevésbé károsítja a környezetet.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!