"Még az idén döntés születhet a területi (megye, járás) alapú rendszámokról, ha a bevezetés mellett dönt az illetékes tárca, a műszaki vizsgán egyablakos ügyintézéssel történhet meg a rendszámcsere" - mondta Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára egy csütörtöki rendezvényen. Nem ez az első eset, hogy szóba kerül a rendszámok lecserélésének lehetősége, januárban - egy HVG-cikk után - az NFM azt közölte, a tervezett ütemezés szerint a témában májusra készülhet el a részletes szabályozási javaslat, amelyet a kormány a nyáron fogadhat el. Így a legkorábban az idén ősszel jelenhetnek meg az új típusú rendszámok, elsőként az újonnan forgalomba helyezett gépjárműveken. A dologból végül nem lett semmi, a legutóbbi bejelentés viszont jelzi, gőzerővel dolgoznak az illetékes minisztériumoknál a teljes gépjárműállomány rendszámcseréjén.
Az NFM-től azt a választ kaptuk, hogy az új járási rendszámok bevezetéséről szóló szakértői javaslat egy-két hónapon belül kerülhet a kormány elé, és a kabinet még az idén dönthet a kezdeményezés támogatásáról vagy elvetéséről. A tervezet elfogadása esetén a rendszámok cseréje a legkorábban a jövő év elején kezdődhet meg, felmenő rendszer alapján. A gyakorlatban ez azt fogja jelenteni, hogy az új típusú rendszámok elsőként az újonnan forgalomba helyezett járműveken jelenhetnének meg, a második lépcsőben az adásvétel alapján gazdát cserélő autók következnének. A fennmaradó rendszámok cseréje a hatóságok előtti eljárásokhoz, jellemzően az időszakos műszaki vizsgához kapcsolódna. Ennek megfelelően a teljes folyamat a 2013. január 1-je előtt forgalomba helyezett járművek műszaki érvényességének lejártával, 2017 januárjában fejeződhetne be.
A minisztérium tájékoztatása szerint az esetlegesen bevezetendő új rendszám két további karaktert tartalmazhat majd a jelenlegihez képest, de a rendszám mérete és a betűkarakterek formája változatlan maradna, így a járműre történő felhelyezés a megszokott módon történne.
Arra a kérdésre, mi szükség van a jelenlegi rendszámok lecserélésére, az NFM azt választ adta, hogy "a területi rendszám alapján a gépjárműhöz azonnal és össze nem téveszthető módon hozzá lehet rendelni aktuális nyilvántartási helyét, üzembentartója lakóhelyét". E szerint a "területi jelölés hozzájárul a rendszámtábla-felismerő rendszerek hatékonyabb működéséhez, valamint a Belügyminisztérium előzetes észrevétele szerint az utazó bűnözők kiszűrésének megkönnyítésében is szerepe lehet".
Milliárdos bevétel
Mivel a jelenlegi rendszámfelismerő rendszerek eddig is remekül elboldogultak az ABC-123 formátummal, és a profi bűnözők se saját rendszámmal (autóval) mentek törvényt szegni, a valódi ok a költségvetés bevételeinek növelése lehet, ugyanis a mintegy hárommillió személyautó és egymillió teherautó, illetve autóbusz rendszámának lecserélése jelentős bevételt hozhat. Jelenleg egy pár általános rendszámtábláért 8500 forintot (plusz 585 forint az érvényesítő címke) kell fizetni az okmányirodákban, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy az új rendszámhoz valószínűleg új törzskönyvet és forgalmit is szükséges lesz kiállítani, amelyekért további 6000 forintot kell majd fizetni. Egyelőre nem kaptunk választ arra a kérdésre, hogy a tervezet szerint új rendszámot kell-e majd venni, ha az autó üzemben tartója egy másik járásba jelentkezik át állandó lakosként. Az államnak fizetendő illetékeken túl egyéb járulékos költségeket is felvet az esetleges rendszámcsere, nagy kérdés, hogy a hitellel finanszírozott járművek szerződéseit módosítani kell-e majd, és ennek költségeit ki állja, mi lesz a rendszámalapú parkolási engedélyekkel és autópálya-matricákkal.
"Új rendszám bevezetéséről velünk nem egyeztetett senki, fél éve kérdeztünk rá az illetékes minisztériumoknál, hogy számíthatunk-e változásra, de akkor csak azt a választ kaptuk, hogy 'vizsgálják a lehetőségeket'. A terület-, vagyis a járási alapú jelölés nem újdonság, és van is értelme például egy Németország méretű államban, ám egy 600 x 300 kilométeres országban, amely négy óra alatt átszelhető, nem sok teteje van. Persze, ha a tervezett csere az autósoknak egy fillérjébe nem kerül, akkor nincs baj ezzel, minden más esetben ez csak egy újabb terhet jelent" - mondta megkeresésünkre Knezsik István, az egyik legnagyobb hazai autós érdekvédelmi szervezet, az Autós Nagykoalíció elnöke, aki szerint a jelenlegi rendszámok lecserélésénél sokkal fontosabb lenne a robogók rendszámosítása, amit már évek óta halogatnak.
Megkerestük a Magyarországon forgalomba kerülő rendszámok gyártóját, a kizárólagos állami beszállítónak számító Plaket Kft.-t is, hogy történt-e velük egyeztetés az új formátumra való átállásról, illetve a gyártási kapacitás lehetséges felfuttatásáról, ám azt a választ kaptuk, hogy ez ügyben forduljunk a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalához (KEK KK). A KEK KK-tól azt a választ kaptuk, hogy 2010. január 1-jén 5 éves határozott idejű szerződést kötöttek - közbeszerzési eljárás keretei között - a Plaket Kft.-vel, amelynek tárgya: "Nyomdai kivitelezési szolgáltatások ellátása fényvisszaverő rendszámtáblák és holografikus regisztrációs matricák gyártásával, utángyártásával, szállításával, logisztikai kezelésével és az ügymenet támogatásához kapcsolódó elektronikus adatcsere lebonyolításával összefüggésben".
Két új betű jelenhet meg a rendszámokon A rendszámokkal kapcsolatos alapvető szabályozást a 35/2000. (XI.30.) BM rendeletben találhatjuk. Míg 1990 előtt bő harminc évig két betű és kétszer két szám kombinációjából álltak (pl. AB 12-34), a jelenleg is futó sorozat összeállítása a három betű-három szám. A készlet huszonöt betű (a Q már nem használható) és - a nullával együtt - tíz szám. A leggyakoribb, szokványos A típusú tábla 52 x 11 cm-es, fehér alapon fekete, domborított betűkkel, fekete keretben. Vannak B és C típusú táblák, ezek magasabbak és keskenyebbek, mivel a karakterek két sorban helyezkednek el rajtuk: a másképpen kiképzett helyekre (pl. amerikai kivitelű autókra vagy buszokra, teherautókra) és motorkerékpárokra kerülhetnek. A legritkább, D típusú matricarendszám ugyanakkora, mint az A (a gyakran látott, jóval kisebbek nem szabályosak), de csupán rajzolt kerettel és karakterekkel rendelkező fólia, míg a többi fényvisszaverő felülettel bevont alumínium. Az EU-csatlakozásig kiadott rendszámtáblák bal felső sarkában a magyar trikolór, alatta pedig a H autójel van, ám 2004. május 1-jén a kék alapon 12 csillag váltotta a nemzeti színeket. A környező országokban szinte mindenhol területi kód van, Svájcban egy rendszámmal több autó is használható Az NFM tervei szerint a jelenleg használt ABC-123 jelölés két első betűvel egészül ki, amely az üzemben tartó bejegyzett lakhelyének/székhelyének járására utal majd. Az új járási rendszer tervét néhány hete hozták nyilvánosságra, e szerint 175 járási - a fővárosban 23 kerületi - kormányhivatal kezdi meg működését jövő januárjától. Ha a kormányzat elfogadja a járási alapú jelölést, ezek a székhelyek jelenhetnek meg rövidítve a rendszámokon. Hasonló megoldást alkalmaznak például Olaszországban, Németországban, Írországban, Bulgáriában, Lengyelországban, Görögországban, Norvégiában, és szinte az összes környező országban: Ausztriában, Szlovákiában, Romániában, Szlovéniában, Csehországban, Szerbiában és Horvátországban is. Az EU-ban 1998 novemberétől egységesítették a rendszámok méretét és külalakját, ekkortól előírás a rendszámok bal szélére helyezett országjelzés és a 12 uniós csillag, ám ezt leszámítva az adott tagállam döntheti el, hogy milyen szisztéma alapján jelöli az ott forgalomba helyezett autókat. Sok helyen megvannak területi kód nélkül, ilyen Dánia, Luxemburg, Portugália, Hollandia, Svédország, Izland vagy Finnország is, amely hozzánk hasonlóan ugyancsak az ABC-123 megoldást használja. Svájc ugyan nem uniós tagország, mégis ott működik az egyik legfelhasználóbarátabb rendszer, ott egy pár rendszámmal több járművet is használhat a tulajdonosa (értelemszerűen egyszerre csak egyet), és adót is csak egy autó (amelyiknek a legnagyobb motorja van) után kell fizetnie. |