Az országos használtautó-kereskedői hálózattal rendelkező Weltauto legújabb összesítése szerint tavaly összesen 31 313 gépkocsit importáltunk, a behozott autók átlagosan 8,2 évesek voltak. A magyar vásárlók körében a legkedveltebb piac Németország, Olaszország és Belgium. A cég sajtóközleménye szerint nagyon sok törött, illetve 14 évnél is idősebb autó érkezik az országba, így a külföldről behozott autók miatt sem fiatalodott jelentősen a hazai gépjárműállomány, amelynek majdnem 12 év az átlagéletkora.
Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója szerint a tavalyi statisztikákból az látszik, hogy a behozott autók 80 százaléka 10 évnél régebbi. "Attól nőtt ez a szám, hogy 2011 júliusában nemcsak a regisztrációs adó csökkent, hanem változott az avultatási rendszer is (amely alapján egy autó értéke csökken az idővel), így már hamarabb nullára avultatják az adót, jobban megéri 11-12 éves autókat behozni. Abban az esetben még kedvezőbb az import, ha az autók kisebb mértékben töröttek is. Nem totálkárosak, csak nem éri meg őket kint javítani. Nagyon alacsony áron behozhatók, majd itthon donor autókból, sufniműhelyekben megjavítják őket. Az autók egy része saját használatra érkezik, de egy része hamis, titkolt múlttal, sérülésmentes autóként kerül be a hazai kínálatba."
"Mi nem szeretnénk importálni, hiszen abban hittünk, hogy a magyar piac elegendő alap. Az utóbbi években az újautó-eladások olyannyira visszaestek, hogy az 1-3 éves kategóriában nagyon nehéz megfelelő állapotú használt autót venni. Gyakorlatilag csak céges autók jelennek meg háromévesként a kínálatban, de ezek nagyon egy sztenderdnek felelnek meg, miközben az ügyfelek mindig mást szeretnének" - mondta a Weltauto márkaigazgatója.
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke az autóimport megemelkedését alapvetően pozitív változásnak tartja, idén további 15-20 százalékos növekedésre számít. Az MGOE elnöke szerint döntő többségében fiatal, jó minőségű járművek érkeznek, amelyeknek körülbelül 10 százaléka törött. "Azt fontos kiemelni, hogy ezek a sérült autók jellemzően nem totálkáros roncsok, sokkal jobb állapotúak annál, mint amit a hazai biztosítók még forgalomra alkalmasnak minősítenek."
Így változott a regisztrációs adó mértéke januárban:
Környezetvédelmi osztályba sorolás | |||||||||
A regisztrációs adó mértéke forintban | 11-nél jobb | 9-11 | 6-8 | 4 | 4-nél rosszabb | ||||
2012 | 2011 | 2012 | 2011 | 2012 | 2011 | 2012 | 2011 | 2012 | |
Benzines 1100 cm3-ig és dízel 1300 cm3-ig | 45000 | 250000 | 180000 | 372000 | 270000 | 499000 | 360000 | 749000 | 540000 |
1101-1400 cm3 benzines, illetve 1301-1500 cm3 dízel | 65000 | 361000 | 260000 | 542000 | 390000 | 722000 | 520000 | 1,08 m | 780000 |
1401-1600 cm3 benzines, illetve 1501-1700 cm3 dízel | 85000 | 478000 | 340000 | 722000 | 510000 | 966000 | 680000 | 1,43 m | 1,02 m |
1601-1800 cm3 benzines, illetve 1701-2000 cm3 dízel | 135000 | 743000 | 540000 | 1,1 m | 810000 | 1,48 m | 1,08 m | 2,23 m | 1,62 m |
1801-2000 cm3 benzines, illetve 2001-2500 cm3 dízel | 185000 | 1,02 m | 740000 | 1,53 m | 1,11 m | 2,04 m | 1,48 m | 3,06 m | 2,22 m |
2001-2500 cm3 benzines, illetve 2501-3000 cm3 dízel | 265000 | 1,47 m | 1,06 m | 2,2 m | 1,59 m | 2,93 m | 2,12 m | 4,4 m | 3,18 m |
2500 feletti cm3 benzines, illetve 3000 cm3 feletti dízel | 400000 | 2,23 m | 1,6 m | 3,35 m | 2,4 m | 4,46 m | 3,2 m | 6,69 m | 4,8 m |
Teljesen elektromos meghajtású autók | 2011-ben 190 000 Ft, 2012-ben 0 Ft | ||||||||
Hibrid meghajtású autók | 2011-ben 190 000 Ft, 2012-ben 76 000 Ft |
Nyugat-Európában a magas javítási költségek miatt az ilyen fiatal, törött autókat jellemzően nem javítják, inkább nyomott áron eladják. "A januári regisztrációsadó-változások miatt az ilyen - jellemzően Euro 4-es és 5-ös minősítésű, 2005 és 2010 között gyártott - törött autókat érdemes behozni és itthon javíttatni. Fontosnak tartom kiemelni, hogy ez pozitív dolog, hiszen munkahelyeket teremt, kicsit felrázza az iparágnak ezt a részét. Sőt, nem egy esetben ezeket az autókat utána visszaviszik Nyugat-Európába."
A Weltauto kutatása szerint a behozott autók között nagyon sok 14 évnél idősebb is van, de Fojt Attila figyelmeztetett arra, hogy a statisztika néhány részletet eltorzít. "A behozott autók között ugyanis százas nagyságrendben vannak olyan veterán korú (esetenként 40-50 éves) autók is, amelyek nem kapják meg az OT minősítést, de ettől függetlenül kiváló állapotban lévő különlegességek. Ezek rendkívüli módon rontják az átlagéletkort, miközben jellemzően csak hobbicélra használt, muzeális járműként jelennek majd meg a hazai autóparkban."
"A statisztikák szerint a behozott autók körülbelül 50 százaléka 8 évnél idősebb, de összességében mégis alapvetően fiatalodik a gépjárműállomány, hiszen a jelenlegi 11,7 éves átlagon ez is javít, még ha nem is a kívánt mértékben" - mondta az MGOE elnöke.
Egy országos hálózattal rendelkező használtautó-kereskedő cég értékesítője azt mondta, "a regisztrációs adó változása miatt alapvetően fiatal törött autót érdemes behozni, hiszen a fiatal és sérülésmentes autók kint drágábbak. Nálunk az a jellemző, hogy külföldi oldalakon meghirdetett 1-2 éves, alig használt autóink iránt tőlünk nyugatabbra élő vevők is érdeklődnek, nem egy esetben már vásároltak is. Ebben a forintárfolyam is szerepet játszik, illetve nekik a 27 százalékos áfával sem kell számolniuk. Az biztos, hogy a korábbi években csökkenő újautó-eladások miatt nagyon leszűkült a kínálat az 1-3 éves autók között. A tíz évnél öregebb autókat pedig jellemzően magánemberek hozhatják be, mi nem foglalkozunk ilyesmivel, és nem is szándékozunk."
Egy magánember az [origo]-nak azt mondta, azért hozott be saját használatra több fiatal, kis futásteljesítményű törött autót, mert így összességében jobban járt. "Két azonos típusú, de különbözően sérült autót vettem kint nagyon olcsón, amiből itthon egy lesz, körülbelül 1-1,5 milliót spórolok ezen. Azért döntöttem a külföldi törött autó mellett, mert így legalább tudom, hogy mire számíthatok, ezeknek a sérült autóknak a kilométerével sem machinálnak. A regisztrációs adó is nagyon kevés rájuk, mert már Euro 5-ösök. Az itthoni autókkal nagyon rossz tapasztalataim vannak, manapság csak visszatekert céges autókat vagy tesztautókat kapok ilyen kevés kilométerrel. De azon sem lepődnék meg, ha egy hasonló, töröttekből összerakottat akarnának nekem sérülésmentesként eladni."
Mire figyeljünk külföldi vásárlásnál? "Amennyiben a határon túl keressük leendő autónkat, érdemes még inkább körültekintőnek lenni. A vásárlás előtt javasolt lekérdezni a kocsi szerviztörténetét, érdemes akár szakemberrel is tüzetesen átnézetni a kiszemelt autót, és fordítsunk nagy figyelmet a dokumentációra is" - adott tanácsokat Horváth Zoltán. "A külföldi autóvásárlás másik nagy buktatója, hogy vannak csalók, akik előleget kérnek autóvásárlás esetén. Ha más országból szeretnénk autót venni, soha ne utaljunk előre pénzt, mert nagy valószínűséggel soha többé nem látjuk viszont a kifizetett pénzt" - mondta. |