Egy filmsztár autó bármit kibír, elrettentő példa a Szállító 3 Audija
A filmek kissé elrugaszkodott valóságát elsősorban Hollywoodnak köszönhetjük. Európában sem a happy end, sem a felszínesség nem volt divat évtizedeken át, nem csoda, hogy sokáig a hétköznapi világ is sokkal valóságosabban, tárgyilagosabban jelent meg a vásznon. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne csúszott volna be egy-két baki, ne kellett volna kompromisszumot kötni a technika korlátai miatt. Gyakran a látvány igényli a csúsztatást, de az anyagiakon is sok múlik, amire a filmesek a világ minden pontján rendkívül érzékenyek.
Az autó kiválasztása
Alain Delon többnyire Lanciát vezetett, új autókat akkor törnek, ha van szponzor
Mutasd az autód, megmondom, ki vagy! Ennek a filmekben többszörös a jelentősége, hiszen egy jól kiválasztott kocsi sokat elárul a tulajdonosáról. A stáb hasonlóan válogatja az autókat, mint a színészeket. Többnyire a kellékes dolga, de nem ritka, hogy a rendező vagy a színész választ megfelelő járgányt. Gyakran a szponzor segít a döntésben egy termékelhelyezéssel, vadonatúj autó jellemzően ilyenkor szerepel egy filmben. Jackie Chan életre szóló szerződést kötött a Mitsubishivel, ahogy Alain Delon is a Lanciával, vagy a Cobra 11 csapata a BMW-vel.
Amerikai filmekben a bűnözők német autót vezetnek, ez fordítva is érvényes
Amikor nem köti ilyesmi a készítőket, jönnek a megszokott típusok. A gazdagok Mercivel vagy BMW-vel, esetleg Porschéval járnak, a rosszfiúk az amerikai filmekben német, a német filmekben amerikai autót vezetnek. Hollywood gyakran veszi elő a klasszikus modelleket is, izomautó csak gengszteré lehet, többnyire ijesztőnek és agresszívnek is mutatják, ha viszont a jófiú jár régi nagyvassal, akkor az lepusztult állapotban van. Szegény vagy peches karakterek alá rendszeresen kicsi japán autót vagy Volvót tesznek, szintén leharcolt külsővel.
Öreg amerikai nagyvassal csak lepusztult állapotban járhatnak a jófiúk
Négykerekű statiszták
A háttérben guruló autókkal csak akkor törődik a stáb, ha szerepük van a filmben. Előfordul, hogy még akkor sem, szinte minden, néhány évtizeddel visszahelyezett jelenetben látszanak időutazó kocsik, amelyek akkor elvileg még nem is léteztek. Ha a szereplők vezetik is ezeket, az legalább olyan kínos, mint a karóra egy görög drámában, de a készítés időpontjában játszódó jelenetek sem mindig pontosak. Az amerikaiak elképzelése szerint Európában csupa öreg autó jár, és ehhez tartják is magukat, különösen, amikor nem eredeti helyszínen forgatnak.
A Szállító 3 alapján Magyarországon 2008-ban is gyakori a Moszkvics és a Volga
Bevett szokás a volt szocialista blokk országait elmaradott szovjet tagállamnak beállítani. Az utcák csúnyák, mindenhol csupa lepukkant, koszos orosz autó jár 2000 után is. Az öreg kocsikra nem pusztán ezekben a jelenetekben van szükség. A nyolcvanas évek óta a tizen- és huszonéves, tehát éppen életük legértéktelenebb fázisában járó autókat törik össze. Ebben már az európaiak a csúcstartók, arra is képesek, hogy a kritikus ponton a sztárautót kicseréljék egy régebbi modellre vagy kemény munkával átmaszkírozzanak egy olcsóbbat.
Idilli autókázás
A hajsza jelenetében nincs belső tükör, nem áll egyenesen a kormány, és nem néznek előre
A szereplők akkor is gyakran ülnek autóban, ha nincs akció. Ilyenkor vagy bekameráznak egy kocsit és igazi úton viszik egy tréler platóján, vagy a klasszikus, vetített hátteres megoldást választják. Utóbbi olcsóbb és egyszerűbb, viszont nagyon illúzióromboló, sajnos mostanában újból elővették. Bárhogy is döntenek, a fejtámlákat és a belső tükröt ki szokták venni, hogy jobban lehessen látni a szereplőket. Ilyenkor a kormány rejtélyes okból kilencven fokkal elfordítva áll, vagy ide-oda rángatják, hogy meglegyen a hatás, pedig éppen ettől lesz életszerűtlen.
Az utolsó akcióhősben a legtöbb klisét kigúnyolták, itt is el van fordítva a kormány
Beszélgetés közben hosszan nézik egymást, az útra sokáig oda sem pillantanak, amit a sivatagi egyenesekkel lehet ugyan magyarázni, de városban is eljátsszák. Kiszállás után az amerikaiak nem húzzák be a kézi, illetve lábféket, és nem zárják be az ajtót. Európában óvatosabbak, bár a kabriókba ők is egyszerűen csak beugranak. Sosem állítják át az ülést egymás után, még ha egy fej különbség is van a két sofőr között. Az övet a tengerentúlon szinte sosem használják, de ha baj van, jön a típusmondat: "Kösd be magad, ez rázós lesz!"
Így gondozd a kocsidat!
A vásznon - akárcsak a színészek - a kocsik is mindig jól néznek ki, tisztán csillognak, vagy ha mégsem, annak megvan az oka a forgatókönyvben. Egy kocsi értékét a hatlemezes CD-tár és a bőrülés határozza meg. Ha valaki az autójával dicsekszik, vagy látványosan vigyáz rá, akkor a stáblista megjelenése előtt még biztosan összetörik. Ugyanígy járnak azok is, amelyeket zsaruk koboznak el. Tulajdonosa mindig éppen a szalonból jön, de ezt általában csak a nézők tudják meg, mert a főszereplő addigra üveghangon elhajt vele.
A Die Hard 3-ban aranyrúddal törték be az üveget, de ráültek a szilánkokra
Apropó, üveg: ha utcán parkoló kocsit visznek el, kézzel betörik az üveget, és ráülnek a szilánkokra. Mindkettő fájdalmas lenne. Az így szerzett autóból egy hosszabb úton biztosan kifogy a nafta. Tankolásnál beakasztják a pisztolyt, a tank hirtelen megtelik, és ahelyett, hogy zárna a szelep, spriccelni kezd a benzin, ezután műfajtól függően a cipőtől a benzinkútig bármi kigyulladhat.
Benzinkutas kilocsolós, cipőfelgyújtós jelenet a Dumb & Dumberben
Murphy hatása is erősen érezhető a vásznon. Road movie esetén ami el tud romlani, az el is romlik, még szerencse, hogy elég egy kicsit nyúlkálni a motorházban, és előbb-utóbb minden autó elindul. Elromlani kifejezetten vasúti átjáróban szeretnek a filmes autók, ilyenkor nem jó az önindító, vagy nem ugrik be a váltó, de az utolsó pillanatban elég rácsapni a kormányra, és minden helyrejön, persze nem árt ismételgetni a típusmondatot: "Ne tedd ezt velem!"
Az autós üldözés
Minden akciófilm sava-borsa, az autós produkciók csúcspontja. Megszervezése, koordinálása rengeteg megfeszített munkát és koncentrációt, profi sofőröket és komoly szervezést kíván. A jeleneteket nem egyszerre, hanem folytatólagosan veszik fel, a néhány percnyi száguldást sok apró darabból rakják össze.
A Nyolc tanú Astrája elképesztő tempót diktál, és mindent kibír
Egy-egy repülés vagy karambol képes elvinni egy forgatási napot, így a legnagyobb költségvetésű szuperprodukcióban is maradnak hibák. Legfeltűnőbb az autók sérüléseinek váltakozása. Mivel egy autóból többet is elhasználnak, nem mindig tudják megfelelően pótolni az addig szerzett horpadásokat, néha a típus is változik.
Ha egy autó nem megy jól, akkor biztos kicsi és rozoga, ilyen a Die Hard 3 Yugója is
Üldözéshez szükség van legalább két autóra, az sem baj, ha nem egyforma teljesítményűek, a filmesek ugyanis nem sokat törődnek az autók valódi képességeivel. Ennek a hátterében is az amerikai gondolkodás bújik meg, a tengerentúlon az emberek hozzá vannak szokva, hogy a motorok erősek, amit csak az olajválság kisautói törtek meg a hetvenes években, így ha egy üldözés közben nem elég nagy a tempó, a lassú kocsit vezető sofőr a szokásos típusmondattal hűti le társát: "Nem tehetek róla, ez a kocsi csak ennyit bír".
Ők húzzák a rövidebbet A filmesek körében vannak bejáratott típusok, melyek feltűnése garanciát jelent a látványos kaszkadőrmutatványra. Ilyen a hatvanas évekbeli nyitott Ford Mustang és a Citroen DS. Kilencvenszázalékos valószínűséggel törik össze vagy robbantják fel őket. A legszerencsétlenebb típus mégis a Jaguar XJ. Európában és Amerikában egyaránt az örök vesztes szerepét játssza. Mivel angol gyártmány, nagy az értékvesztése, gyakran elromlik, és drága a biztosítása, ezért olcsón hozzá lehet jutni, mégis feltűnően szép, a gazdagság szimbóluma, töréshez ideális. Hasonlóan rossz sorsra jut minden Ford Tempo, amely a hollywoodi kellékesek kezébe kerül. Az amerikai Trabantot olcsósága teszi a B kategóriás filmek robbantós autójává. Követhetetlen, hogy a Cobra 11 stábja hány autót tört már össze tizenhat év alatt, de a legtöbb Opel Kadett vagy Astra volt, bár a BMW-től ajándékba kapott, változatos módon megsemmisített nullszériás kocsik számát megbecsülni is nehéz lenne. Velük csak a Hazárd megye lordjai stábja versenyezhet több száz totálkárosra tört Dodge Chargerrel. A főszereplő autójánál már csak rendőrautónak lenni rosszabb. Ennyi törésre való, leselejtezett kocsija egyik ország rendőrségének sincs, a villogó és a felirat nem más, mint jelmez. |
Mindenki kiválóan vezet, még egy cicababa is, ha mégsem, akkor viszont reménytelen eset, és a főhősnek át kell másznia a kormány mögé menet közben. Említettük, hogy minden autó elképesztő tempóra képes, amit gyakran egy másik kocsi hangjának alákeverésével is a tudtunkra adnak. Ennél is feltűnőbb, hogy vezetés közben mindig lehet még lejjebb nyomni a gázpedált, és akár százszor sebességet váltani, ami mindig újabb gyorsítási lehetőséget jelent. A hatás kedvéért a gumik nemcsak aszfalton, hanem földúton is csikorognak.
A Halálos iramban filmekben sportot űznek a folyamatos váltásból
Az üldözés kivétel nélkül karambollal ér véget, addig viszont a tankokat megszégyenítően mindent kibírnak a kocsik. Számtalanszor összeütköznek, átmennek a falon, lépcsőn hajtanak le, ugratnak, közben nem megy tönkre sem a motor, sem a futómű. Szemfülesek kiszúrhatják, mikor görbül el a tengely vagy rogy meg az alváz egy mutatvány után, mégis elég egy vágás, és mennek is tovább. Sokszor kívülről nem is látszik sérülés. A lövések lepattannak, majd először a lámpák és az üvegek törnek ki látványosan. Viszont akár egy hétköznapi autó ajtaja is golyóálló, fedezéknek is jó.
A fizika törvényei nem hatnak a filmes kocsikra, egy téglafal semmiség
Az autók mellől persze előbb-utóbb elpártol a szerencse, és a semmitől is képesek felborulni, vagy egy másiknak nekiütközve a levegőbe repülnek, amit egy elrejtett piparámpával oldanak meg. Gyakran hivatkoznak a légzsákra, mint a biztonság zálogára, bár nem nyílik ki soha, vagy legfeljebb későn, és nem ereszt le, hanem lufiként szorítja az üléshez a sofőrt. A felborult autókból mindig folyik a benzin, és kötelező jelleggel felrobbannak, miután kimentik belőlük a női főszereplőt. Nem hisszük el, amit látunk, mégis szeretjük a filmeket. Jó nézni, hogy bármi sikerülhet, például egy autó komplett felújítása. Az egész megvan egy zenés klip alatt.
Egy jó szám, néhány látványos jelenet, és már kész is van a komplett felújítás