Sikít a nyomatékkulcs, lekerül egy gumiszett a beműszerezett Volkswagen Polóról, felmegy helyette az új, és máris irány a pálya. Bámulatosan rövid idő alatt végeznek a szerelők, de ez nem bokszutca, hanem javítóműhely, a kormány mögött pedig ADAC-tesztelők ülnek, nem pedig autóversenyezők. A feladatuk azonban ugyanaz: tapadáshatáron, a lehető legrövidebb idő alatt kell végigérniük egy kanyargós útszakaszon, ahol nincs bukótér, csak összefüggő hófal. Összesen 37 téli abronccsal kell végigcsinálniuk az irányíthatósági méréseket, és drámai különbségek körvonalazódnak. Az első tesztperiódus végeztével a csapat szedi a sátorfáját, és levonul a hóhatár feletti régióból, a jeges út szimulációjára már egy sportcsarnokban kerül sor. Nem éppen a műkorcsolyázók könnyedségével csúszkálnak a bóják között a Mercedes A-osztályok és társaik, de újabb hasznos adatokat szolgáltatnak. Végül irány az aszfaltozott tesztpálya, ahol száraz és vizes felületen hajtanak végre kikerülési és fékezési manővereket, gumikopást mérnek, és megvizsgálják, hogyan befolyásolják a gumik az egyes autók átlagfogyasztását. Mindezek összesítéséből - persze megfelelő, a biztonsági kritériumokat előtérbe helyező - súlyozás után születik meg a végeredmény, amit most kategóriánként megosztunk olvasóinkkal.
Elsősorban olyan kisautókon fordulnak elő a 165/70 R 14-es gumik, mint a Toyota Yaris, a Suzuki Swift vagy a Fiat Punto, de minikre (Fiat Panda, Volkswagen Fox) vagy kis egyterűekre (Renault Kangoo, Peugeot Partner) is gyakran felszerelték őket alapméretként. Ajánlott minősítést csak a lassan kopó Michelin Alpin A4, a havon és vizes úton remekelő Continental ContiWinterContact TS 800, és a kiegyensúlyozott Pirelli Winter 190 SnowControl Serie 3 szerzett közülük. Kilenc gumiabroncs feltételesen ajánlott minősítéssel végzett, ezek közé tartozik a Goodyear UltraGrip 8, a Barum Polaris 3, a Sava Eskimo S3+, a Marshal I'Zen MW 15, a Vredestein Snowtrac 3, a Semperit Master-Grip, a Firestone Winterhawk 2 Evo, a Dunlop SP Winterresponse és a Hankook Winter i*cept RS W442. Kielégítő eredménnyel szerepelt a GTRadial Champiro WinterPro, amely takarékos ugyan, de havon kevésbé tapad, miközben a kínai Effiplus Epluto I és az ukrán (de olaszos nevű) Premiorri ViaMaggiore már a vizes útfelülettel sem tudott megbirkózni, ezért a nem ajánlott kategóriába került.
Egy méretosztállyal feljebb, a kompakt (Audi A3, Opel Astra) és középkategóriás (Mercedes C-osztály) típusokra szánt 205/55 R 16-os abroncsoknál még meggyőzőbben teljesítettek a prémium gumiabroncsok: ajánlott minősítést kapott a Continental ContiWinterContact TS850, a Michelin Alpin A4, a Dunlop SP Sport 4D, a Goodyear UltraGrip 8, és a Nokian WR D3. Összességében a Conti érte el minden értékelésben a legmagasabb pontszámokat, miközben a Pirelli Winter 210 SnowControl Serie 3 ezúttal csak a középmezőnyben tudott végezni. Ugyanide, vagyis a feltételesen ajánlott kategóriába fért be eredményeivel a Bridgestone Blizzak LM-32, a Semperit Speed-Grip 2, a Vredestein Snowtrac 3, az ECA-Tecar Super Grip 7+, a Yokohama Winter Drive W903A, a Fulda Kristall Controll HP, a Falken Eurowinter HS449, a Hankook Winter i*cept RS W442 és az Uniroyal MS plus 66. Ebben a méretosztályban csak egy gumiabroncs vérzett el és kapott nem ajánlott besorolást zajossága és vizes úton elégtelen tapadása miatt: a Syron Everest 1. Változtatott is rajta a gyártó, állítása szerint a DOT 2312-es számtól már javított összetétellel készül.
Utoljára a kompakt szabadidő-autókra (Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, Kia Sportage) szánt, 215/65 R 16 T méretjelzésű gumik következtek, amelyeken az összkerékhajtásban bízva oly gyakran spórolnak a tulajdonosok. Csakhogy nem elinduláskor, hanem kanyarodáskor és fékezésnél szoktak jönni a nehézségek, hacsak nem olyan abroncsok vannak fenn, mint az ajánlott kategóriába sorolt Bridgestone Blizzak LM-80, a Dunlop SP Sport 4D, vagy a Continental CrossContact Winter. Kevésbé meggyőzően, de összességében elfogadhatóan teljesített és "feltételesen ajánlott" minősítést kapott a Goodyear UltraGrip 8 és a Sava Eskimo SUV, míg a Sailun Ice Blazer WSL2 nem tudta megütni a mércét. Így összességében a vizsgált 37 gumiból 4 olcsó árfekvésű gumi bukott meg az ADAC tesztjén, "különösen ajánlott" minősítést pedig idén egy sem kapott. Az autóklub munkatársai egy percig sem tagadják, hogy szigorúan értékeltek, ugyanakkor nem is támasztottak teljesíthetetlen követelményeket, és olyan különbségekre derítettek fényt, ami a valós életben értékes méterekkel választhatnak el a szalagkorláttól vagy a szembejövőtől. Igaz, egy Effiplus vagy Syron is sokkal nagyobb védelmet nyújt annál, mint ha nyári gumival vágnánk neki a hónak...
Milyen előírások vonatkoznak Magyarországon és a környező országokban a téligumi használara?
Német nyelvterületen létezik egy íratlan, de ajánlott O-szabály: októbertől húsvétig (Ostern) lehetőleg legyen az autón téli gumiabroncs, biztos, ami biztos. Az ADAC szakértői emellett arra is felhívják a figyelmet, hogy legyen legalább 4 milliméteres a profilmélység, mert a mintázat kopásával drasztikusan csökken az irányíthatóság. Különösen fontosak a mély lamellák ahhoz, hogy a vizet és a latyakot ki tudja szorítani maga alól a gumi, csak így képes tapadni az aszfalthoz. Innen nézve elméletileg a tesztben vizsgált legolcsóbb gumi ugyanolyan eséllyel úszik fel, mint márkás társa egy-két szezon után, a különbséget azonban nagyban befolyásolja a kopás üteme, a profil kialakítása és a gumi összetétele.
Törvényi szabályozás híján (lásd keretes írásunkat) mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy beruházzon-e négy téli abroncsba, vagy a nyáriakkal veselkedjen-e neki a téli hónapoknak. Sokan hivatkoznak arra, hogy úgyis csak évi néhány napig borítja hó Magyarország útjait, de ne feledjük, 7 fok alatt nem optimális a nyáriak tapadása. Sok múlik azon, hány kilométert autózunk évente, és azt milyen domborzati viszonyok között tesszük, hétvégenként egyik alföldi faluból a másikba átjárni például a "négy évszakos" abroncs is megteheti. Mi az általános esetekben mégis a cserét javasoljuk, mégpedig úgy, hogy a vásárlás ne a rossz idő beálltára legyen időzítve. Októberben vagy november első felében ugyanis nagyobb a választék és több akció van a gumisoknál, aki pedig egyszer beruház négy acélfelnire, a félévenkénti cserét is olcsóbban megúszhatja.
Nincs azonban mérlegelési lehetőségük azoknak, akik rendszeresen járnak külföldre. Ausztriában például meghatározzák, hogy a gépkocsivezetőknek november eleje és április vége között mindig az időjárási viszonyoknak megfelelő abroncsokkal kell közlekedniük. Vagyis száraz útra felmehetünk - az ottani előírásoknak megfelelően legalább 4 mm profilmélységű - nyári abroncsokkal, ám amint elkezd havazni, abba kell hagyni utunkat. Ellenkező esetben legalább 35 eurós, mások veszélyeztetése esetén viszont akár 5000 euróig terjedő pénzbírsággal kell számolnunk, balesetnél pedig ilyen esetben megtagadhatja a kártérítést a biztosító. Németországban tavalyelőtt szigorították az előírásokat, és havas, latyakos, jeges, ónos esővel borított úttesten szintén csak téli vagy négy évszakos gumival szabad közlekedni. Itt 40 eurónál kezdődnek a büntetési tételek, aki viszont elakad és akadályozza a forgalmat, 80 eurós csekket kap kézhez. Svájcban, a vasszigor országában sem írják elő a téli gumi felszerelését, de elvárják, hogy az időjárási viszonyoknak megfelelően felkészített autóval induljunk útnak. Aki nem így tesz és balesetet okoz, annak nemcsak a bírság és kártérítés összegét, hanem a mentés költségeit is a nyakába varrják.
Lássuk a magyar előírásokat! Bár volt ilyen parlamenti kezdeményezés, nálunk nem kötelező a téli gumi használata, és a tagországok eltérő éghajlati és domborzati viszonyai miatt ez ügyben egységes európai uniós szabályozásra sem számíthatunk. Az elmúlt években mindössze annyi változtatás történt, hogy a közútkezelő egyes útszakaszokon táblával elrendelheti a hólánc használatát, amelyet legalább a hajtott tengelyre fel kell szerelni. Ilyen esetben automatikusan életbe lép az 50 km/órás sebességkorlátozás. Szöges gumit közúton nem szabad használni, de nem árt azért feleleveníteni a KRESZ és a 6/1990. KÖHÉM-rendelet további vonatkozó rendelkezéseit. Azonos tengelyre csak azonos gumik szerelhetők fel, ami a méretre, a sebességindexre, a teherbírásra, a felhasználási kategóriára (téli/gyári/négy évszakos) és a felépítésre (diagonál/radiál) vonatkozik, és összhangban kell állnia a jármű előírt paramétereivel. Ez alól csak a sebességindex kivétel, ami a téli abroncsok esetében értelemszerűen alacsonyabb. Ne feledjük az ősrégi előírást, amit KRESZ-tanfolyamon próbált belénk sulykolni az oktató: minden elindulás előtt szemrevételezéssel ellenőrizni kell a gumik állapotát, hetente egyszer pedig a légnyomásra is vetni kell egy pillantást a benzinkútnál. A tavalyi téligumi-hiányból kiindulva nem árt az idén időben megvenni az abroncsokat. |
Szerbiában és Horvátországban akkor kötelező a téli gumi, ha azt az időjárási és útviszonyok indokolják, így balszerencsés esetben már a határátkelőnél visszafordíthatják az anélkül érkező autósokat. Szlovéniában nem figyelik különösebben a csapadékot, hanem november 15. és a március 31. között mindenkitől elvárják a hópihe jelzésű abroncs felszerelését. Szlovákiában ez a rendelkezés csak a teherautó-sofőrökre vonatkozik, úrvezetőkre csak havazás vagy jegesedés idején érvényes - 60 eurós kiszabható büntetéssel nyomatékosítva. Tavaly november óta az év havas hónapjaiban Romániában is elvárás a téli gumik használata, a bírság ez esetben 603-1340 lejig terjedhet, sőt, baleset okozásánál ilyenkor az autó forgalmi engedélyét is bevonhatják. Ukrajnát kivéve tehát akármerre is indulunk el Magyarországról, mindenhol vonatkoznak ilyen-olyan kitételek az abroncshasználatra. A hóláncról sem érdemes elfeledkezni, hiszen azt helyenként csak a hegyvidéki régiókban teszik kötelezővé, másutt viszont (például Franciaországban) a határátlépés feltételeként szabják meg. Skandináviában és a balti országokban pedig - helyenként csak a belföldi lakosokra vonatkozóan - még szigorúbbak az előírások, bár arrafelé egy mifelénk tiltott szernek, a szöges gumiabroncsnak van komoly kultusza.