A Genfi Autószalon egyik legrosszabbul őrzött titka volt az új Mercedes-Benz A osztály, már a premier előtt tucatnyi fotó jelent meg az autó harmadik generációjáról. Eddig félig-meddig kívülállóként szemlélte a prémium kompaktok harcát az A osztály, a teljesen új formatervnek köszönhetően mostantól a kategória egyik legkomolyabb szereplőjeként beszélhetünk róla.
Szakított a Mercedes az előd egyterűs megjelenésével, az új A osztály egy klasszikus ferdehátú látványos formai megoldásokkal. Testvérmodelljéhez, a B osztályhoz hasonlóan légellenállási együtthatója (0,26) is kifejezetten alacsony, ez annak köszönhető, hogy a mérnökök az alapoktól építhették újjá az autót.
A fronthajtású MFA padlólemezre épülő A osztály 4292 milliméter hosszú, 1780 milliméter széles és 1433 milliméter magas, utóbbi adat 16 centiméteres csökkenést jelent az elődhöz képest. Jelentősen, a teljes arányváltás jeleként 40 centivel nőtt a hosszúság, a szélesség két centivel lett nagyobb.
A szeptemberi piaci starttól három-három benzines és dízelmotorral lesz kapható az A osztály: az A180 1,6 literes turbómotorja 122 lóerős, a blokk A200-ba kerülő változata 156 lóerőt tud. Az A250 kétliteres turbómotorral kerül piacra, teljesítménye 211 lóerő. Az 1,8-as dízel 109 lóerős (250 Nm) az A180 CDI-ben, ugyanez a motor 136 lóerőt (300 Nm) ad le az A200 CDI-ben. Az A220 CDI 2,2 literes motort kap 170 lóerős teljesítménnyel és 350 Nm-es nyomatékkal. Minden motorhoz start-stop kapcsolódik, alapáron hatfokozatú kézi, felárért hétfokozatú duplakuplungos váltó jár.
Három felszereltségi szinttel érkezik az autó, ezek az Urban, Style és AMG Sport. Utóbbi modell sportosabb karosszériával, 18 colos felnikkel, vörös féknyergekkel és feszesebb felfüggesztésekkel készül. Később valódi AMG modell is megjelenik a kínálatban, ennek teljesítménye 320 lóerő körül várható, illetve összkerékhajtású változatok premierjét is tervezik.
Az új A osztály vezethetőségén is sokat dolgoztak, új a négylengőkaros hátsó futómű, illetve az elektromechanikus kormányzás. Alapfelszerelés a radaros ütközésmegelőző rendszer adaptív fékasszisztenssel, de a Mercedes egyéb ismert extrái is rendelhetők az A osztályhoz, először jelenik meg például a modellben a Pre-Safe. Annak jeleként, hogy az autóval a fiatalokat is szeretné megszólítani a gyártó, házon belül egy iPhone-alkalmazást fejlesztettek, amely az Apple okostelefonját összeköti a fedélzeti számítógépes rendszerrel.