Idén a hipersportkocsik, a kombik és a kis szabadidő-autók voltak Genf sztárjai
(Kattintson a képre a galériához!)
A közönség számára csütörtökön reggel nyitja meg kapuit a 83. Genfi Autószalon, amelyre március 17-ig 700 ezer látogatót várnak a szervezők. Genf a világ öt legfontosabb autókiállítása közé tartozik a detroiti, a tokiói, a frankfurti és a Los Angeles-i mellett, minden évben március elején rendezik meg 110 ezer négyzetméteren, a genfi reptér melletti Palexpón. Az idén is közel 10 ezer újságíró vett részt a két sajtónapon, a kiállítás azért ennyire népszerű, mert sok az újdonság, remek a szervezés, nem bömböl a zene, és főleg, mert sokkal kisebb helyre összpontosulnak a standok, mint a másik nagy európai kiállításon, a kétévente ősszel megrendezett gigantikus frankfurtin.
Az idén soha nem látott lóerőháborút hozott a szalon, amelynek két legfontosabb újdonsága, a McLaren P1 és a Ferrari LaFerrari is erősebb 900 lóerőnél, mindkettő hibrid, és közös bennük az is, hogy aktív, mozgatható szárnyakkal érik el a versenyautókéhoz mérhető leszorítóerejüket, ami valószínűleg hihetetlen kanyarsebességhez segíti hozzá őket. A legnagyobb különbség, hogy a brit kocsiban egy 3,8 literes V8-as turbómotor, míg az olaszban egy 6,2 literes szívó V12-es teljesít szolgálatot a villanymotorok mellett. Egyébként meglehetősen ritka látvány lesz az utakon mindkettő, a Ferrariból 499, a McLarenből 375 darab készül majd.
Luca di Montezemolo Ferrari-elnök ül az egyszerűen csak LaFerrari nevű 963 lóerős újdonságon
Maranellóban a rossz nyelvek szerint kihasználták azt a pár hetet, amióta nyilvánosak a fő rivális teljesítményadatai, és ezért múlja felül - a fogyasztást leszámítva - minden paraméterében a LaFerrari a P1-et. Mindkét modelltől azt reméli gyártója, hogy minden közúti autók által felállított körrekordot megdöntenek majd a világ versenypályáin.
Mivel a két hipersportautó bemutatója előre borítékolható volt, és a Lamborghini sem akart lemaradni, ezért a másik olasz sportautógyár megalkotta a csupán három példányban, az olasz zászló három színében készülő Venenót a cég 50. évfordulójára. A brutális külsejű kocsi tulajdonképpen nem más, mint egy kissé erősebb Aventador új karosszériával és horribilis, 3 millió eurós árcédulával. Ez több mint tízszer annyi, mint az Aventador ára, és érthetetlen módon háromszor annyi, mint amit a LaFerrariért vagy a P1-ért kérnek.
A McLaren szerint a P1 lesz a versenypályák leggyorsabb, utcán is használható autója
A legerősebb autók azonban mégsem ezek voltak, mivel az őrült autóiról elhíresült Mansory tuningcég egy 1250 lóerősre tuningolt, duplaturbós Lamborghinivel érkezett Genfbe, a Koenigsegg pedig az 1016 lóerős Agera S Hundrával, amely - ahogy a neve is utal rá - mindössze a 100. elkészült autó a kis svéd gyártó 10 éves történetében. Meg kell még említeni az izomautók között minden idők legerősebb Rolls-Royce-át, a Wraith-t és a Porsche 911 legsportosabb változatát, a négykerék-kormányzású GT3-ast. Sok idő után az Alfa Romeo is bemutatott egy izgalmas kupét. A FIAT-hoz tartozó gyártó a szénszálas karosszériával és 60 ezer eurós árcédulával érkező 4C-vel próbál meg visszatérni az amerikai piacra. Ez a kupé nem a teljesítmény ész nélküli növelésével, hanem a kis tömege segítségével ér el brutális menetteljesítményeket, mivel a 240 lóerejének csupán 900 kilogrammot kell mozgatnia.
A legszebb lányok galériájáért kattintson a képre!
Ahogy várható volt, a hétköznapi autók között folytatódott a szabadidő-autók térhódítása. Sok Genfben bemutatott új modell, így a Peugeot 2008, a Renault Captur, és a Ford Ecosport is a kiskategóriába tartozik, mivel a gyártók arra számítanak, hogy ennek a szegmensnek az eladásai két éven belül megháromszorozódnak Európában, sőt, egyesek már azt is tudni vélik, hogy a hagyományos kisautók (208-as, Clio, Fiesta) ideje lejárt.
Kategóriát váltott az új Suzuki SX4, nagyobb és igényesebb az elődjénél
Ironikus módon a Suzuki szembement a trenddel, és kis szabadidő-autója, az SX4 új nemzedékét annyira megnövelte, hogy az egy kategóriával feljebb ugrott, a már jócskán telített kompakt szabadidő-autók piacára. A Nissan Qashqaira hasonlító új SX4 az elődjéhez hasonlóan Esztergomban készül majd, de kizárólag 1,6-os motorokkal lehet majd megvenni, felárért fokozatmentes automata váltó és négy üzemmódot kínáló 4x4 hajtás is lesz hozzá.
Érdekes idei trend a kombik térhódítása, korábban a gyárak azt hitték, az egyterűekkel pótolhatók a puttonyos modellek, de a vásárlók nem értettek egyet velük. Ennek köszönhető, hogy most rengeteg kombit mutattak be, látható volt a Dacia Logan MCV, a Skoda Octavia Combi, a Volkswagen Golf Variant, a Toyota Auris Touring Sports, szériaközeli tanulmányként még a Honda is készített egyet a Civicből hosszú idő után először. Sőt, a Bertone formatervező stúdió egyenesen arra vetemedett, hogy a négyajtós Aston Martinból, a Rapide-ból készített kombit.
Az űrből leugrott Felix Baumgartner már kipróbálta a világ legtakarékosabb autóját, a VW XL1-est
Viszonylag kevés elektromos autót lepleztek le Genfben, köztük volt a brutálisan erős, jövőre kapható Chevrolet Spark EV, a Volkswagen Golf-e, a tanulmányok között pedig a mosásban összement Priusra hasonlító Mitsubishi CA-MIEV, amelynek különlegessége, hogy a normál villanyautókénál kétszer nagyobb, 300 km-es hatótávolsággal rendelkezik, a töltéséhez pedig nem kell kábel. Még a jó öreg Land Rover Defenderből is készült egy villanyos verzió.
A Genfi Autószalon fontos újdonságai között muszáj megemlíteni a 0,9 literes átlagfogyasztású, kétszemélyes, évi ezer példányban készülő Volkswagen XL1-est, amelyen 11 évig dolgozott Európa legnagyobb autógyártója. A konnektoros hibridet egy kéthengeres, 48 lóerős dízelmotor és egy 27 lóerős villanymotor hajtja, a végsebessége eléri a 165 km/órát - sajnos az ára még ismeretlen. Különlegességnek számított még a hatkerekű Mercedes terepjáró, amely a második legdrágább autó a stuttgartiak kínálatában, a kilencfokozatú automata váltóval szerelt Range Rover Evoque, a már kerékpárosokat is felismerő Volvo vészfékező rendszer, a Toyota félig autó, félig robogó tanulmánya, valamint a PSA hibrid rendszere, amiben a drága akkumulátorokat olcsó és egyszerű sűrített levegős tartály helyettesíti.