"Bekapcsolt órával olyan 7500-8000 forint környékére jönne ki, de óra nélkül hatból simán kihozhatjuk” - kezdi az alkut egy nagyobb társasághoz tartozó fővárosi taxis arra a kérdésre, hogy mennyibe kerül a Dob utcai szerkesztőségünkből egy reptéri fuvar a 2A terminálra. Végül 5500 forintért is elvállalná, de ez még így is egy ezressel több, mint a korábbi 4500 forintos fix transzferdíj, amit ugyanez a társaság kínált ugyanerre a távra.
Az új fővárosi taxirendelet alapján szeptember elsejétől csak fix tarifával dolgozhatnak a budapesti taxisok, ami azt is jelenti, hogy megszűntek a korábban alkalmazott, társaságonként eltérő kedvezményes csomagok és transzferdíjak.
"Számításaink szerint a rövidebb városi fuvarok esetén olyan 20 százalékos drágulást hozott a fix tarifa, tehát egy korábbi 3 ezres számla most olyan 3600 forintra jön ki, ami viszont tényleg jelentősen megdrágult, az a reptéri fuvar, mert szeptembertől már csak órával mehetünk” - fejti ki egy másik taxis, aki szerint még így is olcsóbb a mostani tarifa, mint ha évente folyamatosan emeltek volna a viteldíjon.
"1998 óta maximált árakkal dolgozhattunk, ami egyrészt torzította a piacot, másrészt fenntarthatatlan volt, ezért én örülök ennek az új rendszernek, és az utasaim sem panaszkodnak. Igaz, a mi megrendeléseink kábé hetven százaléka céges” - tette hozzá.
Be is fognak sárgulni
A szeptember elsején életbe lépett rendelet szerint már csak fix viteldíjjal fuvarozhatnak a fővárosi taxisok. Ennek értelmében mindenkinek 450 forintos alapdíjat és kilométerenként 280 forintot kell felszámolnia, míg a várakozás díja 70 forint percenként. Kedvezményes díjakat, csomagokat és fix transzferárat nem lehet használni. Korábban csak azt határozták meg, hogy legfeljebb 300 forintos alapdíjat, 240 forintos kilométer- és 60 forintos percdíjat lehet elkérni az utasoktól. A rendeletben szerepelnek a taxik küllemére vonatkozó előírások is, 2014. augusztus végéig minden taxinak sárgának kell lennie. Az autók színváltása az éves droszthasználati engedélyek lejártával fokozatosan történik, új engedélyt már csak sárga taxik kaphatnak.
A fix tarifa és az eltörölt transzferdíjak ellenére továbbra is könnyen megoldható, hogy a hivatalos díjnál olcsóbban kijussunk a reptérre.
Telefonon megkérdeztük szinte az összes fővárosban működő céget, hogy mennyibe kerül egy belvárosból induló reptéri fuvar. A nagyobb táraságok diszpécserei kivétel nélkül közölték, hogy szeptembertől már nincs fix transzferdíj, és csak órával mehetnek a kollégák, sokan azonnal árat is tudtak mondani, több társaság online kalkulátort is működtet a honlapján, így könnyen ellenőrizhető, hogy milyen fuvardíjakra számíthatunk.
Nem kellett azonban sokat keresgélnünk, hogy találjunk az óra szerinti tarifánál kedvezőbb ajánlatot. A cikk elején megkérdezett taxisnál is jóval olcsóbban, 4000 és 4500 forintért is ajánlottak fix tarifás reptéri fuvart kisebb társaságoknál.
Van, aki a rendelettel mit sem törődve egyszerűen közli az alacsonyabb árat, az utasért küldött sofőr pedig egyszerűen nem kapcsolja be az órát. Jó páran a nemrégiben még taxistársaságként működő cégek közül viszont jobban ügyelnek a szabályokra, és immár kifejezetten reptéri transzfercégként hirdetik magukat, honlapjukon korrekt árlistával, amelyen a reptértől legtávolabbi fővárosi címről (II/A kerület) is 5000 forintból kijön egy fuvar.
"A szeptembertől érvényes rendelet miatt át kellett alakítanunk a cégünk szerkezetét, fel kellett számolnunk a klasszikus taxis üzletágat, és áttértünk a személygépkocsis személyszállításra. Ez a gyakorlatban az jelenti, hogy nincs szabadjelzés, nincs taxióra, viszont sárga rendszámunk van, és az autóinkat és a sofőrjeinket is le kellett vizsgáztatni. Ez az üzleti modell megfelel az ismert minibuszos reptéri utasszállításnak, csak mi személyautókkal dolgozunk, a mostani taxis tarifa nagyjából feléért” - árulta el Bánteleki Lajos, a Reptéri Transzfer (volt Barát Taxi) ügyvezetője, hogy miként tudnak fix transzferdíjat alkalmazni most is.
"Természetesen nemcsak mi dolgozunk fix tarifákkal, hanem mások is, több cég úgy próbálta meg megkerülni a szeptembertől érvényes rendeletet, hogy személygépkocsi-bérlést vezetett be sofőrrel, ám én azt az állásfoglalást kaptam a Közlekedési Felügyelettől, hogy ez szabálytalan” - avatott be minket a reptéri személyszállítás műhelytitkaiba.
Más véleménye van erről Válint Istvánnak, a Ferihegy Expressz ügyvezetőjének, aki egy bérautós szolgáltatással kerülte ki a fix tarifákat. "Mi is átalakítottuk a korábban Taxi21-ként működő cégünket, és egy jogi kiskaput kihasználva személygépkocsi sofőrös bérbeadására szakosodtunk, célzott reptéri fuvarokkal. Ez az ületi modell gyakorlatilag ugyanaz, mint a jól ismert limuzinbérlés, mi is ezt csináljuk, csak speciális formában. A Budapest kerületeire lebontott transzferdíjainkat úgy állítottuk össze, hogy van, amin nyerünk, van, amin bukunk, hiszen vannak akkora kerületek, ahonnan lehetetlen a jelenlegi árainkkal nyereséget kihozni. Áraink jóval a fixtarifás óradíjak alatt vannak, ettől függetlenül szeptember elseje óta mintegy harmadával csökkent a forgalmunk, viszont biztató jel, hogy a holnapunk forgalma kábé az ötvenszeresére nőtt, mert sokan keresnek rá, hogyan juthatnak ki olcsóbban a reptérre. Sajnos nálunk még nem ismert ez a fajta bérautós, sofőrös szolgáltatás, ezért sokan idegenkednek tőle, de remélem ez idővel változni fog” - mondta Válint, aki azt is hozzátette, hogy mielőtt belevágtak volna a cégátalakításba, több jogásszal is egyeztettek, hogy teljesen legális legyen az ületi modelljük.
Hetven próbautazásból 11 esetben, nagyjából minden hatodik fővárosi taxisnál talált kifogásolnivalót közös ellenőrzésein a budapesti kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelősége, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), valamint a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság - áll a három szervezet szeptember 10-én kiadott közleményében. A hetven próbautazásból három esetben fordult elő, hogy rosszul adtak visszajárót a fuvarozók, hat esetben a taxis elmulasztott nyugtát adni, két esetben pedig a gépkocsivezető nem a rendeletben kötelezően előírt tarifát alkalmazta. A taxirendelet betartását - Budapest közigazgatási területén belül - a BKK önállóan is ellenőrizheti, így a taxisok folyamatos retorziókra számíthatnak, ha valami nem stimmel. Szabálytalanság esetén a taxiállomások használatára vonatkozó szerződés felmondása mellett a megfelelő hatóságnál is eljárást kezdeményezhet a BKK.
Alternatív kijutási módok a reptérre