A sajtó számára kedden, a nagyközönségnek csak csütörtök reggel kezdődik az egyik legfontosabb európai autós rendezvény, a 82. Genfi Autószalon. Bár méreteit tekintve a svájci kiállítás elmarad a szeptemberi frankfurti és párizsi szalonok mögött, mégis ez számít a legrangosabb autós kiállításnak Európában, aminek nem csak az az oka, hogy évente megrendezik - Frankfurt és a francia főváros egymásnak adja a stafétát minden évben -, hanem az is, hogy óriási hagyománya van: az elmúlt több mint száz év alatt rengeteg legendássá vált modellről rántották már le a leplet a genfi Palexpo vásárközpontban. Ott, ahol most egy sereg újdonság áll reflektorfényben, pontosan 107 éve is autószalont tartottak, igaz jóval kisebb volt az első genfi szalon, de így is közel 17 ezren kíváncsiak voltak az 59 kiállító márka modelljeire.
Genf nagyságát és különlegességét pont az adja, hogy kisebb, mint a világ nevesebb autószalonjai, de a hely szűke miatt nincsenek óriási különbségek a standok méretei között, nem érezni azt a nyomasztó dominanciát, amelyet a hazai márkák szoktak kihasználni a világ többi pontján. Aki veszi a fáradságot, és valamilyen eszközzel letudja azt a mintegy 1300 kilométert, amely Magyarországot és Genfet elválasztja, összesen 260 kiállító újdonságát tapogathatja meg élőben. A világ- vagy európai premierek száma az idén mintegy 180, amelyek közül jó pár újdonságról már megjelent előzetes fotó és információ, ám a korábbi évek tapasztalataiból kiindulva sok meglepetés vár még ránk az első napokon. Az alábbiakban ábécé sorrendbe gyűjtöttük az eddig bejelentett legfontosabb újdonságokat. A listát átböngészve jól látszik, hogy az elektromos- és hibridmánia változatlanul tombol az autógyárak között, de tagadhatatlanul sportos lett az idei - eddig ismert - felhozatal.
Élő kép a szalonról: a BMW, a Mini, a Peugeot és a Mercedes standjának egy részletét lehet látni
Audi: úgy látszik, a négykarikás márka megelégelte, hogy elkönyvelték a szép, minőségi, de steril autók gyártójának, ezért három olyan modellt is bemutat Genfben, amely rácáfol erre a sztereotípiára: RS4 kombi, TT RS Plus, RS5 kabrió. Azonban nem ezek, hanem az új A3-as lesz a legfontosabb újdonság az Audi standján, amelyről ugyan már szinte minden kiderült, de élőben most láthatja először a nagyérdemű. Szintén most tartják az A6 Allroad és az A1 Sportback és Quattro bemutatóját is.
Bentley:EXP 9 F
Bertone: Nuccio
BMW: akárcsak az Audi, a BMW genfi kínálata se nevezhető visszafogottnak, most tolják reflektorfénybe az új csúcsdízelüket, az M550d-t, a felfrissített X6-ost, és a 6-os sorozat legerősebb, azaz M változatát. Egyelőre csak tanulmányként, de látható lesz az 1-es sorozat háromajtós változata egy új motorral, ám nem ez, hanem a csodaszép Gran Coupé lesz a legnagyobb látványosság a BMW standján.
Bugatti: Veyron Grand Sport Vitesse
Chevrolet: Cruze kombi,
Citroën: C1, C4 Aircross, DS4 Racing tanulmány
Dacia: Lodgy, Sandero Stepway 2, Duster Delsey
Ferrari: az olasz sportautógyár most mutatja be az 599GTB utódját, amely F12 Berlinetta névre hallgat, és annyit kell róla tudni, hogy az orrában egy 740 lóerős V12-es hörög, így nem csoda, hogy 3,1 másodperc alatt gyorsul százra, és 340 km/óra feletti a végsebessége.
Fiat: 500L, Punto ráncfelvarrás
Ford: a Ford standján szinte csupa olyan újdonság lesz, amelyet már bemutattak valahol korábban, de az tény, hogy Európában most lesznek először élőben láthatóak. Ilyen például az új Mondeo, amit Amerikában Fusion néven lepleztek le az év elején Detroitban, vagy a Kuga legújabb generációja, amit Escape néven sütöttek el tavaly novemberben a Los Angeles-i Autószalonon. A Ford újdonságai közül említést érdemel még Tourneo Custom nevű tanulmány, amely az új Transit előfutára, viszont az új mini egyterűből, a B-Maxból már a szériaváltozatot mutatják be.
Honda: CR-V
Hyundai: i30 kombi, i20 modellfrissítés,
Infiniti: Emerge-E tanulmány, FX Sebastian Vettel
Jaguar: XF Sportbrake
Kia: Ceed
Land Rover: Evoque kabrió tanulmány
Lamborghini: Aventador J Speedster
Lexus: LF-LC,
Maserati: GranTurismo Sport
Mercedes: a csillagos márkánál az eddig bejelentett modellek közül az A osztály látszik a legfontosabb újdonságnak, a külsejét próbálták ugyan titokban tartani, de a jelek szerint manapság ez szinte lehetetlen. A legnagyobb német konkurenseihez hasonlóan a Mercedes is bemutat Genfben egy olyan modellt, amelynek nem sok köze van a spóroláshoz és a környezettudatos autózáshoz, az önfeledt gumiégetéshez viszont annál inkább: SL 63 AMG. További Mercedes újdonságok még az E osztály 300 BlueTEC HYBRID, a C 180 és az E 220 CDI BlueEFFICIENCY Edition és a CL Grand Edition.
Mini: Clubvan, Countryman John Cooper Works
Mitsubishi: Outlander
Nissan: Invitation, Hi-Cross tanulmány,
Opel: az Ampera Év Autója címének mámorában mutathatja be az új hot hatchét, az Astra OPC-t az Opel. A 280 lóerős élményautó mellett az Irmscher által fejlesztett optikai kittel ellátott Insignia kombi Cross4 is debütál, amely leginkább az Audi Allroad Quattro jelenséget lovagolja meg. Valószínűleg a legfontosabb újdonság mégis a Mokka lesz, amely egy divatos jelenség, a Nissan Juke vetélytársa. A kis crossover csak az év végén jelenik meg, de már most látható lesz.
Peugeot: nagy premierre készül Genfben a Peugeot, amely a 208-astól körülbelül akkora sikereket vár, mint annak idején a 206-ostól. Ennek megfelelően tanulmányautóként már most bemutatják a GTI verziót is. Annyira jól sikerült a PSA-konszern (Peugeot-Citroën) és a Mitsubishi együttműködése, hogy az Outlandernél eggyel kisebb kategóriában is folytatják. Az ASX alapjaira épített 4008-as csak formailag tér el az ASX-től, de ez nagyon jót tesz neki. Emellett még a modellfrissített 107-es is itt debütál.
Porsche: Boxster, 911 kabrió, Panamera GTS
Renault: kevés átütő újdonság lesz a francia autógyár standján, a modellfrissített Mégane mellett bemutatkozik a faceliftes Twingo RS változata. Fontos újdonság viszont a Zoe nevű villanyautó, amely arról vált híressé, hogy két Renault család is perli a gyárat, attól félnek, hogy a Zoé nevű lányokat csúfolni fogják az autó neve miatt.
Seat: az Ibiza modellfrissített változata mellett a négyajtós Mii-t találjuk majd a spanyolok standján. Szériaközeli tanulmányként az új Toledo is megmutatja magát, amely a Skoda MissionL tanulmányára épül.
Skoda: Citigo
Suzuki: környezetbarát tanulmányokkal jelentkezik a Genfi Autószalonon, a hibrid Swift különlegessége az, hogy soros, vagyis a benzinmotor csak az akkumulátort tölti. Emellett egy szupertakarékos tanulmányautó (G70) is bemutatkozik.
Tata: Megapixel
Toyota: a japánok legfontosabb európai újdonsága a Yaris Hybrid, amiről már mindent tudunk, de most mutatkozik be hivatalosan. A japánok emellett egy eddig titkolt hibrid sportautó-tanulmányt is megmutatnak, valamint az Aygo modellfrissített változatát is Genfben lehet majd először látni. Természetesen itt is látható lesz a nyártól kapható konnektorról tölthető Prius, valamint az egyterű Prius is. Újdonságnak már csak jóindulattal lehet nevezni a GT 86 nevű kis sportautót, ám Európába csak most jutott el először hivatalosan.
Volvo: gyalogosvédelmi szempontból a Genfi Autószalon egyik legérdekesebb modellje lesz a Volvo V40-es, amely egy, a Ford Focus alapjaira épített kompakt, de a futóművét teljesen áthangolták a volvós vezetési élmény miatt. Hatféle motorral kapható, de a legfontosabb újdonsága a gyalogoslégzsák, amely gázolásnál a szélvédő tövében fújódik fel.
Volkswagen: a német konszern leginkább az Év Autója választáson második helyet szerző Up!-ra alapozza a programját, hiszen hivatalosan itt leplezi le a négyajtós verziót. Emellett még különböző ötletes tanulmányok is bemutatkoznak, amelyek téli, crossoveres, vagy éppen svájci megjelenést kaptak. Érdekesség még a földgázos verzió, amely 79 g/km-es szén-dioxid-kibocsátásra képes. Most mutatkozik be az új Golf Cabrio, míg a Cross Coupé tanulmány most dízel-hibrid motorral látható.
Genfben hirdették ki az Év Autója díj nyertesét: győzött az Opel Ampera A Car of The Year szervezet vezetői és a Genfi Autószalon rendezői egy új hagyományt kívánnak megteremteni azzal, hogy a korábban megszokottól eltérően az európai Év Autója-díjat nem év végén, hanem a Genfi Autószalon előestéjén jelentették be. A két szervezet szándékai szerint ebből az átadásból a következő években hagyomány lesz, hiszen a Genfi Autószalon nem is lehetne jobb alkalom a díjátadásra. Minden évben nem csak a gyártók, hanem a teljes autós szakma megjelenik ezen a kulcsfontosságú kiállításon. A 2012-es európai Év Autója díjat az Opel Ampera és vele teljesen azonos Chevrolet Volt nyerték meg. A 23 ország 57 autós szakírójából álló zsűri toronymagasan a konnektorról is tölthető hibrideket hozta ki győztesnek, a második a Volkswagen UP!, a harmadik pedig a Ford Focus lett. |