Aki Amerikában sikeres akar lenni, annak nincs sok választása: minden SUV-szegmensben kínálnia kell valamit. A tengerentúli piacon korábban a Chrysler-építésű Routannal próbálta betömni a Tiguan és a Touareg közötti rést a Volkswagen, a modell azonban nem volt igazán népszerű. A helyére egy három üléssoros crossover lép, a CrossBlue tanulmányként mutatkozott be Detroitban.
A kifejezetten az amerikai piac számára fejlesztett autó alatt a moduláros MQB platform található, amely szépen lassan átveszi az uralmat az egész Volkswagen-konszernnél. A szögletes tanulmány 4986 milliméter hosszú, 2014 milliméter széles és 1732 milliméter magas, azaz maximum csak árban pozícionálhatják a Touareg alá, mert minden tekintetben nagyobb a terepjárónál. A CrossBlue a Ford Explorer riválisa lehet, amennyiben a Volkswagen zöld utat ad a projektnek.
A tanulmányban hat különálló ülést alakítottak ki, de ha lesz szériaváltozat, a második üléssor helyére hagyományos padot szerelnek, így hétre emelkedik a szállítható személyek száma. A harmadik üléssor mögött még 335 literes csomagtartó rejtőzik, ötüléses üzemmódban 812 literes a raktér. Az anyósülés lehajtása esetén akár 3,11 méter hosszú tárgyak is szállíthatók az autóval.
A CrossBlue dízel-hibrid hajtást kapott, 190 lóerős, kétliteres TDI Clean Diesel motort párosítottak egy 54 lóerős első, illetve egy 114 lóerős, hátsó tengelyt hajtó elektromotorral. A rendszer együttes teljesítménye 305 lóerő, legnagyobb nyomatéka 700 Nm, duplakuplungos váltó gondoskodik az erőátvitelről. 100 km/órás tempóra 7,5 másodperc alatt gyorsul a tanulmány, lítium-akkumulátora segítségével 23 kilométert képes megtenni tisztán elektromos hajtással.