Nyolc hónappal ezelőtt indult hivatalos vizsgálat a Hyundai-Kia konszern ellen az Egyesült Államokban, amikor a fogyasztásmérésért felelős helyi hatóság (EPA) eltérést fedezett fel a 2012-es Elantrára vonatkozó saját adatai és a gyártó által közölt fogyasztási értékek között. A vizsgálat részeként újramérték az összes Hyundai-t és Kiát a tengerentúlon, a végeredmény szerint az Elantrán kívül a Genesis, az Azera, az Accent és a Veloster, illetve a Kia Sportage, Optima HEV, Rio és Sorento esetén is a vevőket megtévesztő fogyasztási adatok kerültek a kereskedésekben álló autók szélvédőjére.
Arról még nem született döntés, hogy a koreaiak milyen büntetést kapnak, egy önkéntes kárpótlási akciót viszont már elindítottak. 900 ezer darab, 2010 vége óta eladott autó után fizetnek üzemanyag-kiegészítést: a legközelebbi szerviz során rögzítik az autó futásteljesítményét, majd az adott államban érvényes üzemanyagárak alapján kiszámolják, hogy az ügyfél mennyit veszített a hivatalosan kommunikált és a valós fogyasztási adat különbsége miatt. Ezt az összeget 15 százalékkal felkerekítik, a pénzt bankkártyán kapják meg a vásárlók.
A dollármilliókat felemésztő akcióban azokra is gondoltak, akik már eladták autójukat, ők az adásvételi szerződésben rögzített futásteljesítmény után kapnak kárpótlást. A hivatalos álláspont szerint a gyártó által megadott és az EPA fogyasztási értékei közötti eltérést az okozta, hogy a Hyundai-Kia 2010-ben mérési módszert váltott saját laboratóriumában, amely többek között a légellenállást is más módon vette figyelembe.