Az új GTI és kombi mellett egy nem kevésbé fontos Golf változatot is bemutatott a Volkswagen a Genfi Autószalonon. Az új GTD az előd kétliteres dízelmotorját örökölte, de a modellváltás örömére felcsavarták a teljesítményét: a végeredmény 184 lóerő és 380 newtonméternyi nyomaték lett (ez 14 lóerővel és 30 newtonméterrel több az elődnél), ami azt jelenti, hogy ez az eddig gyártott legerősebb dízel Golf.
Akárcsak a benzines GTI, a GTD is megkapta a sportos lökhárítókat, küszöböket és hátsó légterelőt, az utastérben pedig a múltidéző kockás huzattal bevont sportülések és csapott kormány jelzik, hogy ez nem egy hétköznapi Golf. A gyár állítása szerint a hatfokozatú kézi váltóval és start-stop rendszerrel az átlagfogyasztás mindössze 4,2 liter, ami közel egyliteres javulásnak felel meg az elődhöz képest. Felárért kérhető a hatfokozatú, duplakuplungos DSG váltó is.
A szerény fogyasztás mellé szívderítő menetteljesítmények párosulnak: 100 km/órára mindössze 7,6 másodperc alatt gyorsul, míg a végsebesség 230 km/óra. Ez azt jelenti, hogy a dízel változat mindössze egy másodpercet kap százig a 220 lóerős GTI-től.