Origo: A gazdasági válság és a visszaeső európai eladások hatására a legtöbb autógyár lelassította, vagy befagyasztja fejlesztéseit. A Fordnál mi a helyzet, miből lehet most mindezt finanszírozni?
Roelant De Waard: Jó kérdés. Általánosságban elmondható, hogy a gazdaság ciklikusan működik, tehát vannak nehezebb és vannak felfutó időszakok. A gazdasági válság miatt jelenleg egy igen nehéz időszakot élünk, ami az autóiparra hatványozottan igaz. A felfutó időszak, azonban eljön, és mi felkészülten várjuk majd. Ennek alapjait, azonban most kell letenni, a fejlesztések zömét most kell elkezdeni, hogy mire a válság következményei enyhülnek, modern autókat kínáljunk. Miből tudjuk ezt finanszírozni? A Ford egy globális cég és az "egy Ford" stratégia alapján rendkívül költséghatékony a működésünk. Amerikában már elmúlt a legínségesebb időszak, ami az autóipart sújtotta és az eladások ismét növekedési pályára álltak. Ezen felül egységes autókat készítünk, ami azt jelenti, hogy kisebb, lokális igények kielégítésétől eltekintve, az egész világon nagyjából ugyanazt a modellt kínáljuk. Néhány apróságot leszámítva ugyanazt a Focust kapja egy kínai és egy amerikai vásárló. A különböző piacok egyedi kiszolgálásának költsége így nem terhel minket és a megtakarított pénzt, energiát az újabb globális modellek fejlesztésére tudjuk fordítani.
Origo: Mikorra várják az európai piac kilábalását a válságból, illetve mely országokban észlelhetjük ezt először?
Roelant De Waard: Van egy híres mondás, amely úgy szól, hogy jóslatokba bocsátkozni nehéz, különösen a jövőt illetően. Komolyra fordítva a szót, 2013-ra a tavalyi szintet várjuk, majd 2014-től egy nagyon lassú felemelkedést és 2015-re egy 20 százalékos növekedést remélünk. Oroszország, Törökország és Észak-Afrika autóértékesítése a legdinamikusabb növekedés lehetséges helyszínei. Közép-Kelet-Európában lassú növekedésre számítunk, kirívó eredmények nélkül.
Origo: A Ford számára mi a jövő? Elektromos, üzemanyagcellás, konnektoros, vagy a hibrid technológia?
Roelant De Waard: Nincs egyetlen irányvonal, egyetlen megoldás. Különböző technológiai megoldásokat kínálunk párhuzamosan, azonos karosszérián belül, mondjuk egy Focus esetén. A választás a vásárlóé, de tény például, hogy a hibrid modellek sokkal jobban fogynak Amerikában, mint Európában. Az öreg kontinensen a dízel a favorit, így az értékesítési terület igényeit szem előtt kell tartanunk.
Origo: A Ford a világmodelljeivel azt mondja, hogy egy kínainak ugyanaz az autó kell, mint egy portugálnak. Mennyire jött be ez az elgondolás a gyakorlatban?
Roelant De Waard: Mi már korábban is próbálkoztunk ezzel a 90-es években, hiszen a korábbi Mondeo szintén globális modell volt. A siker akkor elmaradt, mert az ízlésvilág még karakteres különbségeket mutatott. Csakhogy a világ változik. Az internet terjedésével a közízlés egységesebb lett, az olajárak növekedésével a takarékos motorok iránti kereslet pedig világszerte tendenciává vált. A 2012-es év, első nyolc hónapját tekintve a Focus volt a világ legnépszerűbb autója, tehát ebből a modellből adták el a legtöbbet. Azt gondolom ez egyértelmű bizonyítéka a stratégiánk eredményességének.
Origo: Mi a véleménye a koreai és a kínai autógyártásról?
Roelant De Waard: Mi mindenkit komolyan veszünk. A koreaiak nagyon erősek, gyártásuk költséghatékony és meglehetősen elszántak. A koreaiak alulról építkeznek, olcsó kisautókat, alsó és középkategóriás termékeket gyártanak. Láthatjuk azonban, hogy a prémium márkák is igyekeznek a kisautók piacára betörni, mint például az Audi az A1-gyel. A Ford valahol a kettő között van. Mindenki szeretne kihasítani abból a bizonyos tortából nagyobb szeletet. Látjuk a koreaiak sikereit, de gyengeségeit is. Keményen vissza fogunk vágni, hogy megvédjük a birtokunkban lévő piaci részt. A kínaiaknál más a helyzet, ők egyelőre a saját piacuk kiszolgálásával vannak elfoglalva, de a későbbiekben hasonlóak lehetnek a koreaiakhoz. Nekünk is van egy nagyon komoly gyártási tevékenységünk és leányvállalatunk Kínában egy kínai partnerrel együttműködve. Így a kínai piac jelentette növekedési potenciálból a Ford is hasznot tud húzni.
Origo: Hamarosan Európában is kapható lesz a Mustang. Miért épp most?
Roelant De Waard: Szeretném azt mondani, hogy a Mustang 50. évfordulója alkalmából, de ez nem igaz (nevet). A globális stratégia kiváló példájaként a következő Mustang szintén világszerte elérhető lesz. Európai közvélemény kutatásunk során, a megkérdezettek közül mindenki megemlítette a Mustangot, így a Ford legerősebb brandjének mondható, annak ellenére, hogy hivatalosan soha nem értékesítettük itt. Fontos, hogy zászlóshajóként az épp aktuális Mustang tartalmazza a legújabb technológiai fejlesztéseinket, így egyértelműen márkaerősítésre szánjuk ezt a modellt Európában.
Origo: Semmi köze a Camaro bevezetéséhez?
Roelant De Waard: Semmi. Már korábban megszületett a döntés a Mustang európai bemutatásról.
Origo: Milyen autót vezet jelenleg és miért?
Roelant De Waard: Egy Focus ST-m van, a létező összes extrával (nevet). A motorja briliáns, páratlan reagálású, semmi turbólyuk, azonnal húz. Rendkívül praktikus az új SYNC többfunkciós, kommunikációs rendszerünk (telefon és mp3 lejátszó kapcsolható a fedélzeti rendszere, illetve balesetnél értesíti a segélyszolgálatot), amely ebben az autóban is megtalálható. Beszélgetek az autómmal és ő válaszol. Felolvassa az SMS-eimet. Szintén magas a gyakorlati értéke az egyszerű ajtó-élvédőnek, lévén gyermekeim vannak. A biztonság szempontjából, örülök, hogy a sávtartó asszisztens létezik, mert gyakran kell hajnalban vagy késő este vezetnem, amikor az ember figyelme még nincs a helyzet magaslatán.