Tavaly is folytatódott a közúti balesetek 2007-óta tartó csökkenő trendje. A rendőrség által gyűjtött előzetes - azaz a balesetet követő 24 órás helyzetnek megfelelő - adatok alapján 2011. január 1. és december 31. között összesen 15 800 személysérüléses közúti baleset történt, ami 3,12 százalékkal kevesebb, mint 2010-ben (akkor 16 308 balesetet regisztráltak). A kedvező tendencia a halálos, a súlyos, és a könnyű sérüléses balesetek számát tekintve is kimutatható: a csökkenés mértéke a halálos kimenetelű baleseteknél 12,02 % (649-ről 571-re), a súlyos sérülésesnél 8,26 % (4 941-ről 4 533-ra), míg a könnyű sérüléses közúti balesetek vonatkozásában 0,21 % (10 718-ról 10 696-ra).
Továbbra is a gyorshajtás a legfőbb baleseti tényező
A közúti balesetek legfőbb okai lényegében nem változtak: a személyi sérüléssel járó balesetek 27 százalékának hátterében a gyorshajtás áll (4 212 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 3 764 baleset (részaránya 24 %), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 2 465 baleset (részaránya 16 %) történt.
A közúti balesetek túlnyomó részét, mintegy 61 százalékát a személygépkocsi vezetők okozták, a tehergépkocsi vezetők a balesetek 9 százalékának, az autóbusz vezetők pedig az összes baleset 1 százalékának az okozásáért felelősek. A kerékpárosok a balesetek 12 százalékát okozták, ami a rendőrség szerint továbbra is "kimagasló érték". Érdekes, hogy a motorosok (amibe a segédmotor-kerékpárosok is beletartoznak) összesen 1 514 balesetet okoztak, 3 százalékkal kevesebbet, mint a kerékpárosok.
Idén az ellenőrzéseken és a megelőzésen lesz a hangsúly
A rendőrség tájékoztatása szerint 2012-ben a hatósági ellenőrzésekre, a megelőzésre helyezik a hangsúlyt: a céljuk, hogy "mindenki épségben érjen haza, és nem lesznek toleránsak a közlekedési szabályokat durván megszegőkkel szemben, mert azok nemcsak a saját, hanem mások testi épségét is veszélyeztetik". Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság idei tervei között szerepel, hogy idén a kétkerekűek, azon belül is a kerékpárosok kerülnek a fókuszba, mivel a múlt évi statisztikák az derül ki, hogy a második helyen (12 százalékkal) a kerékpárosok állnak a balesetet okozók között. Ugyancsak kiemelt figyelmet kap idén a gyorshajtás - amely évek óta vezető baleseti ok - visszaszorítása, továbbá a passzív biztonsági eszközök, például a biztonsági öv használatára.