Nemsokára ki lehet rakni a budapesti zászló színeit a ciklámen kék buszokból és a sárga taxikból, már csak piros járműből kéne többnek ellepnie az utakat - elmélkedik egy sofőr, majd rágyújt egy cigarettára, és megjegyzi, ehhez túl kevés a troli. Naná, majd pont az önkormányzati választások előtt fog vörösbe öltözni a város, dörmögi a háttérből egy pocakos úr, miközben folytatódik a traccsparti kisebb csoportokba verődve a városligeti taxidroszton. Ha nem szaladgálna ennyi ember fényképezőgéppel és kamerával, senki sem fogna gyanút, hogy ez valójában egy sajtótájékoztató, hiszen nyoma sincs szónoknak, prezentációnak. Előzetesen annyit lehetett csak tudni, hogy itt mutatják be az első sárga taxikat, amelyek átfóliázását a Budapesti Közlekedési Központ kérdőívét kitöltő sofőrök között sorsolták ki, majd némi késés után valóban be is gördül a konvoj.
Van itt valaki a BKK-tól? - kiabálja be valaki sokadik alkalommal a tömegbe, de sehonnan sem érkezik válasz. Találomra szólítják le egymást az emberek, mi egy jól öltözött úr energiaitalozását szakítjuk félbe. Farkas Zsolt, a Taxis Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének hívatlan vendégként idecsöppent elnöke elmondja, felemás érzésekkel tekintenek az ősszel életbe lépő új taxirendeletre. Ennek egyik leglátványosabb eleme a 2014. nyár végéig fokozatosan bevezetett egységes arculat lesz, amely "traffic yellow" fényezésből, az oldalablakok alatt végigfutó pepita csíkból, a jobb hátsó ajtóra nagy betűkkel felírt viteldíjból és egyforma taxilámpákból áll, bár ez utóbbinak nem sok nyomát láttuk még az elhozott autókon. Ennek költségeit szerette volna kihozni a TGFSZ autónként 100-120 ezer forintból, csakhogy a vékony, 50 mikronos fólia más-más árnyalatú sötét és világos fényezésre ragasztva, ami önmagában bukás lesz a szigorú ellenőrzéseken.
Marad tehát a jóval drágább vastag matrica, de egy-egy karambolos sérülést javítva ott is buktát jelenthet majd a színeltérés - vizionálja aggodalmait Dióslaki Gábor, a Budapest Taxi ügyvezetője, aki az új rendeletet mélységesen antidemokratikusnak találja. Szerinte nem a sárga színnel van a gond (bár ő eredetileg fehéret javasolt volna), hanem a rendelet többi részével, ami az engedélyek kiadását és az autó paramétereit írja elő. Mostantól csak tíz évnél fiatalabb autókkal lehet fuvarozni, és bár az érvényes engedéllyel rendelkezőknek hagytak 2015. nyaráig kifutási időt legfeljebb 15 éves kocsival dolgozni, Dióslaki szerint ez is kevés idő lesz a fiatalításra - Mexikóvárosban például egy évtized alatt futtatták ki az öreg VW Bogár flottát. Mindez sok, idősebb autóra hitelt törlesztő vállalkozó egzisztenciáját fenyegeti, a rendeletben előírt sokféle műszaki követelmény (teljesítmény, környezetvédelmi besorolás, tengelytáv stb.) pedig sok esetben elrugaszkodott a valós igényektől.
Erre a csomagtartó minimálisan előírt 390 (illetve 430) literes méretét hozza fel példaként: az utasok 95 százaléka kézipoggyásszal utazik, a maradék 5 százalék pedig, aki éppen lapostévét visz haza a nagyáruházból, aranyhalat szállítana akváriumban vagy éppen repülővel költözik haza, úgyis nagy autót rendel telefonon. Ezzel a kifogással egyetért Farkas Zsolt is, ugyanakkor teljesen jogosnak tartja az előírást, miszerint télen kötelező minden taxin a téli gumi, nyáron és az átmeneti évszakokban pedig a működő (nem vicc, ezt is szó szerint bekerült a jogszabályba) légkondicionáló. A jobb szolgáltatásokkal úgy érezhetik az utasok, többet kapnak a pénzükért, az eddig megszokott összeg azonban szeptembertől azonban jóval rövidebb utakra lesz elegendő: a kilométerenkénti tarifa az eddig felső határon limitált 240 forintról fixen 280 forint lesz, az alap- és percdíj pedig 450, illetve 70 forintra változik az eddigi maximum 240, illetve 60 forint helyett.
A megkérdezett taxisok, illetve érdekvédelmi szervezeteik képviselői egyedül ezt fogadják egységesen pozitívan az új szabályozásban, eddig ugyanis mesterségesen alacsonyan tartott tarifákon dolgoztak, és a diszkonttársaságok, illetve hiénák miatt az egészségesnél nagyobbak voltak a különbségek az árak és természetesen a szolgáltatások színvonala között. A már most sárgázásnak becézett fóliázás, és mindenekelőtt a tíz évnél fiatalabb autók beszerzésének költségei miatt sokan ki fognak hullani közülük a rostán, és várhatóan a kisebb cégek rovására multik jelennek meg a piacon. Ezek járműveiket bérbe adják a sofőröknek, akiket a szakmában a nem túlságosan hízelgő droid névvel illetnek kollégáik, mások viszont körömszakadtukig ragaszkodnak saját tulajdonukhoz, és úgy takarékoskodnak, ahogy csak tudnak.
Egy szakszervezeti ötletként már az is felmerült, mi lenne, ha a taxisok "csináld magad" mozgalomban maguk fóliáznák autóikat (az eljárásról videónkban foglalkozunk bővebben), mire a profi dekoros szakember csak legyintett, és annyit mondott: itt nem csak akkora a tét, mint amikor megspóroljuk a szobafestőt, és igénytelenül pingáljuk ki a lakást. Eladásnál ki is kell valahogy csomagolni a kasztnit, és akkor bizony kontár munkánál előkerülnek a kínkeservesen eltávolítható ragacsok és a sniccerrel összekaszabolt karosszériaelemek.