1962-ben kezdődött a nyíregyházi gumigyár története, a gumiipar egyes termékeinek gyártását költöztették a térségbe. Pöttyös labdákkal indult a termelés, a hetvenes években már gumimatracot és felfújható gumicsónakokat is készítettek a munkások. Ekkortájt jött a fordulat, az exportra való termelés kapott prioritást, így született meg a Taurus Gumiipari Vállalat és kezdődött el a mezőgazdasági abroncsok készítése.
1979 novemberében adták át az új üzemet, a gyártási eljárást az amerikai BF Goodrichtől vásárolta meg a cég és honosította meg a textilradiál szerkezetet. Komoly nemzetközi sikereket követően a Michelin szemet vetett a Taurusra és 1996 októberében privatizálta a vállalatot, az első Michelin-Kleber márkájú mezőgazdasági abroncs 1998 augusztusában készült el.
2004-ben úgy döntött a cégcsoport, hogy személyautóabroncsok gyártására áll át Magyarországon, az első darab egy évvel később el is készült, a sorozatgyártási engedély 2006-ra érkezett meg. Folyamatos bővítések eredményeként jelenleg évi kétmillió darab abroncsot állít elő Nyíregyházán a Michelin, a gyár ötvenedik évfordulója alkalmából mi is végigsétálhattunk a gépsorok mellett.
Készül az abroncs futófelülelete
A Michelin prémiummárkák számára gyárt nagyteljesítményű gumikat Magyarországon, 16-21 colig 120 különböző méretben és húszféle mintázattal. Gyárilag a Nyíregyházán készült Michelinek kerülnek több Porschére, Land Roverre és Volvóra, a teljes termelés mintegy harmada jut egyenesen az autógyártókhoz. Az exkluzív jellegű gyártás miatt egy-egy sorozat gumiból mindössze 15-30 ezer darab készül, sok a méretváltás. Egyes méreteket kizárólag Nyíregyházán készít a Michelin.
Itthon a gyártási fázisok nem mindegyikével foglalkoznak, a titkos összetételű nyers keverék és a merevségért felelős acélszövet egyéb üzemekből érkezik Magyarországra. Kevés emberi beavatkozást igényel a nyers gumi kész abronccsá formázása, a sorokon dolgozó munkások főleg felügyelő szerepet látnak el.
A nyers gumi felépítése nem automatizált folyamat
A nyers gumikeveréket hatalmas gépek szívják magukba és préselik lapossá, közben egy másik állomáson kézi erővel vágja méretre egy munkás az aktuális modellnek megfelelő acélszövetet, míg egy másik az oldalfallal foglalkozik. Nagyon leegyszerűsítve a folyamatok egy ponton találkoznak, elkészül a nyers abroncs tapadós futófelülettel, de még mintázat nélkül. Maga a futófelület is egy keverék, külön összetevők felelősek a tapadásért és a gördülési ellenállásért/takarékosságért, utóbbira a hűtőszekrényekről ismert jelölési rendszert vezetnek be idén. Az energiatakarékosság szerint matricázott gumik gyártása szeptemberben indul Nyíregyházán.
Következő fázis a vulkanizálás: a nyers abroncsot egy ballon felfújásával préselik bele a jelöléseket és mintázatot tartalmazó formába. A Michelin a folyamathoz gőzt használ, a vulkanizálás időtartama és az alkalmazott hőmérséklet ipari titoknak minősül. Minden egyes abroncsot szemrevételezéssel megvizsgálnak, kézi erővel letépkedik róluk a vulkanizálás után megmaradt, túlságosan nagy méretű gumidarabokat, majd egyes abroncsokat szúrópróbaszerűen számítógéppel is megvizsgálnak, ebből következtetve az aktuális sorozat minőségére.
A nyers gumi elkészülése után szállítószalagra kerül
Az utolsó fázisban minden egyes abroncsot az előírt nyomásra fújják fel és futáspróbának vetik alá. Az eredmények alapján minden egyes gumi kap egy osztályzatot, de a Michelin nem alkalmaz megkülönböztetést: olyan nem lehetséges, hogy a gyengébben sikerült darabokat például csak Kelet-Európában dobja piacra. A mintázatukban kishibás darabokat csiszolással javítják, az esetleges nagyobb hibák esetén gumipótlásra is sor kerül, de ezeknek a daraboknak a minősége állítólag megegyezik az eleve hibátlanokéval és piacra is kerülnek. A javíthatatlan abroncsokat megsemmisítik, a napi selejtszám titkos.
A szállítópályán a vulkanizálóhoz vezet az út
De mitől szőrös az új abroncs? Attól, hogy a vulkanizálási eljárás során a formába nagy nyomással préselik a gumit, a gyártástechnológiai okok miatt hagyott kis nyílásokon távozó gumi pedig szőrösödést okoz. Festett csíkok megrendelői igénytől függően kerülnek a gumikra, sok partner számára - raktározási okok miatt - így könnyebb a méretosztályozás. És nem rejtély többé az sem, hogy egyes modellek anyagukban mitől mattak vagy fényesebbek: utóbbi főleg a jóval lágyabb téli abroncsokra jellemző, amelyekhez puhább gumikeveréket is használnak. Ez hajlamosabb beleragadni a vulkanizáló formába, ezt elkerülendő alkalmaznak olyan anyagokat, amelyek a fényes csillogásért felelősek.