A Chevrolet standján nem az Aveók köré gyűltek az emberek...
A Detroiti Autószalon hagyományosan az év első és Amerika legfontosabb kiállítása, 1907 óta tíz év kihagyást leszámítva minden évben megrendezik a Cobo Centerben. Az idén 50-nél is több világpremiert tartottak, de - néhány kivételtől eltekintve - az igazi nagy durranások valahogy elmaradtak. Ennek több oka is van, sok fontos modell éppen a modellciklusa közepén tart, vagy nemrég mutatták be, például az októberi Párizsi Autószalonon. Hagyomány, hogy elsősorban a hazai gyártók szállítják az újdonságokat Detroitban, mert a többi gyártó inkább a kínai és az európai autószalonokra tartogatja a fontosabb bemutatókat. Az amerikai autópiac egyébként él és virul, évi 15 millió új autót vesznek az Egyesült Államokban, ez bő 50 százalékkal több, mint a 2008-as gazdasági válság utáni időszakban.
...inkább az új, hetedik generációs Corvette-re voltak kíváncsiak
A 2013-as kiállítás kétségkívül legfontosabb bemutatója az új, szögletesebb formájú Corvette-é volt, Amerika egyik leghíresebb autója immár a hetedik generációjánál tart. Bár - talán hagyományőrzésből - a keresztirányú laprugókat megtartották, egyéb részleteiben olyan szintű csúcstechnikát vonultat fel az ismét Stingray névre keresztelt modell, amire már igazán szüksége volt az amerikai autógyártásnak. A tömegét alumíniumvázzal és szénszálas karosszériával csökkentették 1,4 tonna alá, V8-as motorja már közvetlen befecskendezésű, változó szelepvezérlésű, és ha nincs szükség nagy teljesítményre, a hengerei felét lekapcsolja. Ötféle üzemmód közül lehet választani, ezek mind-mind a Corvette 12 paraméterén változtatnak, a kézi váltó hétfokozatú, és visszaváltáskor helyettünk ad gázfröccsöt, eddig ezt csak a Porsche 911 tudta...
Csak Kecskeméten készül majd a világ legáramvonalasabb autója, a Mercedes-Benz CLA
Detroit másik - számunkra még fontosabb - világpremierje a Mercedes-Benz CLA volt, mivel ezt a kis négyajtós kupét kizárólag Kecskeméten fogják gyártani. Érdekes, hogy a szalon előestéjén leplezték le, de később a standon már nem állították ki, mert a nagyközönségnek először Németországban akarják bemutatni. A CLA az A-osztály lépcsős hátú, szedán változata, különlegessége, hogy a szériagyártású autók közül ennek a legkisebb a légellenállása. Detroitban mutatkozott be az egymilliárd euróból felújított, négyből kétlámpássá alakított E-osztály is, a Mercedes történetében ilyen alapos ráncfelvarrás még sosem volt.
Az Infiniti Q50-ben a kormány nem a kereket forgatja, csak egy elektromos jeladó
Említést érdemel még az új kis Infiniti, a Q50, amely a világon elsőként alkalmaz elektromos kormányzást szériaautóban. Ebben tulajdonképpen már csak megszokásból van kormánykerék, mivel az csak digitális jeladóként működik, igaz, biztonsági okokból tartalékban van benne egy mechanikus kormánymű is, ha mindhárom elektromos modul felmondaná a szolgálatot. A Q50-hez hasonlóan a 3-as BMW ellenfelének szánják az elődjénél jóval tágasabb és sportosabb Lexus IS-t, amely meglepően merész formaterve, érintésre reagáló műszerfali gombjai és négyhengeres, 220 lóerő körüli hibrid hajtáslánca miatt méltó a figyelemre. Fel is kell kötni az alsóneműt a japán prémiumgyártóknak, mert a BMW Detroitban már a kupét is bemutatta a 3-asból, amelyet ezúttal 4-esnek neveztek el. Később a Lexus IS-ből is lesz kupé.
A formáját nem, csak a nevét lesz nehéz megszokni a BMW 4-esnek, ami a 3-as kupéja
Feltűnő volt, hogy a Fiat érdekeltségébe tartozó Chrysler-csoport milyen gyenge felhozatallal áll elő hazai autókiállításán, erejükből mindössze néhány ráncfelvarrásra (Jeep-modellek), egy langyos sportváltozatra (Dodge Dart GT) és néhány limitált szériás Chrysler 300C különkiadásra futotta.
A General Motors nem lőtte el minden puskaporát a Corvette-tel. Detroitban bemutatták Amerika második legjobban fogyó autójának, a Chevrolet Silverado pickupnak a frissített változatát, és a Cadillac révén hoztak egy elektromos luxuskupét is. Az ELR a Chevrolet Volt/Opel Ampera technikájára épül, de 207 lóerős teljesítményével erősebb náluk. A 2014-től Európában is kapható kocsi 8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, de a végsebessége csak 160 km/h. Finoman vezetve 54 kilométert tehet meg elektromos módban, ha lemerül az akkuja, az 1,4-es benzinmotor-generátor még további 426 km megtételét teszi lehetővé.
Mark Adams, a Cadillac dizájnigazgatója mesél a Chevy Voltból készített ELR villany-kupéról
A Detroiti Autószalont szokás a szabadidő-autók és a pickupok autószalonjának is nevezni, és erre idén is rászolgált a kiállítás. A Ford például bemutatta Amerika legnagyobb darabszámban fogyó autójának, az F-150-nek a következő nemzedékét, igaz, egyelőre csak tanulmányautó formában. Az Atlas nevű pickup külseje brutálisabb, mint valaha bármelyik Ford kisteherautóé. Nem látszik rajta, de tervezésénél már az üzemanyag-takarékosságra is gondoltak, LED-es fényszórókat, nagy sebességnél elzáródó hűtőmaszkot és keréktárcsa-réseket, lesüllyedő első légterelőt, korszerű turbómotort és start-stop rendszert is kapott. A Ford másik SUV-újdonsága a Lincoln MKC, amely tulajdonképpen az új Ford Kuga, csak elegánsabb csomagolásban.
A Ford elnöke és első embere is eltörpül az Atlas tanulmány mellett, amely az új F-150 előhírnöke
Nem egy nagy gyártó, hanem az elektromos autókat gyártó Tesla mutatta be a legérdekesebb szabadidő-autót. Ha egyszer gyártásba kerül, a Tesla szerint a Model X-nek lesz az SUV-k között a legalacsonyabb tömegközéppontja, mivel akkumulátorait a padlójában hordja. Két villanymotorja olyan erős, hogy öt másodperc sem kell a kocsinak a százas sprinthez, miközben az utastérben akár heten is ülhetnek.
Ugyancsak hétszemélyes és ugyancsak tanulmány Volkswagen CrossBlue, amely jó példa arra, hogy a Golffal bevezetett új, rugalmasan alakítható MQB padlólemezt milyen széles körben lehet felhasználni: a kék SUV egy hétszemélyes, közel öt méter hosszú behemót 812 literes csomagtartóval, mégis sok alkatrésze megegyezik a Golféval. Az elektromos üzemben 23 kilométeres hatótávolságú CrossBlue egy 305 lóerős dízel-hibrid, négyhengeres, duplaturbós TDI-vel. Hamarosan ez a hajtáslánc gyártásba kerülhet az autóval együtt, de a kocsit csak Észak-Amerikában fogják árusítani.
Ismét látható volt a hamarosan gyártásba kerülő Acura NSX, ezúttal rendes belsőt is készítettek neki
A Honda is a szabadidő-autókra helyezte a hangsúlyt. Urban SUV nevű, 4,3 méteres tanulmányautója 2014-től a márka legkisebb SUV-ja lesz, alapjait már a vele egy évben jövő következő Jazz adja. A Honda luxusmárkája, az Acura az MDX szabadidő-autó szériaközeli változatát mutatta be, az idén gyártásba kerülő közepes SUV különlegessége, hogy az új NSX hibrid hajtáslánca is kapható lesz hozzá, csak éppen fordítva beépítve, orrmotorosként, és kisebb, 400 lóerő alatti teljesítménnyel. Ahogy az összes 2012-es autószalonon, a Honda most is kiállította az ígéretes NSX tanulmányt, ezúttal az újdonságot csak az jelentette, hogy már belső tere is lett a várva várt szupersportkocsinak.
Usain Bolt arany Nissan GT-R-ét jótékonysági célra árverezték el
Visszakanyarodva a magas építésű szabadidő-autókhoz, a Nissan Resonance-ról sem szabad elfelejtkezni, amit a következő Murano előhírnökének lehet tekinteni. A 4,8 méteres, természetesen hibrid hajtású SUV formája 70 százalékos pontossággal jeleníti meg a következő Muranót, de állítólag a 2014-ben jövő új Qashqai-ra is hatással lesz, mivel a bumeráng alakú lámpákat és az U-alakú hűtőmaszkot azon is láthatjuk majd. A Nissan kiállította az egyedi GT-R-t is, amelyet aranyra fényeztek, belül valódi arannyal futtatott díszbetéteket tettek bele, és Usain Bolt is aláírásával díszített. A kocsit dupla áron, 193 ezer dollárért árverezték el, a teljes bevétel a sprinter jótékonysági alapítványának megy.
A Hyundai is lát fantáziát a divatos négyajtós kupékban, a HCD-14-ből a következő Genesis lehet
Érdekes lehet az európai piac szempontjából a Toyota Corolla Furia tanulmány, amellyel azt akarta bebizonyítani a japán gyártó, hogy egy kompakt szedánnak nem feltétlenül kell unalmasan kinéznie. Az ígéretek szerint a Corolla következő nemzedékén sok részlet visszaköszön majd erről a koncepcióautóról. Ahogy a Hyundai Genesis következő nemzedéke is a most bemutatott HCD-14 nevű tanulmányautóra fog hasonlítani, Az Audi RS7-re hasonlító négyajtós kupé jól jelzi, hogy a koreai gyártók már a luxuskategóriában is egyre komolyabb szereplőnek számítanak, de ezt bizonyítja a Kia közel ötméteres, és közel 300 lóerős luxusautójának, a Cadenzának az amerikai bemutatója is.