Beköszöntött az első nagy nyári kánikula, jócskán harminc fok fölé emelkedett a nappali csúcshőmérséklet. Az orvosmeteorológiai tájékoztatók is rendszeresen felhívják a figyelmet arra, hogy nagy hőségben az autóvezetők egy része feszültebb az utakon, türelmetlenebbül viselkedik, aminek élettani okai vannak: nagy melegben a szív gyorsabban ver, ennek következményeként fokozódik az izzadás és erősödik a stressz. Kánikulában a gyalogosok, kerékpárosok, motorosok is kiszámíthatatlanabbul közlekednek, ezért fokozottabban kell figyelni rájuk. Felmérések igazolják, hogy hőségben a hosszú, monoton vezetés is balesetveszélyes.
"Nagy melegben csökken a vérnyomás, emiatt gyengül a koncentráció, lankad a figyelem. Ez nagyon veszélyes, ezért érdemes odafigyelni a jelekre, akár többszöri megállással is frissítsük fel magunkat" - figyelmeztet Dr. Komka Zsolt sportorvos. "Mindig legyen az autóban folyadék, hogy pótolni tudjuk az izzadással elveszített vizet. Normál esetben a napi ajánlott folyadékmennyiség másfél-két liter, de extrém helyzetben akár négy-hat liter folyadékot is veszít a szervezet, amit nem elég sima vízzel pótolni. Ekkora folyadékvesztésnél már az ásványi sók pótlására is figyelni kell."
A kajak-kenu válogatott csapatorvosa ilyen helyzetekre izotóniás italokat ajánl a sportolóknak, az átlagembereknek azonban a sima ásványvíz is megfelelő. "Csak úgy induljunk el, hogy előtte gondoskodunk folyadékról. A hűtött italok csökkentik a szervezet belső hőmérsékletét, a cukros üdítők pedig az éhségérzetet csillapítják. Bizonyos országokban meleg italokat fogyasztanak kánikulában, mert ezek a bőr pórusainak kitágításával, a párologtatás erősítésével önhűtő reakciót váltanak ki a szervezetből. A pórusok szabadon tartása végett kerülendő a nehéz, zsíros ételek fogyasztása."
A folyadékpótláson túl egyszerű trükkökkel is enyhíthetjük a kánikula hatását. Hasznos lehet a világos színű, bő szabású ruhák viselése, a szellős öltözék kevésbé veszi át a meleget. Sokakat bánt az erős napsugárzás, emiatt is idegesebbek, a hunyorgás miatt figyelmetlenebbek lehetnek, érdemes beszerezni egy jó minőségű, megfelelő UV-védelmet biztosító napszemüveget beszerezni. Az olcsó, rossz minőségű szemüvet többet árt, mint használ, ezen nem érdemes spórolni.
Hőségben a kerékpárosok is kiszámíthatatlanabbul mozognak, figyeljünk rájuk
Sokat segíthet a fólia
Nyáron, tűző napon az autók utastere nagyon gyorsan felmelegszik, extrém esetben akár percenként egy fokot is emelkedhet a hőmérséklet. Jó minőségű fóliával, körülbelül 30-40 ezer forintból érdemes besötétíteni a B oszlop mögötti részt, de az autó leparkolása után a szélvédő mögé is érdemes hővisszaverő takarófóliát tenni. Legjobb, ha árnyékos helyen parkolunk, akár egy kis kitérőt is vállalva.
Kisgyerekeket és állatokat tilos az autóban hagyni, mert a gyorsan emelkedő, akár 60-70 fokot is elérő belső hőmérséklet életveszélyes lehet. Álló motorral, kikapcsolt klímával árnyékban is emelkedhet annyit a hőmérséklet, hogy az megterheli a kicsik szervezetét, ilyenkor se hagyjuk magukra őket. Lehetőség szerint gyerekülésben se aludjanak úgy, hogy közvetlen napsugárzás éri őket.
A B oszlop mögött lefóliázott autó sokkal kevésbé melegszik
Használjuk a klímát, de okosan
Ha egy autó elviselhetetlenül felhevült, akkor elindulás előtt érdemes az utasteret járó motorral, maximális erősségűre kapcsolt klímával és nyitott ablakokkal kiszellőztetni. Az autóba való beszállás után vissza kell venni a légkondicionáló erősségét: az utastér maximum a külső hőmérsékletnél nyolc-tíz fokkal lehet hűvösebb, az emberi szervezet az ennél nagyobb hőmérséklet-különbségeket nehezen viseli el. Ne irányítsuk közvetlenül magunkra a hideg levegőt, mert ez megfázást, ízületi gyulladást okozhat. Állandóan nyitott ablakokkal sem érdemes vezetni, a huzat fülgyulladást vagy megfázást okozhat, miközben a zajterhelés fokozza a stresszt.
Egy korábbi cikkünkben foglalkoztunk azzal, hogy a klímaberendezések tisztítására is érdemes odafigyelni. Az autóklímák javításával is foglalkozó Kardos Béla szerint a poros, városi környezetben a pollenszűrő cseréje akár 5000 kilométerenként is szükséges lehet, hiába ajánlanak a gyártók 8-10 ezres periódust. Ha a pollenszűrő eltömődik, nem képes átereszteni a szükséges levegőmennyiséget, ami csökkenti a klíma hatékonyságát, de a koszos szűrőben allergiát és légzőszervi megbetegedéseket okozó gombák és baktériumok is megtelepedhetnek.
A külső hőmérsékletnél maximum 8-10 fokkal legyen hűvösebb az utastér
Ne tele!
Rekkenő hőségben ne töltsük tele a tankot, mert magas hőmérsékleten az üzemanyag térfogata megnő, ezért szivároghat, és fennáll a veszélye annak, hogy akár be is gyulladhat.